مازندشورا: قیمت رقابتی تیلاپیا هم عامل دیگری است که سبب می شود مصرف کنندگان ، خرید گوشت آماده طبخ این ماهی را بر انواع دیگری از ماهی های پرورشی بویژه قزل آلا ترجیح دهند و حتی عطای اندک تفاوت موجود در قیمت و طعم ماهیان پرورشی را در کنار تازه بودن آنها به لقای دردسرهای پاک کردن و تیغ های نهفته در گوشت آنها ببخشند.
رئیس اداره پایش صنایع و توسعه بازار آبزیان شیلات مازندران با تائید اثرگذاری منفی عرضه تیلاپیا بر بازار قزل آلای این استان ، گفت :
قیمت پائین و بدون تیغ بودن ماهی تیلا پیا مهم ترین علتی است که مصرف کنندگان را به خرید و مصرف این نوع ماهی در مقایسه با قزل آلا و دیگر انواع ماهیان پرورشی مازندران ترغیب می کند.
حسین اصغری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : از دلایل مهم پائین بودن مصرف آبزیان در کشور علاوه قیمت ، مشکل تمیز کردن و تیغ های موجود در گوشت ماهیان ایرانی است .
وی گفت : اینکه ماهی تیلا پیا چگونه ، به چه مقدار و با چه تعرفه ای وارد می شود و به لحاظ کیفی چگونه است ، مسئولان و دست اندرکاران مربوطه باید بررسی و تحلیل منطقی و صحیحی داشته باشند، اما واردات این گونه ماهی بر بازار مصرف قزل آلا مازندران به لحاظ رقابتی نبودن روی قیمت و فرآوری اثر منفی گذاشته است.
وی پیشنهاد کرد : باید برای حفظ بازار داخلی بویژه ماهی قزل آلا ، تعرفه واردات را متناسب با قیمت تمام شده ماهیان تولیدات داخلی وضع کرد.
رئیس اداره پایش صنایع و توسعه بازار آبزیان شیلات مازندران با اشاره به این نکته که ' نمی توان تقاضای مردم را سرکوب کرد ' ، اظهار داشت : کسانی که دست اندرکار صدور مجوز و واردات تیلاپیا هستند باید در باره ارزش غذائی ، کیفیت و بهداشتی بودن آن اظهار نظر و بررسی کنند ولی آنچه که مسلم است ، واردات این گونه بر صنعت پرورش ماهیان قزل آلا در مازندران اثر منفی گذاشته است .
وی قیمت تمام شده ماهی قزل آلا در مازندران را بیش از 11 هزار تومان در هر کیلو گرم دانست و بیان داشت : این درحالی است که قیمت ماهی وارداتی تیلا پیا با مزیت بدون تیغ بودن آن ، کمتر از قیمت تمام شده ماهی قزل آلا تولیدی استان است.
سالانه حدود 16 هزار تن ماهی قزل آلا در استان مازندران تولید و به بازار مصرف عرضه شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، در حال حاضر ماهی قزل آلا بر اساس وزن و اندازه آن با قیمت 17 تا 20 هزار تومان درهر کیلو گرم عرضه می شود.
رئیس اداره پایش و توسعه بازار آبزیان شیلات مازندران گفت : البته توسعه بازار ماهی فروشی با هدف دسترسی آسان مردم ،افزایش تولید و تنوع در عرضه از راهکار های بالا بردن مقدار سرانه مصرف آبزیان است.
وی افزود : توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری آبزیان در دستور کار شیلات قرار دارد .
اصغری گفت : در حال حاضر مردم ما ماهی را به دو شیوه سرخ شده و یا شکم پر مصرف می کنند که در هر 2 روش طبخ ، مشکل تمیز کردن و تیغ ماهی وجود دارد.
به گزارش ایرنا، ماهی تیلاپیا در فهرست 100 گونه مهاجم قرار دارد و برای طبیعت بسیار مخرب است چرا که اینگونه مهاجم در مقابل تغییرات دما و شوری نیز مقاوم است و حتی قابلیت تولید مثل در دریای خزر را نیز دارد.
وزن این گونه ماهی به دلیل سریع الرشد بودن، طی سه تا چهار ماه به 300 تا 350 گرم می رسد.
مازندران علاوه بر در اختیار داشتن 338 کیلومتر ساحل دریای خزر ، 756 قطعه آببندان و 23 رشته رودخانه مهم شیلاتی دارد که سالانه بیش از 75 هزار تن انواع آبزیان تولید می شود.
خبرنگار : سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6990/1654
اقتصاد
تيلا پيا
شيلات
مازندران