نبودامکانات برای جابجایی مسافر مشکل اساسی ایجاد گردشگری دریایی درخزر

مازندشورا: نوشهر- ایرنا - مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت :‌ فراهم نبودن امکانات برای جابجایی مسافران بین بنادر و حتی در کشورهای حاشیه دریای خزر ، مهمترین مشکل ایجاد صنعت گردشگری دریایی در شمال کشور است.

مازندشورا: محمد راستا روز دوشنبه در حاشیه امضای قرارداد سرمایه گذاری بخش خصوصی برای اجرای طرح های اقتصادی در بندر نوشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود :‌ امروز ماهیت بنادر شمال کشور باید از حالت خدماتی و تجاری خارج شوند و باید چند منظوره یعنی در حوزه صادرات و واردات و نیز گردشگری دریایی فعالیت کنند.
دریای خزر از جنوب به ایران، از شمال به روسیه، از غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان و از شرق به جمهوری های ترکمنستان و قزاقستان محدود می شود.
بندرنوشهر ،‌ترکمن ،‌امیرآباد ، انزلی ، فریدونکنار ، بندرگز و آستارا جزو بنادرمهم ایران هستند که در حاشیه دریای خزر فعالیت دارند.
بررسی ها نیز نشان داده که کشور ایران با وجود برخورداری از 5800 کیلومتر نوار ساحلی در خلیج فارس، دریاهای عمان و خزر، نه تنها سهم ناچیزی از در آمدهای گردشگری دریایی جهان و خاورمیانه را ندارد بلکه حتی نتوانسته گردشگران داخلی را هم پاسخگو باشد.
امروزه صنعت گردشگری در دنیا از رشد قابل توجهی برخوردار است به گونه ای که با وجود بحران اقتصادی، تعداد گرشگران دنیا رشد چشمگیری داشته است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور ، ایجاد پایانه مشترک صادرات مواد غذایی و مسافری با سرمایه گذاری حدود 78 میلیون یورویی توسط بخش خصوصی در بندر نوشهر را گامی موثری در حوزه رونق بخشی گردشگری دریایی در خزر دانست و ادامه داد :‌ سرمایه گذار این طرح قصد دارد تا در حوزه صادرات و مسافرتی از کشتی بار و مسافری تند رو در آبهای دریای خزر استفاده کند.
راستا گفت :‌ درپی حمایت های این سازمان و اجرای کامل این طرح شاهد تحول چشمگیری در دریای خزر در حوزه حمل و نقل تجاری و مسافری خواهیم بود.
**توسعه دسترسی به پس کرانه ها مهم ترین مشکل بندر نوشهر
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت :‌ یکی از مشکلات اساسی بندر نوشهر دسترسی به پس کرانه ها است البته دراین حوزه نیز کارهای کارشناسی و مطالعاتی انجام گرفته و درصدد هستیم تا بزودی طرح هایی دراین حوزه اجرایی کنیم.
راستا ، با اشاره به دسترسی مناسب بندر نوشهر به دریا افزود :‌ چنین موقعیتی زمینه برای پذیرش کشتی های تجاری فراهم کرده به نحوی که همزمان با توسعه پس کرانه های این بندر سبب رشد رقابت پذیری این بندر با دیگر بنادر شمال کشور و نیز تسهیل در تردد شهروندان در بندر نوشهر خواهد شد.
** 3 میلیون و 500 هزار تن ظرفیت خالی بندر نوشهر
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی ظرفیت اسمی تخلیه و بارگیری بندر نوشهر را حدود چهارمیلیون تن در سال ذکر کرد و گفت :‌ امروز متاسفانه حدود 500 هزار تن در سال از ظرفیت بندر استفاده می شود.
راستا افزود :‌ برای آنکه بتوان از این میزان ظرفیت به صورت بهینه بهره برد باید از توان بخش خصوصی با سرمایه گذاری تکمیلی استفاده کرد البته سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه توسعه زیرساخت های اقداماتی مانند ساخت اسکله ، محوطه های پشتیبانی ، انبارهای سرپوشیده و روباز ، لایروبی دهانه و حوضچه بندر انجام داده است.
** انتخاب گزینه مناسب علت اساسی تاخیر در ایجاد راه دسترسی به بندر نوشهر
وی یکی از علت های تاخیر درایجاد راه دسترسی مستقیم به بندر نوشهر را انتخاب درست گزینه صحیح در این منطقه دانست و گفت :‌ امروز مسیری که انتخاب شده خوشبختانه معارضی ندارد و تلاش می شود بزودی با همکاری مسئولان محلی این مسیر ایجاد تا شاهد آمد و شد آسان خودروهای حمل و نقل کالا و درپی آن کاهش معضل ترافیک در این شهرستان گردشگرپذیر باشیم .
منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر جزو قدیمی ترین بنادر مازندران به علت نزدیکی به پایتخت ، مراکز عمده تجاری ، صنعتی و دسترسی آسان به بازارهای مصرفی آسیای میانه و اروپای شرقی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
خبرنگار: مهراب زکی پور کینجی **انتشار دهنده: محسن حسن نیا
7078 /1602/1899

اقتصاد

بنادرو دريانوردي

گردشگري

نوشهر

نوشهر بنادر دسترسی گردشگری ظرفیت دریانوردی تجاری ایجاد دریایی راستا دریای سرمایه مسافری توسعه صادرات کرانه اساسی امروز خصوصی استفاده اقتصادی گذاری افزود تاخیر منطقه دراین گزینه مناسب بزودی البته روسیه فعالیت خبرنگار اجرای حاشیه جمهوری ندارد میلیون مدیرعامل چشمگیری برخوردار دانست