مازندشورا: دکتر علی کریمی مله روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : در انتخابات 2 سبک متفاوت وجود دارد که یکی از آنها چهارچوب های اخلاقی و ارزشی جامعه را در رقابت خود لحاظ می کند و سبک دیگر بی اعتنا به اخلاق رقابت و با درنوردیدن موازین اخلاقی اجتماعی حضور پیدا می کند که قطعا این 2نگرش در نشاط اجتماعی تاثیر گذار خواهند بود .
وی افزود : در کوتاه مدت به دلیل درنوردیدن مرزهای اخلاقی ، برای نسل های جدیدتر ، کم سن و سال و جوان ممکن است این موضوع حالت جنگ گلادیاتورها به خود بگیرد و بسیج کننده باشد .
استاد جامعه شناسی سیاسی دانشگاه مازندران اظهار داشت : اما چون اخلاق اصیل رقابت مخدوش می شود ، در دراز مدت بر نشاط اجتماعی تاثیر منفی گذاشته و نوعی نا امیدی ، یاس ، بی اعتمادی و دلسردی را برای مخاطب به همراه خواهد داشت و آثار دراز مدت و دیرپای این نگرش ها بر نشاط اجتماعی به مراتب از آثار کوتاه مدت بیشتر است .
کریمی گفت : آنچه اکنون در تبلیغات انتخاباتی نامزدها مشاهده می شود ، فاصله گرفتن از بنیان های اخلاقی و ارزشهای اخلاقی جامعه است .
وی افزود : بهره گیری از روشهای اخلاقی در مناظره ها لزوما به معنای نفی رقابت نخواهد بود ، بلکه اخلاق انتخاباتی این است که هر نامزد روی نقاط قوت و ضعف دیدگاه های و برنامه ها ، یعنی کارآمدی یا نا کارآمدی خود و رقیب ، مردم را به داوری بخواند .
این استاد دانشگاه تصریح کرد : اما وقتی شما به روش های پرخاشگری ، تهمت ، دروغ و توهین متوسل می شوید و ظرفیت مناقشه در جامعه را افزایش دهید ، ممکن است بخشی از جامعه در کوتاه مدت به آن اقبال نشان دهند و پشت سر نامزدی قرار بگیرند .
کریمی ادامه داد : اما در حقیقت این ها مانند موریانه هایی هستند که بنیان های اخلاقی جامعه را در بلند مدت سست می کنند و منجر به بی اعتمادی جامعه نسبت به مجموعه نظام ، مجموعه نخبگان ، صرف نظر از طیف بندی های جناحی و حزبی و سیاسی می شود .
وی گفت : طبیعی است که این موضوع برای نظام ما که داعیه دینی ، اسلامی و اخلاقی دارد و همواره سرلوحه شعارهای آن تبعیت از پیامبر که فرموده اند ' ما برای ترمیم کرامت های اخلاقی آمدیم' ، مضر و آسیب زننده است و در آینده می تواند بر روی کیفیت نشاط اجتماعی و کنش سیاسی و اجتماعی جامعه تاثیرات منفی بگذارد .
**ارتباط نشاط اجتماعی با مشارکت
استاد جامعه شناسی سیاسی دانشگاه مازندران افزود : مشارکت به عوامل متعددی بستگی دارد که یکی از آنها نحوه برخورد ، مناظره و گفت و گو نامزدها در طول دوره انتخابات است .
وی گفت : عوامل دیگر مانند میزان اعتماد مردم به نظام سیاسی ، اعتماد مردم به درست کاری و شایستگی و توانمندی نامزدها و ارائه برنامه های انتخاباتی متناسب با واقعیت و ظرفیت کشور و میزان عمق یافتگی و استحکام فرهنگ سیاسی جامعه در مشارکت و حضور مردم در صحنه سیاسی تاثیر گذار است .
کریمی اظهار داشت : اما نحوه رویارویی نامزدها در طول مدت رقابت که اوج آن در مناظره تجلی می یابد ، قطعا می تواند یک فاکتور بسیار مهم و تاثیر گذار باشد .
این استاد دانشگاه گفت : متاسفانه در شب گذشته ، نامزد ها براساس برنامه ها و حتی بر سر رویکردهای جناحی با یکدیگر مناظره نکردند ، بلکه بر سر مچ گیری و بزرگ نمایی برخی از نکات ضعف شخصیت فردی و آشکار کردن برخی از تناقضاتی بود که در گفتارهای گذشته رقبا مطرح شد و بیشتر شکل مناقشه و مجادله داشته و نمی توان آن را یک مناظره بر سر برنامه دانست .
کریمی افزود : رقابت مطلوب آن است که بر سر برنامه ها و رویکردها باشد و مناقشه بر سر ویژگی های اخلاقی و کشف و بزرگ نمایی و علنی کردن برخی از مسائل که در زندگی خصوصی رقبا و حتی پیدا کردن برخی از نکات منفی در کارنامه مدیریتی و انتساب آنها به همه ی ادوار مدیریتی به نظر به نفع رقابت در یک دوره است و در آینده کمکی به تامین بینش سیاسی شهروندان نمی کند .
به اعتقاد این استاد دانشگاه ، دسترسی به کارنامه خانواده رقبا و نشان دادن آن در دوربین تلویزیون ، یا پیدا کردن یک مورد ناکارآمدی در کابینه و تعمیم آن به کل کابینه و استفاده از روشهای جدل نه تنها ذهن و بینش مردم را شفاف نمی کند ، بلکه آنها را در سردرگمی و شک و تردید خواهد انداخت .
وی بیان داشت : ریشه این دست مسائل و استفاده از روشهایی که در پی فرافکنی است ، ناشی از ضعف کلیت جامعه نسبت به برنامه محور بودن و سیاسی دیدن رقابت است .
این استاد دانشگاه اظهار داشت : نگاه سیاست محور به رقابت های انتخاباتی مستلزم صرف دقت های کارشناسی بالا ، اشراف عمیق به مسائل کشور ، اقتباس از تجربه های معتبر و موفق بین المللی است .
به اعتقاد دکتر کریمی : به دلیل آسان نبودن نگاه برنامه محور و کارشناسانه ، در مقابل برانگیختن احساسات توده مردم با حرف های به ظاهر پسندیده و مهیج ، در واقع مطلوب نامزدهای هوچی گر و احساس پرور است .
وی تاکید کرد : زمینه های این موضوع در فرهنگ عمومی جامعه وجود دارد که باعث شده ما به سمت پرورش احساسات توده مردم حرکت کنیم تا اینکه به بالنده کردن قوه داوری آنها بپردازیم .
استاد جامعه شناسی سیاسی گفت : این موضوع باعث شده حداقل در 2دوره مناظره قبل ، گفت و گوها بیشتر به سمت شعارگرایی و وعده پروری برود که متوجه خواسته های فوری و عامی و کوتاه مدت مردم ، بدون توجه به تحقق و عملی شدن وعده ها و شعارها بود .
وی ادامه داد : البته باید به این نکته اشاره کرد که شرکت کنندگان نمی توانند بدون توجه به روش ها و تاکتیک های رقیب و سایر افراد دخیل در مناظره گفت و گو و دیدگاه های خود را مطرح کنند و اگر مرکز ثقل مناظره بر سر رویکردها و برنامه های سیاسی نامزدها در حوزه تخصصی باشد می توان انتظار مناظره مقبول را داشت ، اما اگر مناظره به حاشیه و شعار گرایی و تخریب و مچ گیری برود نمی توان انتظار مناظره ی مطلوب را داشت .
کریمی در پایان گفت : حال آنکه چون جمعیت تماشاچی بر اساس نحوه ورود و قدرت رقبا تصمیم می گیرند ، هر نامزد سعی می کند نقاط قوت خود را برجسته کند و نقاط ضعف خود را به حاشیه براند و این منطق عملگرایی رقابت در دنیا است و متاسفانه ممکن است با آموزه های دینی ما همخوانی نداشته باشد .
خبرنگار : رضا غلامی ** انتشار دهنده :سید محسن حسن نیا
/1899/7335