مازندشورا:به گزارش خبرنگار مهر، ربیع فلاح جلودار بعدازظهر شنبه در جلسه انجمن کتابخانه های استان با اشاره به محدودیت در بودجه استانی گفت: امکان پیگیری مطالبات پروژه کتابخانههای نیمهکاره واقعاً وجود ندارد و ازاینرو باید به دنبال شیوههای محرک دیگری بود تاپیگیری و اقدام شود.
وی بابیان اینکه در حال حاضر بحث واگذاری طرحهای نیمهتمام در دستور کار دولت قرار دارد، افزود: در رابطه با ۳۹ پروژه کتابخانه نیمهکاره نیز میتوان بخشی از آنها را به بخش غیردولتی واگذار کرد.
فلاح با پیشنهاد تشکیل کارگروهی متشکل از اعضای نهادهای مرتبط در این زمینه، گفت: با بررسی راهکارها و موارد، باید مکانیزمی ایجاد گردد تا برخی از این پروژهها را به افرادی که در شهر خود علاقهمند به انجام این امور هستند، واگذار کنیم.
استاندار مازندران، صرف هزینه کل اعتبار امور کتابخانهها را در یک یا دو شهر، دارای تبعات برشمرد و افزود: این کار قابل انجام نیست و کتابخانه ملی، نیازمند بودجه استانی است که این امر نیاز به تحرک جدیتری در این زمینه دارد.
وی افزود: انجمن کتابخانههای عمومی استان، باید شهرستان به شهرستان حضور یابند و در ارتباط بارونق کتابخانه، ترویج کتابخوانی، پیگیری اتمام کتابخانههای نیمهتمام، تکمیل کتابخانههای حاضر، پیگیری چرایی بسته بودن کتابخانههای احداثشده بهویژه در روستاها و بخشها با فرمانداران و شورای اداری هر شهرستان گفتگو کنند.
وی با تأکید بر پیگیری طرح بچههای کتابخانه، آن را مثبت ارزیابی کرد و افزود: این طرح مختص به یکزمان محدود نباشد که بعد از مدتی آن را رها کنیم.
فلاح بابیان اینکه مردم را باید به شیوههای مختلف ترغیب به کتابخوانی کرد تا بخشی از سبد زندگی خود را به کتاب اختصاص دهند، افزود: در اتوبوسها و در اماکن عمومی، میتوان مکانهایی را برای آرشیو کتابها در نظر گرفت و همچنین، کتابخانهها میتوانند کتابخانههای تخصصی نیز باشند؛ بهعنوانمثال، کشاورز نیاز به آموزههای علمی در رابطه با افزایش تولید و کیفیت و مبارزه با آفات دارد.
استاندار مازندران با اشاره به جمعیت ۵۰۰ هزارنفری دانشآموزان استان، کتابخانههای آموزشوپرورش و مدارس را یکی از پایگاههای مهم ترویج کتابخوانی برشمرد و افزود: با توجه به جمعیت سه میلیون و ۳۰۰ هزارنفری استان، از هر چهار نفر یک نفر دانشآموز یا دانشجو است، این امر به این معناست که در هر خانواده بهطور میانگین؛ یک دانشآموز یا دانشجو داریم؛ درنتیجه، کتاب میتواند از مسیر دانشآموزی و دانشجویی وارد خانهها شود.
وی با تأکید بر همافزایی و اتحاد میان بخشهای فرهنگی درزمینه ترویج کتابخوانی گفت: بهعنوانمثال میتوان در پارکها، رستورانها و یا هتلها برای گردشگران و متقاضیان، کتابخانههای سیار ایجاد کرد.