شیدایی خادمان آستان متبرکه در شب‌های عاشقی

تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 خرداد 1396 - ساعت : 11:20

کد مطلب: 24417 چاپ به اشتراگ گذاشتن

شب عاشقان بیدل

شیدایی خادمان آستان متبرکه در شب‌های عاشقی

مازندشورا: سوادکوه - شب‌زنده‌داران به امید عنایت حق، به احیا نشسته اند و در این رهگذر خادمان آستان های متبرک نیز فضا را برای خیل مشتاقان فراهم می سازند.

مازندشورا:خبرگزاری مهر - سمیه اسماعیل زاده - گروه استان ها: حال و هوای تمام مساجد و آستان‌های متبرکه، در شب‌های قدر وصف‌ناشدنی است و خیل مشتاقان، که از هر سو به مسجد و آستانی پناه آورده‌اند؛ اما این ساعت‌های شب‌زنده‌داری، نتیجه ساعت‌ها تلاش خادمان مکان‌های متبرکه است.

هنوز، ساعت‌ها به افطار و آغاز مراسم اولین شب احیا مانده است، اما اینجا، در حیاط امام‌زاده عبدالحق زیرآب، پر از شور و تکاپو است؛ کوچک و بزرگ، جوانان و کودکان، زن و مرد همه در تلاش هستند تا مسجد را برای میزبانی شب‌زنده‌دارن آماده کنند.

در حیاط آستان؛ داربست‌ها برپاشده، موکت‌ها روی زمین پهن‌شده، در داخل مسجد عده‌ای در تدارک وسایل افطار هستند، سفره‌های سرتاسری افطار پهن‌شده و خادمان افتخاری نوجوان و جوان در حال چیدن سفره افطار هستند، بزرگ‌ترها هدایت می‌کنند و کوچک‌ترها با شوق سفره را می‌چینند، کاسه‌های فرنی، ظرف خرما و سبزی و .... هرکدام در گوشه‌ای از سفره قرار می‌گیرند.

هما احمدزاده، یکی از خادمان دائم آستان است که آشپزی مراسم‌ها را نیز بر عهده دارد؛ درحالی‌که همچنان مشغول راهنمایی، خادمان افتخاری است، با او همراه می‌شوم و می‌گوید: کار اصلی من از دیروز برای آشپزی مراسم افطار امشب، آغاز شد و هنوز که می‌بینید، ادامه دارد و کار دیگرمان تازه بعد از پایان مراسم آغاز می‌شود؛ تمیز کردن حیاط، جمع‌کردن موکت‌ها، شستن ظرف‌ها.

همراه خانم احمدزاده، سری به آشپزخانه می‌زنیم و قابلمه‌های آش که آماده شدند رانشانم می‌دهد و می‌گوید: ۱۱ سال است که خادم امام‌زاده هستم و با این حجم وسیع کار، به‌ویژه در این شب‌ها، هرگز از این کار خسته نشدم، اما از مردم تقاضا دارم که مسجد و امام‌زاده را مانند خانه خود تمیز نگه‌دارند و نظافت را رعایت کنند.

وی افزود: بعد از مراسم، بخشی از حیاط نیست که تمیز باشد و خادمان افتخاری، به‌ویژه آن‌ها که کوچک هستند از صبح مشغول کارند و تا بعد از سحر همچنان بیدارند تا آشغال‌ها را جمع کنند و حیاط را تمیز کنند.

در کنار سماور بزرگ ایستاده است و مشغول پر کردن، فلاسک‌های آبجویش برای مراسم افطار است، خود را صمد اسماعیلی معرفی می‌کند و به‌عنوان باسابقه‌ترین خادم دائم امام‌زاده می‌گوید که بیش از ۱۶ سال در اینجا خادم است و باآنکه حقوق و مزایا این شغل زیاد نیست، اما کارهای اینجا را باجان و دل انجام می‌دهد.

اسماعیلی می‌گوید: در برخورد مردم، اولین شرط نوع برخورد خادم و خوش‌خلقی اوست و به‌عنوان خادم باید همیشه مردم را باروی باز پذیرا باشیم.

فرشته محسنی، یکی از خادمان افتخاری امام‌زاده عبدالحق است که ساکن بابل‌کنار است و می‌گوید: باوجود بعد مسافت، به خاطر ارادت خاصی که به این آستان دارم، خادم اینجا شدم و سال گذشته که دخترم ۹ سالش شد و برایش جشن عبادت گرفتند، من و پدرش تصمیم گرفتیم که او هم خادم افتخاری این آستان شود و من و دخترم، برای فرارسیدن شب‌های احیا و آمدن به اینجا، لحظه‌شماری می‌کردیم تا با حضور در اینجا، دلمان آرام شود.

وی ادامه داد: امروز، پیش از آمدن، سحری امشب را درست کردم تا موقع سحر، سریع سحری را بخوریم و دوباره به کار ادامه دهیم و برای اینکه بتوانیم روزه‌بگیریم، بعد از اذان ظهر حرکت کردیم و تا رسیدیم در آشپزخانه و دیگر جاها مشغول شدیم.

یاسمین، دخترخانم محسنی هم به کنارمان آمد و درباره احساسش گفت: خیلی ذوق دارم که امروز توانستم اینجا کارکنم، امشب تا سه صبح می‌خواهم بیدار بمانم و به مردمی که اینجا احیا گرفتند، خدمت کنم و از این کار خسته نمی‌شوم، چون خادم افتخاری امام‌زاده هستم و هر کاری که می‌کنم، امام‌زاده آن خستگی را از من می‌گیرد.

اهل بابل است و خود را فاطمه شاطری معرفی می‌کند و می‌گوید: برای گذراندن دو سال طرح پزشکی خود به سوادکوه آمده و به خاطر ارادت و علاقه‌ای که به این آستان دارد، خادم افتخاری امام‌زاده شده و دو روز در هفته بعد از اتمام کار به اینجا می‌آید و بیماران را به‌طور رایگان ویزیت می‌کند و امشب هم برای خدمت به شب‌زنده‌داران به اینجا آمده است.

حسین ابو، جزو اولین جوانانی است که خادم افتخاری این آستان شده و اکنون سال‌هاست که با عشق برای این امام‌زاده خدمت می‌کند و می‌گوید: کار ما خادمان افتخاری برای ماه رمضان، از یک هفته پیش از ماه مبارک با غبارروبی حرم، کتاب‌های دعا و قرآن، تزیین مسجد و شستن ظرف‌ها آغاز می‌شود و در شب‌های قدر به اوج خود می‌رسد؛ از صبح زود کارها شروع می‌شود و در تلاش هستیم تا هنگام مراسم قرآن به سر، که همه دست از کار می‌کشیم و به زیر سایه قرآن می‌رویم و بعد از پایان مراسم که مردم عادی به خانه‌های خود می‌روند کار ما همچنان ادامه دارد و تمام آشغال‌هایی که روی زمین ریخته باید جمع و حیاط و داخل مسجد جارو و موکت‌های حیاط آستان جمع می‌شود و تمیز و مرتب برای استفاده در شب‌های قدر بعدی در انبار قرار می‌گیرند.

وی افزود: امسال به خاطر حوادثی تروریستی که پیش‌آمده، بخشی از خادمان افتخاری عهده‌دار امنیت مراسم نیز شده‌اند تا مشکلی در این زمینه پیش نیاید.

ابراهیم امینی مدیر اجرایی آستانه امام‌زاده عبدالحق سوادکوه، تعداد خادمان دائم امام‌زاده را ۵ خادم که ۴ نفر مرد و یک نفر خانم هستند، برشمرد و گفت: از دو سال گذشته و بعد از شروع به کار در آستانه، با مجوز اداره اوقاف، طرح خادم افتخاری را راه‌اندازی کردیم که در این بخش حدود ۱۰۰ نفر مرد و حدود ۸۰ نفر از خانم‌ها را پذیرفتیم و برایشان تشکیل پرونده دادیم و از آن زمان این افراد با ما همکاری می‌کنند؛ از خادمان افتخاری کودک ۷ یا ۸ ساله تا سالمندترین آن‌ها که ۹۴ سال داردو مؤذن آستانه است.

امینی بابیان اینکه در شب‌های قدر، آستان امام‌زاده عبدالحق میزبان بیش از ۵ هزار نفر از علاقه‌مندان و شب‌زنده‌دارن است، افزود: برای این شب‌ها، کارها از یک روز قبل از مراسم آغاز می‌شود و آشپزها و دیگر خادم‌ها از صبح با زبان روزه مشغول شده و کارهای مهمان‌داری را انجام می‌دهند و با همکاری نیروی انتظامی، سپاه و بسیج، امنیت مراسم نیز تأمین می‌شود.

امینی بابیان اینکه مردم بیشتر نظافت را رعایت کنند، گفت: امشب در اختیار همه نایلون زباله قرار می‌دهیم تا لااقل زباله خود را جمع‌آوری کنند و در پایان شب نیز، با همکاری آتش‌نشانی و شهرداری، محوطه را شستشو می‌دهیم.

وی افزود: بعد از افطار، خادمان به‌سرعت سفره افطار را جمع می‌کنند و برای نماز و شروع مراسم احیا آماده می‌شوند و با پخش شربت، خرما و چای در طی مراسم احیا همچنان به شب‌زنده‌دارن خدمات می‌رسانند و بعد از پایان مراسم که عموماً تا دو شب طول می‌کشد، محوطه را تمیز می‌کنند، موکت‌ها را که کثیف شده تمیز و جمع می‌کنند، هنگام سحر، به‌نوبت سحر می‌خورند و کارها را انجام می‌دهند و تا ساعت شش یا هفت صبح همچنان مشغول کار هستند.

در تلاقی آسمان و تپه‌هایی که گرداگرد شهر را فراگرفته، آسمان به سرخی گرویده و سپیده دمیده است، خادمان مسجد آستان امام‌زاده عبدالحق همچنان در تکاپو هستند؛ اولین نور آفتاب از ستیغ البرزکوه بر دره زیرآب می‌تابد و اولین شب خدمت‌رسانی خادمان به شب‌زنده‌داران شب نوزدهم ماه رمضان به پایان می‌رسد.


منبع : مهر - مازندران

برچسب ها : #خادمان #مراسم #امام‌زاده #افتخاری #اینجا #آستان #افطار #می‌گوید #مشغول #همچنان #شب‌های #عبدالحق #اولین #پایان #ادامه #می‌کند #افزود #اینکه #امینی #کارها #متبرکه #آماده #آستانه #شب‌زنده‌دارن #همکاری #موکت‌ها #گذشته #سوادکوه #گرفتند #امروز #کردیم #شب‌زنده‌داران #دخترم #امنیت #بابیان #می‌دهند #زباله #ارادت #آسمان #هنگام #محوطه #می‌دهیم #رمضان #نظافت #احمدزاده #آشپزی #همراه #ظرف‌ها #می‌گیرند #پهن‌شده #ساعت‌ها #زیرآب #تکاپو #آشپزخانه #می‌دهد #معرفی #به‌عنوان #کارهای #برخورد #اسماعیلی #آن‌ها #به‌ویژه #شب‌ها #رعایت #محسنی

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : شیدایی خادمان آستان متبرکه در شب‌های عاشقی

*

*


X https://sport45.site/