مازندشورا:به گزارش خبرنگار مهر، رسول ظفرقندی، پیش از ظهر پنجشنبه، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اگر صد عامل موثر برای سلامت افراد جامعه درنظر گرفته شود، تنها ۲۵ عامل مستقیماً به وزارت بهداشت یا بیمهها برمیگردد و بقیه در سایر موسسات است، خاطرنشان کرد: از اینرو، برای حل مشکل سلامت جامعه اگر تنها متوقع باشیم که تنها وزارت بهداشت و بیمهها عمل کنند راه به جایی نخواهیم برد.
مدیرکل بیمه سلامت با اشاره به نقش رسانه در آگاهسازی مردم نسبت به مقوله سلامت، افزود: همه باید به این امر کمک کنند تا جامعه سالم که محور توسعه کشور ماست، تحقق یابد.
وی با بیان اینکه بعد از انقلاب توجه به مقوله سلامت روز به روز پررنگ تر شده، گفت: سلامت اکنون جایگاه خود را یافته است و دیگر همچون گذشته افراد برای بیماریهای معمول در صف کمیسیونهای پزشکی نیستند و به لطف خدا و تلاش مسئولان این مشکلات به حداقل رسیده است تا جایی که از کشورهای دیگر برای درمان به کشور ما مرجعه میکنند.
ظفرقندی یکی از مشکلات سلامت در گذشته را عدم پوشش بیمهای مردم برشمرد و افزود: بسیاری از مشکلات ناشی از ناتوانی پرداخت هزینه درمان بوده و بسیاری از خانوادهها در زمان بیماری به فلاکت میافتادند و برای کاهش و تخفیف در هزینه درمان به سطوح مختلف سیاسی و ائمه جماعات مراجعه میکردند.
مدیرکل بیمه سلامت استان گفت: با انجام پوشش بیمه همگانی برای همه ایرانیان و کاهش پرداخت هزینه از جیب مردم در دولت روحانی و حمایت رهبری، اکنون بهندرت مراجعه به سطوح نمایندگان مجلس برای تخفیف درمانی داریم و مراجعه به بانک برای گرفتن وام بهمنظور پوشش هزینههای درمان و مراجعه به ائمه جماعات نداریم.
وی با تأکید بر اینکه این امر کار بزرگی برای کشور بوده، خاطرنشان کرد: ما وظیفه داریم که جامعه، مسئولان و نمایندگان را به این سمت سوق دهیم که پرداخت مقوله سلامت پایدار باشد و اعتبارات پایدار و مستقل برای آن درنظر گرفته شود تا طرح روی زمین نماند.
ظفرقندی ایجاد آرامش در مردم بعد از اجرایی شده زرح تحول سلامت ویژه از سال ۹۳ را مثال زدنی برشمرد و افزود: در کمتر جایی از جهان است که همه مردم را تحت پوشش بیمه قرار دهند.
وی ادامه داد: هر چند این کار جزء مصوبات قبلی بوده اما دولت تدبیر ان را اجرایی کرده و با انجام آن، ده میلیون نفر بیمه شدند که حتی یک ریال حق بیمه پرداخت نکردند و از صفر تا صد حق بیمه را دولت پرداخت کرده است و معمولاً قشری که بیمه درمانی شدند، از قشر کم در آمد بودهاند.
وی با بیان اینکه نگاه اینگونه به سلامت بسیار عالی بوده، افزود: استدعا ما این است که همچون گذشته کمک ما باشید تا بتوانیم این نگاه را اصلاح کنیم و ارتقا دهیم.
مدیرکل بیمه سلامت استان با بیان اینکه قالب توانمندسازی بیمهشدگان و موسسات را شروع کردهایم، بر تقویت این امر ابراز امیدواری کرد و افزود: نظر ما بر این است که اگر مردم و موسسات توانمند نشوند و حقوق بیمهای خود را نشناسند، بیمهها و هزینههای درمانی قابل کنترل نخواهد بود.
وی با اشاره به وجود پزشک خانواده شهری و روستایی در استان گفت: اگر مردم به مشاوران امین اعتماد کنند، مطمئنا هزینه درمان و مراجعاتشان منطقی خواهد شد و اگر بیمهشده از پزشک عمومی که اطلاعات وسیعی در پزشکی دارد مشاوره بگیرد، مطمئناً در مراجعات بعدی به سطوح متخصصین، پاراکلیلینک و آزمایشگاه مراجعه منطقی خواهد داشت.
ظفرقندی خاطرنشان کرد: هدف ما از توانمندسازی بیمهشده کم کردن مراجعات نیست، بلکه هدف ما این است که بیمهشده منطقی و به جا مراجعه کند، خدمت بگیرد و از سردرگمیهایش کاسته شود.