مازندشورا:به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضـوی، جواد پورعلی با اشاره به سیاستهای کلی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی در راستای آمادهسازی، نگهداری راهها و ارتقاء سلامت و ایمنی تردد و سفر در جادهها، به تشریح اقدامات این اداره پرداخت و گفت:
شهرستان مشهد به عنوان کلانشهر مذهبی و همچنین گستردگی و اهمیت بالای منطقه شمال شرق کشور و دارا بودن ۳۸۷۲ کیلومتر راه همسنگ شهری و روستایی، در صنعت حمل و نقل کالا و مسافر از جایگاه ویژه برخوردار است که در این راستا بیش از ۳۵۰۰۰ مترمربع عملیات لکهگیری و ترمیم با آسفالت گرم در سطح راههای حوزه استحفاظی این اداره انجام شده است.
وی نگهداری از آزادراه شهید شوشتری را از مهمترین اهداف در حوزه نگهداری راهها، برشمرد و افزود: در این محور عملیاتی شاملترمیم رویه آسفالت، اجرای شیب شیروانی و لایروبی پلها انجام شده است که در جهت حفظ و نگهداری ابنیه فنی این محور نیز یک کیلومتر کنارگذر با تجهیزات ایمنی کامل به دلیل تعمیر اساسی دال پل مهدیآباد احداث شد.
پورعلی در ادامه توضیحات تکمیلی مربوط به حفظ و حراست از ابنیه فنی و پلها گفت: با بازرسی و تهیه شناسنامه برای پلهای موجود در حوزه استحفاظی، ۹۳۰ مترمکعب عملیات تنقیه بروی ۱۲۲ دستگاه پل، بازگشایی و ترمیم ۶۲ عدد آبچکان بر روی ۲۸ دستگاه پل و همچنین ۱۰۰ مترمکعب عملیات تعمیر ابنیه فنی (بنایی با ماسه، سیمان و سنگ) بر روی ۱۰ دستگاه پل و آبنما موجود در راههای شریانی، غیرشریانی و روستایی انجام شد.
وی همچنین گفت: ۲۳۰ کیلومتر لایروبی کانالهای هدایت آب، ۴۶۵۶ مترمکعب عملیات دریواسیون، احداث یک دیوار حائل جهت زیرگذر در محور مشهد ـ چناران به متراژ ۲۵۰ مترمکعب و ۳۶ مورد ساماندهی تقاطعهای فرعی و اصلی با نصب تجهیزات، از دیگر اقدامات این اداره در بخش ایمنی راهها است.
جواد پورعلی با توجه به اهمیت اصلاح ورودی کمربندی جدیدالاحداث رباط سفید در محور تربتحیدریه ـ باغچه (از سمت تربتحیدریه) در کاهش تصادفات و خطرات، گفت: علاوه بر ترانزیتی بودن محور تربتحیدریه به مشهد در محدوده رباط سفید هر ساله در دهههای ماه محرم و صفر و در آستانه سفرهای پیاده زائرین بارگاه مطهر رضوی ترافیک سنگین در منطقه ایجاد میشد که با احداث کمربندی جدید رباط سفید ترافیک منطقه به صفر رسید که در راستای افزایش ایمنی این منطقه، در تقاطع ورودی و کمربندی رباط سفید، ۵۰۰۰ مترمکعب ترانشه برداری سنگی و تعریض جاده انجام گرفت.
بالا بودن حجم عملیات انجام شده در حفظ و ایمنسازی حریم راهها از دیگر نکات رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای مشهد بود و اظهار کرد: به جهت ایمنسازی محورها، ۴ میلیون و هشتصد هزار مترمربع عملیات تسطیح با انواع ماشینآلات انجام شد که حدود ۲ میلیون مترمربع آن مربوط به راههای روستایی میباشد که در اثر سیل بردگی و ریزش کوه از بین رفته بود.
وی همچنین با اشاره به ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع اجرای عملیات شیب شیروانی در محورها گفت: علاوه بر ۸۰ کیلومتر شانه سازی، ۱۰۰۰ مترمکعب ترانشه برداری، ۵۰۰ مترمکعب شانه سازی با آسفالت گرم در برخی نقاط در محورهای نیشابور، تربتحیدریه، قوچان، کلات، فریمان و سرخس، به جهت جلوگیری انحراف خودروها بیش از ۱۰۰۰ عدد گاردریل معیوب و خسارتدیده تعویض و بیش از ۴۵۰۰ عدد علائم ایمنی از جمله مسیر نما، جهتنما، چراغ چشمکزن و ... نصب شد.
در ادامه رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای مشهد، با بیان مصرف ۲۰۰۰ تن حجم آسفالت سرد با هزینهای بالغ بر ۲ میلیارد و ششصد میلیون ریال در عملیات لکهگیری محورهای حوزه استحفاظی، اهم فعالیتهای راهداری و ایمنی این اداره را در آزادراه و بزرگراه بیان کرد و از فعالیتهای ایمنی در راههای روستایی غافل نشد و علاوه بر اجرای ۱۳۳ کیلومتر عملیات روکش و لکهگیری با آسفالت گرم و سرد در محورهای روستایی، توضیح داد:
با توجه به وجود و کثرت راههای شریانی و اصلی در حوزه استحفاظی این اداره و تلاقی با راههای روستایی، با شناسایی بیش از ۸۰ ورودی غیرمجاز که در اثر تردد اهالی روستا به وجود آمده بود، همه این مسیرها مسدود شدند و همچنین حدود ۱۵ مورد سرعتگیر آسفالتی در محور اصلی روستاها نصب شد تا از ایجاد خطر و تصادفات کاسته شود و بیش از ۴۳ کیلومتر عملیات شانهسازی در حریم راههای روستایی مورد توجه قرار گرفت.
خدام بودن راهداران از دیگر توضیحات رئیس این اداره بود که کمک و خدمت به هموطنان را لزوم و انگیزه راهداران اداره مشهد دانست و ضمن یادآوری امدادرسانی راهداران در زلزله فریمان گفت: راهداران این اداره با تمام تجهیزات و ماشینآلات راهداری به مدت یک ماه از ابتدای لحظات امدادرسانی با مستقر شدن در کانکسهای موقت در مناطق زلزلهزده به صورت شبانهروزی در حال بازگشایی مسیرهای از بین رفته برای کمک به سایر ارگانهای امدادی و مردم منطقه بودند و این به مانند خدمت و خادمی در حرم مطهر رضوی است.
پورعلی در ادامه ضمن بیان تأثیر آشکارسازی علائم در کاهش خطرات راه در خصوص سایر فعالیتهای اجرایی راهداری و حمل و نقل جادهای مشهد، افزود: راهداران پرتلاش این اداره بیش از ۳۰۰ هزار مترمکعب عملیات علف و بوته زنی انجام دادند تا علائم ایمنی بازتاب مناسبی برای رانندگان داشته باشند.
وی دیگر وظایف راهداری را مربوط به صیانت و حفظ حریم راه دانست و با اشاره به انجام اکثر تخلفات ساخت و ساز غیرمجاز در محورهای قدیم و موجود مشهد ـ چناران، کلات و راههای روستایی افزود: بیش از ۱۰۰۰ عدد تابلو تبلیغاتی غیرمجاز جمعآوری و ۹۰ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در حریم راه شناسایی شد که با اخذ حکم از دادستان محترم مشهد ۱۵ مورد از ساخت و سازها منجر به قلع و قمع شد و همچنین مابقی موارد شناسایی شده توسط کارشناسان این اداره با اخذ تعهد از مالکین متوقف شد.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای مشهد اثرگذاری ایمنی جاده را مرتبط با وجود پارکینگهای جادهای دانست و تشریح کرد: وجود پارکینگ در راههای بینشهری و تجهیز آن یکی از عوامل کاهش تصادفات است و از این رو یک دستگاه پارکینگ در محور باغچه ـ نیشابور (روبروی راهدارخانه ابرش) ایجاد و آسفالت شد.
جواد پورعلی در پایان همچنین از اقدامات بخش حمل و نقل، توجه به وضعیت حمل و نقل کالا و مسافر را یادآور شد و گفت: در بخش توسعه حمل و نقل کالا صورتجلسات و قوانین مربوطه به شرکتهای حمل و نقل کالا اطلاعرسانی و ابلاغ میشود و همچنین تاکنون بازدیدهای مکرری در خصوص حفظ صیانت از حقوق مسافر در مجتمعهای خدماتی بینراهی انجام و برخی مشکلات آنان مورد بررسی و مرتفع شده است.