مازندشورا: جاده ای کوهستانی و سنگلاخی با طبیعت بکر که یک طرف آن صخره های مخملی و طرف دیگر دره ای عمیق که به رودخانه ای خروشان منتهی می شود و قرار است شهرستان تنکابن در استان مازندران را به بخش الموت از توابع شهرستان قزوین متصل نماید ، چند سالی است که توسط یک شرکت داخلی در دست ساخت است.
این جاده زیبا ولی پر پیچ و خم از گذشته های نه چندان دور تا به امروز مسیر تردد مردمانی است که با عبور از روستاهای یان دشت ، خانیان ، آش محله ، سربالان ، یوج ، شهرستان ، درجان ، مران ، سلج انبار و پیچ بن در استان مازندران به سرزمین دژهای تسخیر ناپذیر و روستاهای دیندرود ، گرمارود ، کلان ، زوارک ، سلیکان ، ورک ، حسن آباد و... سرانجام به الموت و قزوین می رسند.
با احداث این جاده 148 کیلومتری که حدود 94 کیلومتر آن در استان قزوین واقع شده علاوه بر اینکه شاهد تحولی بزرگ در این 2 شهرستان خواهیم بود ، بر تعداد جاده های منتهی به شمال کشور بویژه استان مازندران نیز افزوده خواهد شد.
هم اکنون جاده های هراز ، فیروزکوه و چالوس (کندوان) با قدمتی بیش از نیم قرن تنها راه ارتباطی از جنوب و مرکز به استان مازندران است که ظرفیت پایین آنها هر ساله بار ترافیکی سنگینی را به مسافران و گردشگران تحمیل کرده و باعث اتلاف وقت و انرژی و همچنین تصادفات منجر به جرح و فوت می شود.
یک کارشناس ارشد علوم ارتباطات به نقش حمل و نقل در توسعه کشور اشاره کرد و گفت : حمل و نقل مناسب موجب تسریع رشد اقتصادی خواهد شد چرا که حمل و نقل سرمایه بکار گرفته شده و در گردش یک منطقه را آزاد ساخته و استفاده از آن را در منطقه دیگر فراهم می آورد.
احمد حاجی پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : مطالعات انجام شده توسط بانک جهانی تأکید دارد که بخش حمل و نقل با هموار کردن امر مبادله و تجارت ، موجبات رشد را هم در سطح ملی و هم در سطح جهانی فراهم می آورد و زمینه های امکان دسترسی به رفاه و تسهیلات ملی را افزایش می دهد.
وی با بیان اینکه توسعه بخش های مهم اقتصادی کشور از جمله صنعت و کشاورزی بدون توسعه بخش حمل و نقل امکان پذیر نمی باشد ، اظهار داشت : اهمیت شبکه حمل و نقل در ساختار اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی جوامع امروزی به اندازه ای است که به جرات می توان آن را زیربنای توسعه پایدار هر کشور دانست.
یک شهروند تنکابنی ، متولد روستای گرمارود از توابع الموت قزوین در این زمینه گفت : درگذشته بسیاری از نیاکان ما با عبور از همین جاده که باریک و خطرناک تر بود با ابتدایی ترین وسیله برای کسب و کار به تنکابن مهاجرت کردند و همین جا تشکیل خانواده دادند.
محمد رضا باقری گرمارودی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : با وجود همین جاده سنگلاخی و سختی های راه ، امروزه بسیاری از مردم برای سفر به الموت و قزوین بویژه در فصل بهار و تابستان این مسیر را انتخاب می کنند .
وی با بیان اینکه محصولات باغی و زراعی فراوانی همچون گیلاس ، آلبالو ، زردآلو ، سیب و ... در منطقه الموت تولید و به تنکابن جهت فروش ارسال می شود ، اظهار داشت : با بازگشایی این مسیر علاوه برکوتاه شدن زمان و کاهش هزینه های حمل و نقل ، در مصرف سوخت نیز صرفه جویی شده و سبب ایجاد رونق اقتصادی برای این دو منطقه خواهد شد .
وی خواستار رفع موانع و تسریع در روند احداث این راه ارتباطی توسط مسئولان مربوطه شد.
یک کارشناس اقتصادی با مقایسه مزیت ها و وقابلیت های 2 استان قزوین و مازندران اظهار داشت : استان قزوین با دارا بودن هشت شهرک صنعتی به نام های «البرز»، «لیا»، «کاسپین»، «آبیک»، «حیدریه»، «آراسنج»، «خرمدشت» و «حکیمیه» یکی از قطب های صنعتی کشور به شمار می رود و کوتاه شدن فاصله آن با غرب مازندران که بیشتر در زمینه کشاورزی فعالیت دارند می تواند زمینه ساز تحول اقتصادی در منطقه باشد.
حسین صالحی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : تامین مواد اولیه کارخانه های تولید مواد غذایی استان قزوین با استفاده از محصولات باغی و کشاورزی غرب مازندران به واسطه احداث این جاده می تواند در کوتاه مدت اثرات مثبت خود را در شهرهای غرب مازندران و بویژه تنکابن نمایان سازد.
وی به تاثیرات احداث این جاده در حوزه گردشگری استان قزوین اشاره کرد و اظهار داشت : جاذبه های گردشگری منطقه الموت شامل دریاچه «اوان» ، روستای «آتان» ، دره «نینه رود» ، منطقه ییلاقی «پیچ بن»، دامنه های جنوبی «سیالان» و قله «خشچال» است که می تواند بسیاری از گردشگران را از غرب مازندران به این منطقه جذب نماید.
وی یادآور شد : راه دسترسی آسان به سواحل دریای مازندران ، جنگل و طبیعت بکر شمال کشور نیز با تکمیل این جاده برای مسافران و گردشگران مرکز کشور فراهم خواهد شد.
مدیرکل ساخت و توسعه راههای مناطق شمالغرب کشور پیش از این در حاشیه بازدید از محور قزوین، الموت به تنکابن در جمع خبرنگاران گفت که این جاده از بزرگترین طرح های در حال احداث کشور است که با پیش بینی 10 هزار میلیارد ریال اعتبار برای بهره برداری ، آینده الموت و منطقه را تغییر خواهد داد.
مجتبی خدادادی با بیان اینکه بزگترین تونل جاده ای کشور به طول 4 هزار و 500 متر در مسیر قزوین، الموت به تنکابن ساخته می شود ، افزود : کل این پروژه به سه بخش 62، 52 و 34 کیلومتری تقسیم شده و 7 تونل در این مسیر احداث خواهد شد.
وی اظهار داشت : تاکنون تعداد 7 دهانه پل بزرگ در محور قزوین، الموت به تنکابن در حوزه ی استان قزوین پیش بینی شده که از این تعداد تاکنون 2 دهانه اجرا شده است.
به گفته خدادادی ، حفظ محیط زیست و اهمیت آن در تمامی مراحل طراحی ، مطالعه و اجرای این طرح در اولویت قرار داشته که در این راستا 2 دهانه گالری برای عبور حیوانات حیات وحش منطقه از روی جاده پیش بینی شده و اجرایی خواهد شد.
مدیرکل ساخت و توسعه راههای مناطق شمالغرب کشور خاطرنشان کرد : کوهستانی بودن مسیر و برخورد با مسائلی چون رانش زمین در بخش هایی از طول راه از مشکلات مربوط به احداث این جاده است و به همین دلیل نمی توان زمان دقیقی برای بهره برداری از این جاده تعیین نمود.
وی با بیان اینکه با تکمیل و بهره برداری از این جاده ، بخش قابل توجهی از ترافیک راه های مرکز به شمال کشور کاهش می یابد ، یادآور شد : این جاده همچنین می تواند منشاء تحول در حوزه گردشگری منطقه زیبا و تاریخی الموت باشد.
معاون عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری ویژه شهرستان تنکابن نیز کاهش چشمگیر ترافیک راه های موازی این طرح در استان های تهران و البرز به سمت شمال کشور و مسیر کناره دریای خزر را از مزایای مهم دیگر این طرح دانست و افزود : برای این پروژه در بخش مازندران تاکنون 42 میلیارد تومان هزینه شده است.
خسرو کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا طول مسیر قطعه پنج این جاده را 27 کیلومتر اعلام کرد و افزود : از محل سفر ریاست جمهوری به استان مازندران نیز مبلغ 30میلیارد تومان جهت تسریع در روند احداث این جاده در نظر گرفته شد که قرار است به صورت 3 ساله پرداخت شود.
وی یادآور شد : پیشرفت فیزیکی کلی پروژه حدود 20 درصد می باشد و تاکنون در زمینه زیرسازی و آسفالت آن هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
کشاورزی تعداد تونل برای کل پروژه را 6 دستگاه به طول مجموع 6 هزار و 725 متر دانست و اظهار داشت : بزرگترین تونل که در بخش مازندران تاکنون حفاری شده به طول 820 متر و کوچکترین آن نیز 240 متر است .
وی با بیان اینکه در فصل زمستان به دلیل بارش سنگین برف و سرمای شدید روند احداث این جاده کند می شود ، خاطرنشان کرد : تسهیل در عبور و مرور جاده ای ، رونق کشاورزی و آبزی پروری ، رشد گردشگری منطقه الموت و منطقه سه هزار تنکابن از دیگرمزایای اجرای این طرح است.
معاون عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری ویژه تنکابن تداخل محور در دست احداث با رودخانه ، وجود معرض ازجمله تیر چراغ برق ، عبور و مرور اهالی بومی منطقه و اخلال در عملیات خاکبرداری و تعریض جاده ، کمبود محل انباشت خاکبرداری ، عدم آزاد سازی مسیر و کمبود زمین جهت تجهیز کارگاه و زاغه مهمات را از جمله مشکلات اجرایی این پروژه در مسیر قطعه پنجم حوزه استحفاظی مازندران برشمرد.
ساعی نماینده شرکت توسعه زیربناها و حمل و نقل کشور در پاسخ به پرسش های خبرنگار ایرنا گفت که مجوز گفت و گو با هیچ خبرنگاری را ندارد و تمامی اطلاعات لازم را می توانید از فرمانداری تنکابن اخذ نمایید.
شهرستان های تنکابن ، رامسر و عباس آباد در غرب مازندران قرار دارند.
خبرنگار : علیرضا پورعلم **انتشار دهنده: سید محسن حسن نیا
/1602/7513/1899