مازندشورا:به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، رسانهها در آگاهی جوامع نقش مهمی دارند بعضیها میگویند: جهان در دست کسی است که رسانهها را در اختیار دارد.
رسانهها نقش اساسی در تغییر عادات دارند؛ چون باورهای توده را نشر میدهند و رسانههای گروهی حلقه اتصال جامعه با محیط کوچک خانوادهها است.
رسانهها، از عوامل اصلی نوآوری و خلاقیت و در نتیجه عوامل تحرک و پیش برنده توسعه فرهنگی هستند.
رسانهها با در نظر گرفتن ابعاد گوناگون باورهای محلی، باید جنبههای بیاحترامی به حقوق یکدیگر در ترافیک را بشناسند و برای پرهیز از رفتارهای پرخطر در ترافیک و حوادث رانندگی با توجه به مبانی و اصول جامعه ، پیامهای مناسب را اشاعه دهند.
کشورهای توسعه یافته در 2 دهه اخیر توانستهاند تراژدی غمانگیز مرگ انسانها در حوادث را با اقدامات علمی و عملی کاهش دهند و اداره و کنترل آن را به واقعیتی دستیافتنی تبدیل کنند تا میزان تلفات کاهش یابد.
نخستین گام در این راه استفاده از رسانه در بهبود رفتار شهری است، اختصاص بودجه در بخش آموزش رفتارهای ترافیکی از طریق رسانههای جمعی هزینه نیست، بلکه سرمایهگذاری برای سلامت و ایمنی شهروندان است.
آموزش و رسانه در ارتقای فرهنگ ترافیک، تأثیر شگرفی در تغییر نگرش و باور آحاد جامعه دارد.
از ابزارهای مهم و کارآمد کاهش تصادفات و افزایش ایمنی، ابزارهای فرهنگی است، بسترهای فرهنگی شرط لازم برای تغییرات اجتماعی هستند و برای کاهش تصادفات و افزایش ایمنی، رسانهها بیشترین تأثیر و توان را دارند.
باید تغییراتی اساسی برای عادتهای عمومی مردم در ترافیک ایجاد کرد، با چنین رویکردی سوار شدن بر امواج رسانهها و استفاده علمی و درست از آنها ما را به هدف میرساند؛ یعنی ارتقای ایمنی و اصلاح رفتارهای ترافیکی مردم، رسانهها برای اصلاح هنجارهای ترافیک باید مجموعهای از برنامههای زیر را مورد توجه قرار دهند.
نخست به اصلاح هنجارهای ترافیک بهعنوان یک فرآیند پیچیده توجه کنند، فرهنگ، پدیدهای بسیار پیچیده و دارای تعاملات مختلف است و شهروندان باید به درک این تعاملات بپردازند که ناشی از نگرش جامع و تشخیص ارتباط میان بخشهای گوناگون فرهنگی است.
دوم اصلاح رفتار ترافیک فرآیندی تدریجی است، رفتارهای ما، ریشه تکاملی دارد و براساس باورهای جامعه پدیدهای فرهنگی شکل میگیرد و نمیتوان در یک بازه زمانی کوتاهی تغییرات و تحولات رفتاری عمیقی در رفتارهای ترافیکی شهروندان ایجاد کرد.
نکته سوم اینکه اصلاح رفتار ترافیکی فرآیندی همگانی است، ترافیک، بخشی از رفتارهای روزمره است و رسانهها براساس مشارکت اجتماعی باید برای رواج رفتار درست ترافیک، برنامههایی را تدارک و تدوین کنند.
چهارم اینکه اصلاح رفتار ترافیک، فرآیندی دانشافزا بوده، رسانهها باید برای آگاهی جامعه و مردم نسبت به ترافیک، آلودگی ترافیکی و وسایل کنترل ترافیک بهعنوان مجموعهای از اطلاعات عمومی که پایه ضروری داشته است توجه کنند.
از بعد دیگر برای بهبود مدیریت فرهنگی ترافیک در شهر، مطبوعات هم بهعنوان ابزاری میتوانند نقش مفید و سودمندی در هدایت و تغییر نگرش شهروندان به آموزش داشته باشند.
مطبوعات از طریق ارتقای سطح آگاهی و مشارکت اجتماعی و آموزش فرهنگ ترافیک در قالب طنز ادبی، تصاویر، کاریکاتور، نقاشی و خبرنامه در سطوح گوناگون آثار مؤثری در آموزش پذیری رفتار ترافیک دارند، مطبوعات بهطور مستقیم بر مخاطبان خود براساس چنین فرآیندهایی تأثیر میگذارند.
مرتضی ابراهیمی؛ کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان مازندران
86034/ج