نوازندگان گمنام مازندران شناسائی می شوند

مازندشورا: ساری - ایرنا - سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت که این اداره کل شناسائی و معرفی نوازندگان بومی خود ساخته و گمنام استان را در دستور کار قرار داده است .

مازندشورا: به گزارش خبرنگار ایرنا ، محمد محمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در ساری افزود : این کار هم اکنون به بهانه برگزاری دومین جشنواره موسیقی لیلم با همکاری یکی از شرکت های فرهنگی و هنری و با اعزام یک گروه تحقیقی به روستاها و مناطق صعب العبور مازندران در حال انجام است .
وی با تاکید بر این که اجرای طرح شناسائی نوازندگان گمنام پس از جشنواره هم ادامه می یابد ، گفت که ضبط آثار این هنرمندان خودساخته و گمنام و شرکت دادنشان در جشنواره لیلم بخشی از برنامه حمایتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از این هنرمندان است .
محمدی یکی از نتایج جانبی طرح شناسائی نوازندگان خودساخته و گمنام را تشکیل بانک اطلاعاتی نوازندگان موسیقی برشمرد و توضیح داد : هم اکنون بانک اطلاعات جامع نوازندگان موسیقی بومی مازندران وجود ندارد ولی با به ثمر رسیدن این فعالیت پژوهشی و تحقیقی ، این ضعف و اشکال در بخش هنر استان رفع می شود .
وی افزود : در حال حاضر بجز 2 یا سه استاد موسیقی بومی مازندران ، اسناد مکتوبی در حوزه نوازندگان موسیقی بومی استان وجود ندارد ، در حالی که با تدوین این اسناد ، نسل های آینده می توانند از آگاهی های لازم در این زمینه برخودار شوند .
سرپرست معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران شکاف فرهنگی را یکی از معضلات جامعه کنونی دانست و تاکید کرد : همگام با گسترش تکنولوژی ، باید فرهنگ و رسوم سنتی و بومی را حفظ کرد تا جلوی شکاف فرهنگی گرفته شود.
وی تقویت هویت بومی را از برنامه های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران معرفی کرد و گفت که برگزاری جشنواره فیلم وارش ، جشنواره های عکس با موضوع فرهنگ بومی و جشنواره موسیقی از جمله لیلم بخشی از برنامه ها برای تحقق این هدف بوده است .
موسیقی مازندرانی از جمله هنرهائی است که به خاطر داشتن سازهای اختصاصی ، هویت مستقلی پیدا کرده است و بر خلاف برخی مناطق ایران ، این موسیقی بر هویت زبانی اتکا ندارد اگر چه زبان مازندرانی بر غنای آن اضافه می کند .
دوتار ، دسر کوتن ، سرنا ، لگن ، قرنه و کمانچه محلی از جمله آلات موسیقی سنتی و بومی مازندران هستند که این هنر را زنده نگه داشته اند و اغلب هنرمندانی که این سازها را می نوازند ، خودآموخته به حساب می آیند.
با این وصف ، موسیقی مازندران در مناطق مختلف این استان ویژگی های خاص خود را دارد که علاوه بر لهجه و زبان ، عوامل فرهنگی ، محیط طبیعی و نوع کسب و کار بر آن اثر گذاشته است .
در حالی که موسیقی نواحی مرکزی مازندران عمدتا بر پایه نغمه ها و مولودی های چوپانی مانند طبری و کتولی شکل گرفته که تنها با همراهی لله وا هر شنونده ای را به وجد می آورد ، موسیقی شرق مازندران متاثر از مقام هراتی است که با ساز اختصاصی دوتار همراهمی می شود و موسیقی غرب مازندران عمدتا با طالبا و سازهائی مانند سرنا و دهل نواخته می شود.
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
2096/1654

فرهنگي

موسيقي

نوازندگان ناشناس

مازندران

مازندران موسیقی نوازندگان جشنواره فرهنگ گمنام فرهنگی اداره مناطق برنامه شناسائی ندارد اسلامی ارشاد استان اسناد دوتار مازندرانی عمدتا گرفته اختصاصی مانند هنرمندان افزود محمدی خبرنگار اکنون برگزاری تاکید تحقیقی خودساخته