مازندشورا:خبرگزاری مهر - گروه استان ها: صدای دوچرخه کودکان در کوچههایی که هنوز نسبتهای همسایگی در آن پررنگ است، دوباره از صبح تا شب شنیده میشود و هنوز هم میتوان، صدای کودکانی که در کوچههای بنبست شهرهای کوچک در حال بازی جمعی هستند را شنید؛ اما خیل عظیم کودکان و فریادهای شادمانهشان از آسمان گسترده کوچههای گرم و پرهیاهوی تابستان به قاب کوچک موبایلها، تبلتها و تلویزیون کوچ کرده است.
امروزه، سهم بیشتر اوقات فراغت کودکان، مربوط به فعالیتهای غیرفعالی است که انرژی ذهنی و فیزیکی در آن اعمال نمیشود و کارکرد تفریح و سرگرمی فراغت بر کارکرد خودشکوفایی و رشد آن غلبه یافته و در این میان بیشتر خانوادهها برای مقابله با این امر تنها به پر کردن وقت با انواع کلاسها و الزام بدون در نظر داشتن علاقهمندی و استعداد فرزندان مبادرت کردهاند.
یکی از جلوههای گذران اوقات فراغت فعال، ورزش است که در سالهای اخیر، موردتوجه بیشتری قرارگرفته، هرچند که در بیشتر شهرهای کوچک و در میان بسیاری از خانوادهها، بیشتر پسرانه در نظر گرفتهشده و این امر با نسبت باشگاههای و هیئتهای ورزشی مردانه و زنانه بهوضوح قابلمشاهده است.
رئیس اداره ورزش و جوانان آمل، در گفتگو با خبرنگار مهر، در رابطه با ساماندهی اوقات فراغت جوانان گفت: باید به جوانان توجه ویژهای داشته باشیم و مشارکت همه دستگاههای اجرایی میتواند مؤثر باشد.
ناصر نصری بابیان اینکه، همگانی کردن ورزش، خانواده را به جوانان سوق میدهد، ادامه داد: اداره ورزش و جوانان آمل ۴۰ هیئت ورزشی در شهرستان دارد و جوانان بهراحتی میتوانند هر ورزشی را انتخاب کنند.
وی گفت: سال گذشته در شهرستان آمل به ۷۹ باشگاه ورزشی پروانه مجوز فعالیت دادیم که بهصورت متداول از باشگاهها بازدیدهای صورت میگیرد.
یکی دیگر از جلوههای اوقات فراغت فعال، رفتن به زیارتگاهها و شرکت در اعیاد مذهبی است و محمدهادی بهرامی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه آمل درباره برنامه ریزی برای غنی سازی اوقات فراغت در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه اداره اوقاف و امور خیریه بر اساس تکلیف کارهای اولیه طرح نشاط معنوی را در بقاع متبرکه انجام داد، ادامه داد: برای برگزاری کلاسهای این طرح، ثبتنام به عمل آمد تا کلاسهای متنوع برگزار شود.
در تابستان دغدغه خانواده این است که فرزندان خود را کجا بفرستند و تنوع کلاسهای موجب گمراهی والدین میشود
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه آمل گفت: در تابستان دغدغه خانواده این است که فرزندان خود را کجا بفرستند و تنوع کلاسهای موجب گمراهی والدین میشود.
وی پیشنهاد کرد تا طرحهای اوقات فراغت جوانان بهصورت همزمان اجرا و با یکدیگر ترکیب شود تا هزینههای دولتی و تبلیغات کاهش یابد و در هر هفته دانشآموزان را در باشگاههای ورزشی، بقاع متبرکه و غیره بهصورت گردشی آموزش دهیم و این مهم را میتوانیم بهصورت پایلوت در شهرستان آمل اجرا کنیم.
وی گفت: این اداره از گردشگری مذهبی که فرصت مناسبی است استقبال میکند تا برای گذران اوقات فراغت از بقاع متبرکه در بخشهای این شهرستان بازدید شود.
باوجودآنکه امروزه، اوقات فراغت فرزندان برای خانوادههای سطح متوسط یک امر پذیرفتهشده است اما، با نگاهی به عملکرد بسیاری از این خانوادهها میتوان مشاهده کرد که بسیاری از خانوادهها با فضای برنامهریزی مفید غیردرسی بیگانه هستند و اوقات فراغت فرزندان خود را با مشغولیتهای یکسان پر میکنند و در این رابطه به تفاوتها فرزندان خود کمتر توجه دارند.
در این میان یکی از عرصههایی که میتواند در این مسیر کمککار والدین در مسیر پرورش خلاقیت و انتخاب صحیح گذران اوقات فراغت مطابق خواست و استعداد کودکان باشد، کانونهای پرورش فکری است.
مدیر کانون پرورش فکری شهرستان سوادکوه، در گفتگو با خبرنگار مهر، ازجمله فعالیتهای کانون که فعالیتهای فوقبرنامه و غیردرسی برای کودکان محسوب میشود را برنامههای اسلامی، فرهنگی، هنری، ادبی، علمی برشمرد و افزود این برنامهها موجب ایجاد خلاقیت و نشاط در کودکان میشود.
نسرین نوری با اشاره به هزینه مناسب حق عضویت سالانه این مراکز گفت: بسیاری از امکانات و لوازم کلاسها نیز رایگان است و ازاینرو خانوادهها با سطح درآمدی پایین نیز میتوانند از مزایای کلاسهای کانون بهره برند.
وی بابیان اینکه حتی تنها اکتفا به عضویت در کتابخانه کانون و استفاده از کتابهای کانون هم، برای گذران اوقات فراغت، میتواند مفید باشد؛ چراکه این کتابها، چاپ کانون بوده و تمام پیامهای رفتاری و اخلاقی مناسب بهصورت غیرمستقیم به کودکان آموزش داده خواهد شد اما متأسفانه کتاب در میان مردم هنوز جایگاه چندانی ندارد.
عدم برنامهریزی و استفاده نامعقول از آن، همچون استراحت مفرط، سرگرمی افراطی موجب کسالت، ناتوانی از تنها ماندن و تفکر انتقادی و تأمل در افراد خواهد شد
نوری بابیان اینکه بیشتر هدف ما ایجاد خلاقیت و نشاط و شناسایی استعداد کودکان است، افزود: فضا و امکانات مناسب کانون، بهویژه برای شهرهای کوچک که ازلحاظ وجود کلاسهای گذران اوقات فراغت دچار مضیقه هستند، فرصت بسیار مغتنمی است.
از کارکردهای عمده اوقات فراغت؛ استراحت، تفریح و رشد است اما عدم برنامهریزی و استفاده نامعقول از آن، همچون استراحت مفرط، سرگرمی افراطی موجب کسالت، ناتوانی از تنها ماندن و تفکر انتقادی و تأمل در افراد خواهد شد.
در دنیای امروز، چگونگی گذران اوقات فراغت، یکی از راههای ایجاد تمایز و منزلت در میان خانوادههاست؛ اما، چگونگی گذران اوقات، تنها مرتبط با سرمایههای اقتصادی خانوادهها نیست، بلکه سرمایه اجتماعی، فرهنگی و نمادین خانوادهها نقشی بسزا در انتخاب چگونگی برنامهریزی برای آن و گرایشها و تمایلات کودکان خواهد داشت.
فراغت یک امر فرا بخشی، اعم از فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است که برنامهریزی صحیح برای آن نهتنها نیازمند تلاش خانواده که نیازمند برنامهریزی مناسب دستگاههایی است که میتوانند سوق دهی به گذران مناسب اوقات فراغت کودکان را بر عهده گیرند.