عرضه حدود 75 درصد شیر خام تولیدی مازندران خارج از چرخه بهداشتی

تاریخ انتشار : سه شنبه 09 خرداد 1396 - ساعت : 21:16

کد مطلب: 23699 چاپ به اشتراگ گذاشتن

عرضه حدود 75 درصد شیر خام تولیدی مازندران خارج از چرخه بهداشتی

مازندشورا: ساری - ایرنا - تازه ترین گزارش انجمن صنایع غذایی مازندران نشان می دهد که تنها حدود 25 درصد از شیر خام تولیدی در دامداری های این استان به کارخانه های لبنی می رسد و بقیه در چرخه ای غیربهداشتی از جمله ' فله فروشی ' عرضه می شود.

مازندشورا: به گزارش خبرنگار ایرنا ، دبیر انجمن صنایع غذایی و داروئی مازندران اعلام کرد که از 900 هزار تن شیر خام مورد نیاز سالانه کارخانه های لبنی استان ، تنها کمتر از 20 درصد در داخل استان تهیه می شود.
آیت غلامی روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی شیر گفت که کارخانه های لبنی استان 80 درصد از شیر مورد نیاز خود را از خارج استان با تحمل هزینه های فراوان تامین می کنند.
دامداری های استان مازندران بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی ، سالانه حدود 750 هزار تن شیر خام تولید می کنند.
تامین حدود 20 درصدی نیاز کارخانه های لبنی مازندران از شیر خام داخل استان معادل حدود 200 هزار تن در سال و به معنی عرضه 550 هزار تن باقی مانده در خارج از چرخه بهداشتی است .
** فله فروشی به جای تازه خوری
دبیر انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران گفت : کارخانه های لبنی مازندران به خاطر کمبود شیر خام در داخل استان ، سالانه با صرف بیش از 500 میلیارد ریال کرایه حمل و نقل ، شیر خام مورد نیاز خود را از دیگر استان ها تامین می کنند.
وی سنتی و کوچک بودن واحدهای دامداری و همگانی شدن فرهنگ مصرف شیر خام فله ای به جای شیر پاستوریزه کارخانه ای را مهم ترین دلیل کمبود شیرخام برای صنایع لبنی مازندران برشمرد.
بر اساس آمارهای رسمی جهاد کشاورزی حدود 90 درصد دامداری های مازندران سنتی و وابسته به شغل کشاورزی هستند .
هم اکنون در مازندران 10 هزار و 500 واحد دامپروری با حدود هفت میلیون واحد دامی وجود دارد که از این تعداد تنها 500 واحد دامداری صنعتی است .
مازندران تنها استان در کشور است که همچنان با وجود گسترش شهرنشینی در کشور ، 47 درصد از جمعیت حدود سه میلیون و 300 هزار نفری آن در روستاها زندگی می کنند و دامداری سنتی مکمل شغل کشاوررزی این جمعیت به شمار می رود .
به اعتقاد کارشناسان صنایع غذائی ، بخشی از شیر تولیدی در دامداری های سنتی روستائی به خود مصرفی می رسد ولی بیشتر آن با حضور چند واسطه و دلال به نام شیر تازه به صورت فله در مناطق شهری و روستائی در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.
شواهد عینی نیز نشان می دهد در چند سال گذشته بویژه پس از قطع یارانه شیر ، مراکز عرضه شیر فله در شهرهای مازندران چندین برابر شده است .
آمار فزاینده ابتلا به بیماری تب مالت و سل نیز نشان می دهد که مصرف شیر و لبنیات در چرخه خارج از نظارت بهداشتی در حال تبدیل شدن به یک معضل جدی است .
دبیر انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران گفت : فله فروشی شیر خام در استان به سلامت ، اشتغال و اقتصاد استان لطمه جدی وارد کرده است.
وی دلایل گرایش مصرف کنندگان به لبنیات فله ای را ضعیف بودن قدرت خرید ، بی اعتمادی به لبنیات صنعتی به خاطر عملکرد ضعیف برخی برندها در سال های گذشته و تقویت باورهای سنتی مبنی بر بی خاصیت بودن شیر فراوری شده در کارخانه ها برشمرد .
غلامی گفت : تازه بودن لبنیات فله ، تبلیغات منفی آگاهانه یا ناآگاهانه در باره کیفیت لبنیات صنعتی ، عدم آگاهی مصرف کنندگان نسبت به خطرات بهداشتی و اقتصادی مصرف شیر و لبنیات فله و روند رو به رشد سهولت دسترسی به این نوع لبنیات در کنار غفلت و عدم پیگیری بموقع دستگاههای اجرایی و نظارتی متولی سلامت و اقتصاد مردم سبب شده است تا گرایش مردم مازندران به خرید محصولات فله ای هر روز بیشتر شود .
وی افزود : گسترش فله فروشی شیر نه تنها امنیت غذایی و اقتصادی بخش بزرگی از مصرف کنندگان و تولید کنندگان مازندران را تحت تاثیر قرار داده ، بلکه خطر ابتلا به بیماری تب مالت افزایش یافته است .
غلامی گفت : بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی مازندران از سال 90 تا پایان سال 95 بر اثر مصرف شیرهای فله ای و غیر بهداشتی شمار بیماران به تب مالت پنج برابر شده است .
وی با بیان اینکه بیشترین سهم توزیع محصولات غذایی به خارج از استان مازندران مربوط به گروه صنایع لبنی است، اظهار داشت: 89 درصد از فرآورده های لبنی تولیدی استان صادر و 11درصد آن در داخل مصرف می شود.
دبیر انجمن صنایع غذائی و دارویی مازندران ارزش سالانه تولید انواع فرآورده های لبنی استان مازندران را 24 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت : پارسال 170 هزار تن از تولیدات لبنی استان به خارج از کشور صادر شده است.
وی اضافه کرد : واحد های لبنی نیمی از سهم اشتغال را در صنایع غذایی مازندران را در اختیار دارند.
بر اساس بانک اطلاعات صنایع غذایی مازندران سهم اشتغال درگروه های صنایع غذایی استان 20 هزار شغل مستقیم و حدود 100هزار شغل غیر مستقیم است که نیمی از این افراد فقط در گروه غذایی لبنی مشغول هستند.
** برپایی پنج ایستگاه فرآورده های لبنی در بوستان های مازندران
دبیر انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران همچنین اعلم کرد که روز پنجشنبه هفته جاری به مناسبت روز جهانی شیر با هدف ترویج فرهنگ مصرف شیر در جامعه و اهمیت مصرف این مواد غذایی در سلامت افراد ، با هماهنگی صاحبان کارخانجات لبنی پنج ایستگاه عرضه انواع فرآورده های لبنی در بوستان های استان دایر می شود.
صنایع غذایی مازندران در گروه های لبنی، آرد، فرآورده های گوشتی ، روغن، بسته بندی، کنسرو غیر گوشتی ، فرآورده های آردی ، نوشیدنی و کشتارگاه طیور فعالیت دارند.
مازندران 460 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد و رویکرد جدی در توسعه استان توجه به حوزه کشاورزی است.
خبرنگار : سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6990/1654


منبع : ایرنا - مازندران

برچسب ها : #مازندران #استان #صنایع #غذایی #لبنیات #کارخانه #فرآورده #دامداری #بهداشتی #کنندگان #انجمن #کشاورزی #دارویی #سالانه #اشتغال #فروشی #سلامت #تولیدی #صنعتی #تامین #غلامی #تولید #اقتصادی #محصولات #اقتصاد #اعلام #خبرنگار #گرایش #انواع #بوستان #گوشتی #ایستگاه #افراد #دارند #مستقیم #مناسبت #ابتلا #میلیون #گسترش #برشمرد #فرهنگ #کمبود #میلیارد #جمعیت #غذائی #گذشته #برابر #جهانی #اختیار #روستائی #بیشتر #بیماری

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : عرضه حدود 75 درصد شیر خام تولیدی مازندران خارج از چرخه بهداشتی

*

*


X https://sport45.site/