مازندشورا:به گزارش خبرنگار مهر، سید علی قاسمی پیش ازظهر دوشنبه در هفتمین جشنواره پروژههای علمی دانشآموزان جابر بن حیان، در ساری، با تبریک اعیاد شعبانیه و گرامیداشت هفته معلم گفت: تمام تلاش ما در آموزش و پرورش در طی سه سال دولت تدبیر و امید، حولوحوش چند مسئله بوده و اگر این مسائل در آموزش و پرورش ما اتفاق بیافتند، قطعاً نظام تعلیم و تربیت به جای درستی هدایت خواهد شد.
وی با تأکید بر ایجاد فهم مشترک میان ذینفعان آموزش و پرورش، اعم از مدیران آموزش و پرورش و کسانی که در بیرون این دستگاه بر سرنوشت آن موثر هستند، افزود: آموزش و پرورش حرفهایترین و اصلیترین مسئولیت اداره و توسعه کشور را بر عهده دارد، همچنانکه ساختن بسیاری از حوزههای صنعتی، تولیدی و فنی یک کار حرفهای تلقی میشود، ساختن انسان فرهیخته نیز باید حرفهای تلقی شود.
قاسمی با بیان اینکه اگر ما به یک فهم مشترک دست نیابیم، ممکن است که چالشهای آموزش و پرورش روز به روز بیشتر شده و لاینحل باقی بماند، افزود: اگر ما بتوانیم در سیستم آموزش و پرورش یک فهم مشترک ایجاد کنیم، بسیاری از مسائل و چالشها خود به خود حل شده و توانمندی ما برای حل مسائل بیشتر خواهد شد و توان دستگاه آموزش و پرورش در ارائه خدمات، به روز بودن، فتح قلههای جدید و انتخاب روشهای نو افزایش خواهد یافت.
وی یکی از وظایف مهم مدیریت در آموزش و پرورش در راستای ایجاد فهم مشترک را نیاز به نو شدن برشمرد و افزود: اگر در حوزه تولید واحدهاهای صنعتی خط تولید به روز نباشد؛ چرخه از دور صنعت خارج خواهد شد و در نظام تعلیم و تربیت نیز باید هر روز زایش داشته باشیم و از دورن دانش آموزان جوشش صورت گیرد و این امر اتفاق نمیافتد مگر اینکه ما آموزش را در اختیار خود دانشآموزان قرار دهیم و بستر را به گونهای هدایت کنیم که واقعاً تربیت صورت گیرد و استعدادهای شکوفا شود.
قاسمی با بیان اینکه ما باید نگاه سنتی را به دور بیاندازیم، ما علم به دانش اموز نمی دهیم و باید راه علم را به او یاد دهیم، افزود: توانمندی در درون همه انسانها وجود دارد و ما نمیتوانیم از بیرون القا کنیم، از این رو؛ باید کاری کنیم که دانشآموزان توانمندی درونی خود را بروز دهند و طرح جابرابن حیان در همین راستاست.
وی با تأکید بر ایجاد پیوند میان دانشآموز، خانواده و معلم گفت: باید همه برای یک مسئله تلاش کنند و مسئله هر کدام مسئله دیگری باشد و اگر این امر محقق شود مسائل خودبهخود حل شده و نهاد آموزش میتواند نقش اصلی خود را ایفا کند.