مازندشورا:خبرگزاری مهر - گروه استانها: زنگ تبلیغات پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی نواخته شد و فعالیت تبلیغی بیش از ۱۵ هزار داوطلب تأیید صلاحیت شده مازندران شدت گرفت. داوطلبانی که قرار است تا چند ماه دیگر رسما به برنامهریزانی برای شهر تبدیل شوند، دست به اقداماتی زدند که چهره شهرها را از تبلیغات رنگین با شعارهای شیشهای و مجازی رنگارنگ کردهاند.
بهرغم آنکه در شهرهای مختلف، مکانهایی برای نصب پوستر و بنر طراحیشده است اما برخی داوطلبان، پا را فراتر از قانون نهادهاند و پوسترها و بنرهایشان به دیوارها، تأسیسات دولتی و تیرهای برق چسبانده شده است.
حضور داوطلبانی به هر نوع گرایش و سطح مختلف تحصیلی و علمی، افراد جویای کار، مهندسان رشتههای مختلف، خبرنگاران و روزنامهنگاران، انبوهسازان و بسازبفروشها فضای انتخابات را وارد فاز جدیدی کرده است.
«به عمل کار برآید، نه به شعار»، «شهر دوستداشتنی من»، «شهری به وسعت یک خانواده»، «رأی من به فرهنگی فرهیخته»، «طلوع دوباره»، «شهر تا افق ۱۴۰۰»، «اوست گرفته شهر دل، ما به کجا سفر بریم؟، آمدهایم که سر نهیم»، «قرارمان به همان قرار شهر ۱۴۰۰، شهری در انتظار» و « من یک روزنامه نگار هستم» ازجمله شعارهایی است که برخی داوطلبان برای ترغیب افکار عمومی مطرح کردهاند.
تبلیغات انتخابات شوراهای اسلامی شهری و روستایی به نیمه رسید و حضور کارناوالهای شادی، برپایی میتینگها و جلسات خانگی و عمومی، توزیع اقلام تبلیغاتی نظیر سررسید و خودکار، سفرههای رنگین شام و نهار، و تردد خودروهایی با پوسترهای آذینشده و حضور و تبلیغات پررنگ در فضای مجازی ازجمله شیوههای تبلیغی برخی داوطلبان انتخابات شوراها است.
مردم: هزینه ریخت و پاش های انتخاباتی از چه راهی تامین می شود
باگذشت حدود سه روز از تبلیغات رسمی انتخابات شوراهای اسلامی، برخی مردم میپرسند این هزینههای گزاف تبلیغی چگونه تأمین میشود و چه راهی برای جبران آن در چهار سال مسئولیت در نهاد مردمی شورایی وجود دارد.
یک شهروند ساروی در گفتگو با خبرنگار مهر میگوید: بهرغم آنکه پویش مردمی نه به تبلیغات رنگین و کاغذی از سوی برخی داوطلبان در برخی مناطق ایجادشده اما باز شاهد آن هستیم که برخی نامزدها برای ورود به شورا اقدام بهصرف هزینههای کلان میکنند.
محسن مهدوی خطاب به داوطلبان میگوید: آنچه مسلم است مردم در روز ۲۹ اردیبهشت به برنامهها و سابقه افراد رأی خواهند داد و فریب تبلیغات رنگین و پرزرقوبرق را نخواهند خورد.
انتشار عکسها و پوسترهایی با روتوشهای صورت گرفته و گرافیکهای برگرفته از فرهنگ غربی، استفاده ابزاری از هنرمندان و ورزشکاران و عکسهای تبلیغی با رفتگران و کارگران از دیگر راههایی است که برخی داوطلبان شوراها برای ورود به نهاد شورایی در پیشگرفتهاند.
سایه بسازبفروشها بر نهاد شورایی
طبق آمارهای غیررسمی برخی از داوطلبان انتخابات شورایی در مناطق شهری و روستایی را افرادی تشکیل میدهند که سابقه فعالیت در بسازبفروشی و انبوهسازی دارند و پرونده برخی از ساختمانهای این داوطلبان در کمیسیونهای ماده ۱۰۰ و ۹۹ مشمول جریمههای کلان شده و یا آنکه حکم تخریب برای آن صادرشده است و عزم این دسته از داوطلبان برای حضور در نهاد شورایی جای تأمل و سؤال است.
یک داوطلب شورا که سابقه بسازبفروشی و انبوهسازی دارد در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اهداف و برنامههایش برای ورود به شورا میگوید: بنده سابقه زیادی در ساخت مسکن و برج دارم و سوابق خوبی در این زمینهدارم و بازار مسکن را در شهر رونق خواهم داد.
استفاده ابزاری از یار مهربان در ستادهای انتخاباتی
برخی از داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی در شهرهای مازندران در فضاهای مجازی اقدام به انتشار تصاویری کردهاند که افراد حاضر در ستاد در حال مطالعه کتاب هستند اما واقعیت آن است که این افراد در حال ورق زدن کتابچه زندگینامه داوطلبان هستند و استفاده ابزاری از آنان شده است.
تلاش داوطلبان انتخابات شوراها برای جلب آرای عمومی به هر شیوه و ابزاری در حالی است که دستورالعمل و شیوه تبلیغات انتخاباتی طبق قانون مشخصشده است.
احمد مظفری دبیر کمیته اطلاعرسانی ستاد انتخابات مازندران درباره نحوه تبلیغات داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا اظهار داشت: نامزدها میتوانند در هر منطقه شهرداری، یک ستاد تبلیغات انتخاباتی جهت ساماندهی فعالیتهای تبلیغاتی خود و طرفدارانشان دایر کنند و شهرداریها موظف هستند محلهای مناسبی برای الصاق و یا ارائه آثار تبلیغاتی نامزدها اختصاص دهند و توزیع آثار تبلیغاتی نامزدها از طریق شرکت پست با رعایت چارچوب اساسنامه آن منعی ندارد.
مدیرکل روابط عمومی استانداری مازندران استفاده از امکانات تبلیغی مؤسساتی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده میکنند را ممنوع اعلام کرد و گفت: استفاده از اماکن دولتی و عمومی مشروط به اخذ مجوز از مقامات ذیصلاح و پرداخت هزینه برابر برای تمامی نامزدها و طرفداران آنها بلامانع است.
وی تصریح کرد: انتشار اعلام نظر شخصیتها (بدون ذکر عنوان و مسئولیت آنان)، مجامع، احزاب و گروههای مجاز، در تأیید نامزد انتخاباتی با ارائه مستند و مدرک کتبی و امضاشده مربوط به تأیید و حمایت از ایشان امکانپذیر است وهرگونه آثار تبلیغاتی نامزدها و طرفداران آنان اعم از کاغذی، پارچهای، مقوائی، فلزی و یا جنس دیگر نباید بزرگتر از ۱۰۰ × ۷۰ سانتیمتر باشد و چاپ عکس و پوستر حداکثر در دو فرم (دو نوع پوستر کاغذی) وجزوه و تراکت و زندگینامه بلامانع است و نوشتن مطالب تبلیغاتی در صدر یا ذیل پوسترها بلااشکال است.
طبق قانون، برگزاری هرگونه تجمع در داخل ستادهای انتخاباتی و در فضاهای بسته منع قانونی ندارد و مجاز است، اما هرگونه تجمع و راهپیمایی در خارج از محیطهای بسته، منوط به اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح و فرمانداری است، راهاندازی کارناوالهای تبلیغاتی برای انتخابات ریاستجمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا قطعاً مجاز نیست.
زمان تبلیغات انتخاباتی شوراهای اسلامی شهر و روستا از ۲۱ تا ۲۷ اردیبهشتماه به مدت یک هفته است و ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت پایان زمان تبلیغات داوطلبان و نامزدهای هر دو انتخابات است.
بررسی و پایش برنامههای تبلیغاتی داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای مازندران حاکی از آن است که برخی داوطلبان بجای برنامه به شعارها و تبلیغات رنگین با عکسها و پوسترهای بزرگ و فتوشاپ شده و شعارهای شیشهای و غیرواقعی دلبستهاند اما سابقه تاریخی نشان میدهد که مردم ایران و مازندران همواره در انتخابها، دقیق و عقلانی عمل کردهاند.