مازندشورا:به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، در ارتباط با فعالیتهای سازمان نظام پزشکی مازندران و آغاز به کار تیم جدید این سازمان با مدیریت محمد خورشیدی، گفتوگوی کوتاهی با وی داشتیم که مشروح آن در ادامه از نظرتان میگذرد.
فارس: آیا درست است که انتخاب پزشکان برای اعلام نظر در ارتباط با پروندههایی که در این سازمان مطرح میشود، توسط نظام پزشکی انجام میشود؟
رئیس نظام پزشکی در انتخاب هیأتهای بدوی و تجدید نظر نقشی ندارد و اعضای هیأت مدیره نظام پزشکی نسبت به انتخاب اعضا اقدام میکنند.
فارس: روند رسیدگی پروندهها در سازمان چگونه است؟
بدویها هفتهای دو بار و تجدید نظرها هم هفتهای یک بار جلسه میگذارند، در حال حاضر دو هیأت تجدید نظر و یک هیأت بدوی در حال فعالیت هستند.
فارس: تعداد ورودی پروندههای شما در ماه چند فقره است؟
در شهرستان ساری ماهانه 25 مورد وارد میشود، بالای 70 تا 80 درصد پروندهها سوءتفاهمی است که بهدلیل عدم اطلاعات همراهان و یا بیماران از قوانین نظام پزشکی به این سمت کشیده میشود.
بالای 90 درصد پروندهها به جز پروندههای فوتی که ممکن است اشتباهات پزشکی باشد، سوء تفاهمی بوده و در همین مرکز تعیین تکلیف میشود، 10 درصد خطای پزشکی هم ممکن است وجود داشته باشد که رسیدگی به آنها روند خاص خودش را دارد.
فارس: در برخی مواقع با وجود محرز شدن خطای پزشکی و فوت بیمار، توبیخی که از سوی نظام پزشکی در ارتباط با این مورد تخلف صورت میگیرد، در حد توبیخ و درج در پرونده است، به نظر شما این رأی درست است؟
خواهش بنده این است که دقت شود ترکیب هیأت بدوی و تجدید نظر فقط پزشکان نیستند، قاضی هم در این ترکیب وجود دارد، پزشکان نظر کارشناسی ارائه میدهند و قضات رأی میدهند.
فارس: آیا قاضی از روی اظهار نظرهای کارشناسانه پزشک، اعلام نظر میکند؟
یک نظر کارشناسی وجود دارد، احکام صادره توسط پزشکان صادر نمیشود، حکم بر اساس قانون و مقررات صادر میشود.
احساس میکنم که اطلاعات مردم در ارتباط با سازمان نظام پزشکی بسیار ضعیف است، این طور احساس میشود که جامعه پزشکی در این حوزه همه کاره است و هیچوقت به ضرر همکاران خودشان رأی نمیدهند.
ترکیب نظام پزشکی موجود در کشور با دنیا مطابقت دارد، برای دیگر کشورها هیأتهای بدوی و تجدید نظر حضور دارند و ترکیب این هیأت مرکب از دادگستری و پزشکان است.
درست هم همین است که کار تخصصی باید توسط پزشک انجام شود، اما رأی در جمع خوانده میشود و بر اساس شرایط رأی صادر میشود.
فارس: میانگین زمان بررسی پروندهها در نظام پزشکی چند روزه است؟
مشکلی که در استان مازندران داریم، وجود پروندههای سال 93 و 94 است، در حال حاضر با حضور هیأتهای جدیدی که مستقر شدند قرار است این پروندهها تعیین تکلیف شود.
برخی پروندهها طی سه تا چهار ماه و برخیها پروندهها نیاز به زمان دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد، پروندههای فوتی ممکن است که تا یک سال هم طول بکشد و خود قضات دادگستری اصرار به بررسی بیشتر اینگونه پروندهها دارند.
برنامه داریم که روند رسیدگی پروندهها را به زیر سه تا چهار ماه برسانیم، هرچه رسیدگی طولانیتر شود ضرر و زیان رسیدگی به پرونده ممکن است مشکلات جدیدتری ایجاد کند.
مقرر شد که دادگاههای ما در موعد مقرر تشکیل شده و پروندهها رسیدگی شود.
فارس: علت طولانی شدن این پروندهها چیست؟
هر پرونده باید توسط سه کارشناس فنی رسیدگی شود، رأیگیری بر اساس نظرات سه کارشناس انجام میشود، اگر پروندهای مربوط به گوش و حلق و بینی باشد باید توسط سه کارشناس مورد بررسی و بر اساس سه نظر کارشناسی پزشکی در دادگاه رأی صادر شود.
دادگاه نظرش را اعلام و حق اعتراض برای تجدید نظر باقی میماند، علت طولانی شدن پروندهها این است که نظام پزشکی به پزشکانی که قرار است نسبت به این پروندهها نظر کارشناسی بدهند، حقالزحمهای پرداخت نمیکند، ممکن است پزشک متخصص انگیزه لازم برای اعلام نظر در موعد مقرر را نداشته باشد.
این نقطه ضعف نظام پزشکی است که باید حقالزحمه در نظر بگیریم و چون رقمی در نظر گرفته نمیشود و انگیزهای از این بابت وجود ندارد ممکن است در اعلام نظر تا حدودی کوتاهی شود.
فارس: آیا این کارشناسان پزشکهای معتمد نظام پزشکی هستند؟
این افراد پزشکانی هستند که همکار نظام پزشکی هستند و بدون دریافت حقالزحمه با ما کار همکاری میکنند.
فارس: در ارتباط با افزایش تعرفه و گلایههایی که در این ارتباط وجود دارد، آیا نظام پزشکی نقشی دارد؟
نظام پزشکی در اعلام تعرفهها چندان نقشی ندارد، زمانی کوتاهی مجلس مصوب کرد که تعرفههای بخش خصوصی توسط نظام پزشکی صادر شود و در حال حاضر اقداماتی انجام میشود ولی بهصورت کلی وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه پیشنهاد و در هیأت دولت مصوب میشود.
در ارتباط با مشکلاتی که در حوزه پزشکی بهوجود آمد بهنظر میرسد که اشتباه است، با پزشک نمیتوان بخشنامه و پشت میزی برخورد کرد، پزشک تخصص و تعهدی دارد که مستقیماً به جان و سلامت افراد جامعه ارتباط دارد، وقتی که قرار است برای هر موضوعی در جامعه پزشکی تصمیمگیری شود باید خود این قشر در کانون تصمیمگیری دخالت داده شوند.
حداقل این است که مشاوره لازم از پزشکان دریافت شود، نمیشود با یک بخشنامه حقالزحمه پزشکان یا این اقشار را کاهش داد.
برداشت من این است که اگر قرار است تغییری در تعرفهها ایجاد شود نظام پزشکی و صنفها دخیل باشند.
در حال حاضر پنج سال است که نظام پزشکی دخالتی در اعلام تعرفهها ندارد.
انتهای پیام/86004/ج