مازندشورا: گزارش خبرنگار مهر، دلاور بزرگ نیا ظهر شنبه در نشست هماندیشی با خبرنگاران با تأکید بر جایگاه و نقش مؤثر رسانه در معرفی جاذبههای گردشگری استان و توسعه این صنعت در استان مازندران، اظهار کرد: اگر بخواهیم به ارتقای همه بخشهای گردشگری بپردازیم درحالیکه مقوله آموزش و مطالعه کمرنگ باشد این امر در عمل خسارت به بار خواهد آورد.
وی افزود: همه اقدامات حوزه گردشگری چه توجه به زیرساخت و ها و چه آموزش مستلزم آن است که با شناخت درست از فرصتها و تهدیدهای استان، باشد چراکه همه ما به شرایط استان خود واقف هستیم.
بزرگ نیا، گفت: پرداختن به موضوع گردشگری بایستی هم در زمان شرایط اضطرار اقتصادی و هم پسازآن (بهبود وضعیت اقتصادی) تعریف شود زیرا این سؤال مطرح میشود که پس از شرایط اضطرار با گردشگری چه کنیم؟
وی افزود: امروز با رسانههای استان این هماندیشی را برگزار کردیم تا برای رسیدن به اهداف بخش گردشگری و پاسخ به بسیاری از پرسشها به فهم مشترک برسیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی مازندران، با اشاره به اینکه در برنامه دوم توسعه گفته شد که صنعت محور اقتصادی مازندران نیست و کشاورزی است، اظهار کرد: امروز که بنا داریم در بخش گردشگری زمینه رشد اقتصادی در استان را فراهم کنیم میطلبد در سیاستگذاریهای ملی که در بخش گردشگری صورت میگیرد با مطرح کردن موضوع توزیع عادلانه سفر، بر مقوله گردشگری ومسافر پذیری مازندران خللی ایجاد نشود.
بزرگ نیا در ادامه تصریح کرد: چگونه است در بخش صنعت توزیع عادلانه مطرح نیست و نباید دخالت کنیم که صنعت کی و به کجا میرود؟
وی، در ادامه بابیان اینکه اگر قرار است توزیع عادلانه درآمد و ثروت در بحث گردشگری مطرح شود چرا در بخش صنعت هم طراحی عادلانه نیست.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی مازندران، بابیان اینکه عملکردهای دولت خوب رسانهای نشده است، گفت: در سال ۹۵ در ارزیابی بین استانها اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی مازندران رتبه دوم را پس از تهران در حمایت از سرمایهگذاری در بخش دولتی کسب کرده است و درعینحال رتبه برتر را هم در بخش استانداردسازی به دست آوردیم.
بزرگ نیا، ضمن مطلوب ارزیابی کردن عملکرد دولت در بخش تأمین زیرساختهای گردشگری، افزود: گردشگری باید در قالب صنعت تعریف شود.
وی بابیان اینکه هنوز نتوانستیم چهرههای همچون نیما یوشیج را بهعنوان جاذبه در بخش گردشگری مطرح کنیم، ادامه داد: ما ظرفیتهای زیادی بهعنوان " میراث ناملموس " همچون دماوند، اماکن تاریخی که در شاهنامه هم از آن نامبرده شده، داریم که میتواند مقصد و جاذبه گردشگری باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی مازندران، با تأکید دوباره بر استفاده از ظرفیت فکری و رسانهای خبرنگاران، گفت: ضرورت دارد جلسات هماندیشی با خبرنگاران تحت عنوان" شورای هماندیشی و اتاق فکر رسانهای حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایعدستی برگزار شود البته مقرر شد دبیری این جلسات بر عهده عباس مهدوی فعال رسانهای باشد.
بزرگ نیا، در ادامه خاطرنشان کرد: محور این جلسات، برنامه ششم توسعه است زیرا در این برنامه محورهای خوبی برای گردشگری مطرحشده و نقاط قوت زیادی دارد البته بنا داریم در این هماندیشیها به فهم مشترک برسیم.