«اسپِرز» و جوانانی که با دستان خالی گردشگری را معنایی تازه بخشیدند

مازندشورا: «اسپِرز» نام روستایی در شهرستان سوادکوه است اما جمعی از جوانان این روستا با ابتکار و خلاقیت و با دست‌های خالی وارد عرصه گردشگری شدند و سعی دارند با اقصادی‎کردن آن، معنای تازه‎ای به حوزه گردشگری ببخشند.

مازندشورا:به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، روز گذشته به‌همراه جمعی از خبرنگاران فعال حوزه گردشگری در یک تور گردشگری که به‌مناسبت هفته رسانه به همت اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران تدارک دیده شده بود، راهی یک سفر نیم‎روزی شدیم؛ سفری به شهر زیبای سوادکوه و روستایی زیبا به‌نام اسپرز.

بیش از 5 کیلومتر از مسیر دسترسی به مقصد را جاده خاکی و همراه با دست‌انداز تشکیل می‌داد اما همین شرایط نشان از بکر و طبیعی بودن مقصدی داشت که قرار بود ساعاتی را در آن به‌دور از سر و صدای دنیای ماشینی، دود خودرو و امکانات شهری بگذرانیم.

 

بالاخره به مقصد رسیدیم؛ یک حیاط زیبا که در وسط آن آتش روشن بود و چند کتری چای هم اطراف آن، وسایل قدیمی چوبی نیز در حیاط توجه خیلی‌ها را به‌خود جلب کرده بود، وارد کلبه‎ای چوبی شدیم که وقتی قدم بر آن می‌گذاشتیم صدای چوب و تکان‌های یک استراحتگاه طبیعی را حس می‌کردیم، البته این کلبه از دنیای ماشینی دور نبود؛ نصب لامپ‌های کم‌مصرف و اسپلیت در اتاق‎ها ترکیبی از دنیای مدرن و سنتی بود.

منتظر شدیم تا گروه دیگر از همسفرمان به ما بپیوندند و در این خلال، پای صحبت یک جوان 32 ساله‎ای نشستیم که کارشناس ارشد شیمی است و اکنون مدیریت یک مجموعه گردشگری و بوم‎گردی به نام «اسپِرز» را برعهده دارد.

بهمن آقایی با افتخار می‎گوید: جنگل‎نشین هستم و شاهد بازده اقتصادی ناچیز دامداری و کشاورزی بودم و به این فکر افتادم که در کنار این شغل، کار دیگری را دنبال کنیم تا اقتصادی‎تر باشد.

 

* ایجاد 200 شغل مستقیم و غیر مستقیم در مجموعه اسپرز

این کارآفرین جوان از جامعه سنتی گفت و از اینکه هنوز هم نگاه سنتی بر مردم اطراف او حاکم بوده و پذیرش موضوعی به‌نام اقتصاد گردشگری برای آنها سخت است اما او بدون سرمایه، کار خود را آغاز کرد، با بروکراسی‎های اداری نیز مواجه شد، خود را تاحدودی موفق می‌داند و تأکید دارد که این موفقیت‌ها حاصل یک تیم و گروه بوده و او به‌تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

او از روزهایی گفت که با یک گروه کار خود را آغاز کرد و در کنارش 15 گروه دیگر شکل گرفت، اکنون حدود 80 کلبه و خانه روستایی در اسپرز و اطراف آن پذیرای گردشگران هستند، حدود 50 شغل مستقیم و 150 شغل غیرمستقیم از این طریق ایجاد شده است.

آقایی البته در کنار فعالیت اقتصادی خود اهداف زیست‌محیطی، میراث فرهنگی و صنایع دستی نیز داشته است و این را باید به حساسیت او نسبت به انباشت زباله و پاکیزگی محل، توجه به آثار قدیمی در ساخت کلبه و تلاش او برای راه‌اندازی موزه مردم‎شناسی در اسپرز با جمع‎آوری تاکنون یک‌هزار و 700 قطعه قدیمی دانست.

 

* مسؤولان باید جنگل‎نشین را به جنگل‌دار تبدیل می‌کردند

این دوستدار محیط زیست از گلایه‎مندی خود نسبت به خروج دام از جنگل‎ها گفت و اینکه مسؤولان باید جنگل‎نشین را به جنگل‌دار تبدیل می‎کردند نه اینکه سدی در برابر جنگل‎نشینان ایجاد کرده و آنها را به مخالفان خود تبدیل کنند، ضمن اینکه باید بدانیم بسیاری از گونه‎های جنگلی از طریق دام تکثیر می‎شوند و جنگل‎نشینان به‎خوبی از اهمیت جنگل و چگونگی ازدیاد گونه‎های جانوری و گیاهی آن آشنا هستند.

* حضور گردشگران اروپایی در اسپرز

او از حضور گردشگران اروپایی در اسپرز می‎گوید، گردشگرانی که حضور آنها از ابتدای بهار تا آغاز خزان ادامه می‎یابد و اینکه تلاش دارد تا بیش از گذشته فضای مناسبی را برای حضور گردشگران داخلی و خارجی ایجاد کند.

آقایی می‎گوید: زندگی با دام‎داران و چوپانان و کشاورزان و سفر به مناطق دیدنی اسپرز و سایر نقاط زیبای مازندران نیز برای توریست‌های علاقه‌مند تدارک دیده می‌شود و مستندساز و زیست‎شناس نیز در کنار تیم بوده و همراه توریست‌ها هستند.

پذیرایی با غذاهای محلی از میهمانان نیز از امتیازاتی است که او در فعالیت اقتصادی و گردشگری از آن به‎عنوان نقطه اصلی جذب گردشگر یاد می‎کند که همواره در خاطره‌ها باقی می‎ماند، غذاهایی که یکی از آنها با نام «گرماس» در جشنواره غذاهای محلی عنوان برتر را کسب کرد، یک خوراکی مقوی که دام‎داران روزانه برای یک وعده هم که شده آن را میل می‌کنند.

 

* هنوز تا گردشگری آگاهانه و مسؤولانه فاصله داریم

به گزارش فارس، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز در این سفر به جمع خبرنگاران پیوست، دلاور بزرگ‌نیا با اشاره به فعالیت اقتصادی قابل توصیف جمعی از جوانان که بدون پشتوانه مالی و تنها از روی عشق و علاقه وارد این کار شدند، می‌گوید: این یک ظرفیت و فرصت اقتصادی خوبی است که می‌تواند مشوق سایر جوانانی باشد که در روستا به‌دنبال کار هستند و نمی‌دانند چگونه و از کجا کار را شروع کنند.

وی معتقد است که اگر می‌خواهیم به توانمندسازی جوامع محلی فکر کنیم، «اسپرز» فرصت خوبی است و این کار نیازمند توجه سایر دستگاه‌ها است تا جوانان را تشویق و مطالبات آنها را حل کنند.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران بزرگترین امتیاز بخش گردشگری روستایی را در آشنایی جامعه میهمان با فرهنگ جامعه میزبان می‌داند و علاقه‌مندی نسبت به اینکه میزبان چگونه خود را با شرایط موجود وفق می‌دهد.

او در پایان با تأکید بر اینکه هنوز تا رسیدن به گردشگری آگاهانه و مسؤولانه در کشور فاصله داریم، می‌گوید: به‌هم ریختگی محیط زیست و خارج شدن طبیعت از بکر بودن، خطر مهمی برای محیط زیست است.

به گزارش فارس، در ادامه حضور نیم‌روزه خبرنگاران در سفر به اسپرز، این تیم خبری از آب‌بندان کوچکی در نزدیکی محل استقرار بازدید کردند که در آن ماهی قزل‌آلا پرورش داده می‌شود و پس از آن نیز پای سفره غذاهای محلی نشستند و با خوراکی‎های محلی آشنا شدند که جای آنها در سفره‌های ایرانی خالی است.

در پایان با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران و کارکنان مجموعه گردشگری اسپرز، از خبرنگاران فعال حوزه گردشگری تجلیل شد.

86001/ج

گردشگری اسپرز اینکه مازندران صنایع اقتصادی فرهنگی میراث ایجاد گزارش گردشگران خبرنگاران آقایی می‎گوید مستقیم فعالیت مدیرکل غذاهای تبدیل مجموعه جامعه جنگل‎نشین روستایی اطراف دنیای قدیمی مسؤولانه اروپایی آگاهانه دام‎داران ادامه فاصله جوانانی اسپِرز میزبان پایان چگونه می‌گوید گونه‎های جوانان داریم جنگل‌دار همراه به‌نام شرایط طبیعی اکنون ماشینی می‌داند تأکید البته گذشته مسؤولان تدارک زیبای جنگل‎نشینان