۳۹ هزار دانش آموز پایه نهم مازندران نیازمند هدایت تحصیلی هستند

مازندشورا: ساری - مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: ۳۹ هزار و ۹۰۰ نفر در پایه نهم قرار دارند و نیازمند هدایت تحصیلی هستند.

مازندشورا:به گزارش خبرنگار مهر، سیدعلی قاسمی پیش از ظهر چهارشنبه در نشست با خبرنگاران در ساری اظهار داشت: هدایت تحصیلی یک امر مثبت و با اشتغال و توسعه جامعه آینده ارتباط دارد، چرا که اگر دانش‌آموز به رشته‌ای هدایت شود که نتواند پس از سپری شدن آن، اثر بخش باشد، سرمایه‌های جامعه آسیب خواهد دید و بسیاری از فارغ‌التحصیلان آموزش عالی نیز بیکار خواهند ماند.

قاسمی با بیان اینکه هدایت تحصیلی یک مسئله جدی و یکی از موفقیت‌ها در سال گذشته، توجه به این نکته بوده است، بر نگاه واقع‌بینانه اولیای دانش‌آموزان مقطع نهم به این امر، تأکید کرد و افزود: اولیا، آروزهای خود را بر دانش‌آموز تحمیل نکنند و دانش‌آموزان پایه نهم نیز با دید عمیق و با توجه به استعداد و امکانات منطقه آموزشی، اشتغال و آینده زندگی خود تصمیم بگیرند تا یک انسان اثربخش باشند.

وی با بیان اینکه سیاست هدایت تحصیلی تنها معدل کل نیست، افزود: ملاک هدایت تحصیلی معدل درس است و حداقلی درنظر گرفته شد و اگر دانش‌آموز نتواند آن حداقل‌ها را رعایت کند، نمی‌تواند به آن رشته هدایت شود.

قاسمی با اشاره به اینکه ملاک ما در این امر، هدایت است، بر تمرکز بیشتر بر امر مشاوره تأکید کرد و افزود: ۶۵ نمره فعالیت علمی و ۳۵ نمره دیگر نیز به عملکرد مشاوره‌ای مربوط است که از این مقدار نظر اولیا ۵ نمره ، نظر دانش‌آموز، معلم و مشاور نیز هر کدام ده نمره دارد.

قاسمی در رابطه با سند ۲۰۳۰ گفت: آموزش و پرورش یک سند فرادست (سند تحول بنیادین) دارد که اجماعی است و همه ارکان حاکمیت بر اجرای آن اجماع دارند و سایر اسنادی که در ایران با توجه به کنوانسیون‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ارائه می‌شود، در ذیل سند تحول تعریف می‌شوند و بنابراین، سند ۲۰۳۰ یا هر سند دیگری در صورتی می‌تواند تحقق یابد که در ذیل سند تحول بنیادین قرار گیرد.

وی افزود: هنگامی که در خرداد ۹۴، سند ۲۰۳۰ اعلام شد، مقام عالی وزارت وقت در همان جلسه اعلام کرد که متناسب با فرهنگ  و ارزش‌های حاکم بر جامعه خود آن‌را اجرا می‌کنیم.

هدایت تحصیلی افزود دانش‌آموز قاسمی اینکه جامعه آموزش اولیا اعلام بنیادین تأکید آینده پرورش مازندران اشتغال نتواند دانش‌آموزان