خوش نشینی مستاجران ساروی

تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 مهر 1396 - ساعت : 13:47

کد مطلب: 35092 چاپ به اشتراگ گذاشتن

مازندشورا بررسی می کند؛

خوش نشینی مستاجران ساروی

اختصاصی مازندشورا: مردم ساری 23 درصد از درآمد خود را به اجاره بها اختصاص می دهند.

اختصاصی مازندشورا: مردم ساری 23 درصد از درآمد خود را به اجاره بها اختصاص می دهند.

 

مسکن از مهمترین صنایع حال حاضر دنیا به شمار می آید که دلیل عمده این اهمیت بخش سرمایه ای و تقاضای مصرفی آن برمی گردد.

بخش مصرف برخلاف بخش سرمایه‌ای که بر مبنای تقاضای سوداگرانه بوجود می آید عمدتا برپایه ی تقاضای نهایی خانوار شکل می‌گیرد. در همین بخش مصرفی، بسیاری از دهک‌های کم درآمد جامعه که توان خرید خانه ندارند تقاضای خود را برمبنای واحدهای استیجاری ارائه می کنند.

طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال گذشته از کل ۶۱۷۲۶۰ خانوار در مازندران معادل ۱۸۰۱۵۱ خانوار  مسکن استیجاری دارند. که با افزایش نرخ جمعیت، تقاضای مسکن نیز رو به افزایش خواهد بود.

اجاره نشینی همیشه یک کابوس برای مردم بوده است. اجاره نشین‌ها عموما از دهک‌های پایین جامعه هستند که در تامین نیازهای روزمره خود با مشکلات زیادی روبرو هستند. آنها ماهانه بخش زیادی از درامد های خود را برای پرداخت اجاره بها از دست می دهند.

براساس گزارش بانک مرکزی در سال ۹۵، به طور متوسط  ۳۳ درصد بودجه خانوار‌های کشور صرف هزینه مسکن می شود. که رقمی حدود ۱۳میلیون تومان در سال است. درصورتی که حقوق هر خانوار در کل سال 11میلیون و 600هزار تومان است.

اجاره نشینی در کشورهای مختلف متفاوت است. ترکیه ﺳﺮﺯﻣﯿﻨﯽ ﮐﻪ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎﯼ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺩﺭﮐﻨﺎﺭﺧﺪﻣﺎﺕ ﺭﻓﺎﻫﯽ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺍﺭﺯﺍﻥ ﺍﺳﺖ.

ﻣﺮﺩﻡ ترکیه ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﺘﻮﺳﻂ 18 درصد، آمریکایی ها بیش از 30درصد و مستاجران کانادایی بیش از یک سوم ﺩﺭﺁﻣﺪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﺟﺎﺭﻩ ﺑﻬﺎ ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﻣﯽ ﺩﻫﻨﺪ.

این آمار در شهرهای مختلف ایران نیز متفاوت است. در برخی کلانشهر ها مثل تهران  اجاره تا 60 درصد از درامد خانواده را می بلعد.

هزینه سنگین اجاره بها سفره ی مستاجران تهرانی را کوچک می کند و بر روی رفاه و تفریحات و کیفیت غذای آنها تاثیر می گذارد. گاها اجاره مسکن به حدی می رسد که برخی از مردم ساکن تهران نمی توانند خانه ای پیدا کنند.

علاوه بر افزایش نرخ جمعیت، عدم توجه به توزیع متقارن جمعیت در کلان شهر‌ها و شدت یافتن مهاجرت به شهر های بزرگ که عمدتا به دلیل سطوح پایین رفاهی در شهر‌های کوچک و روستا‌ها می باشد، دلیلی بر حجم انبوه مازاد تقاضا در بخش مسکن در کلان شهر‌ها است.

اما در کلانشهر ساری وضع فرق می کند. ساری کم هزینه ترین شهر برای اجاره نشین هاست. 23 درصد درامد خانوار در ساری صرف اجاره بها می شود. در این شهر اجاره نشینی فشار کمتری به خانواده می آورد.

در آخرین تغییر و تحولات نرخ اجاره بهای مسکن در سال جاری 9تا 12 درصد افزایش داشته است. البته  نرخ گذاری های سلیقه ای نیز مزید برعلت شده تا در طول سالیان اخیر نرخ اجاره بها، به‌صورت تأمل برانگیزی رشد یابد.

دولت بنا دارد با سیاست های حمایتی به اقشار کم درامد کمک کند تا سهم اجاره بها را از سبد خانوار کاهش دهد و دهک های پایین جامعه بار کمتری از اجاره را بردوش داشته باشند. اجرای این طرح  تحت عنوان مسکن اجتماعی از ابتدای سال جاری آغاز شده است.

 

 

نویسنده :

برچسب ها : #خوش نشینی مستاجران ساروی اختصاصی مازندشورا: مردم ساری 23 درصد از درآمد خود را به اجاره بها اختصاص می دهند.


خوش نشینی مستاجران ساروی

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : خوش نشینی مستاجران ساروی

*

*


X https://sport45.site/