تاریخ انتشار : چهار شنبه 03 آبان 1396 - ساعت : 16:30

کد مطلب: 35873 چاپ به اشتراگ گذاشتن

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگلها:

۵۰۰۰ هکتار از سطح شمشاده های هیرکانی آلوده به شب پره است

مازندشورا: نوشهر - مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگلها،مراتع وآبخیزداری کشور سطح مناطق آلوده شمشادهای جنگل هیرکانی به آفت شب پره را پنج هزار هکتار اعلام کرد.

مازندشورا:به گزارش خبرنگار مهر، بهمن افراسیابی عصر چهارشنبه در حاشیه بررسی و ارزیابی عملکرد ادارات کل منابع طبیعی شمال کشورچهارگانه شمال در خصوص آفت شب پره شمشاد اظهار داشت: برای مبارزه و کنترل کامل آفت شب پره شمشاد در شمال کشور به ۷۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است و در حال حاضر ۱۵ میلیارد ریال اعتبار به دو استانی شمال کشور مازندران –نوشهرو گیلان اختصاص یافت و از این مقدار اعتبار ۱۰ میلیارد ریال آن به اداره کل منابع طبیعی نوشهر برای مبارزه با این آفت تخصیص داده شد.

افراسیابی، سطح مناطق آلوده شمشادهای جنگل هیرکانی را ۵ هزار هکتار اعلام کرد و افزود : از سطح ۵۲ هزار هکتار شمشادستانهای شمال کشور ۲۰ تا ۳۰ درصد آن از طریق آفت شب پره خسارت جدی دیده است و مابقی آن نیز به بیماری قارچ بلایت شمشاد مبتلا شده است.

وی با اشاره به نشست امروز روسای اداره حفاظت و حمایت و کارشناسان گیاهپزشکی ادارات کل منابع طبیعی شمال کشور افزود : در این نشست برانتقال تجربیات مثبت استانها تاکید شد و اقدامات کم اثر در مبارزه با آفت شمشاد را حذف خواهیم کرد.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگلها همچنین با اشاره به وجود چند بیماری و آفت در سطح جنگلهای کشور افزود : در حال حاضر چند بیماری  و آفت در سطح جنگلهای کشور وجود دارد که از جمله می توان به دوآفت و یک بیماری "سوسک چوب خوار بلوط" و "قارچ ذغالی " که همزمان با سوسک چوب خوار بلوط در جنگلهای زاگرس وجود دارد اشاره کرد.

افراسیابی ادامه داد: در استانهای آذربایجانغربی –کردستان و چهارمحال بختیاری نیز با آفت "جوانه خوار بلوط" مواجه ایم که به سطح ۱۸۸ هزارهکتار از جنگلهای زاگرس خسارت وارده کرده است.

وی همچنین اظهار داشت: در جنگلهای ایرانی-تورانی نیز با یک حیوان جونده به نام "تشی" مواجه هستیم که این حیوان به بنه زارهای این منطقه جنگلی خسارت جدی زده است و در مناطق استانهای مرکزی کشور آفت "شپشک سفیدتاغ " را داریم که به تاغزارها خسارت وارد کرده است.

افراسیابی همچنین گفت : در جنگلهای هیرکانی شمال کشور نیز با یک بیماری"بلایت شمشاد" و آفت "شب پره شمشاد" مواجه هستیم که خسارت های زیادی به رویشگاه های شمشاد شمال کشور وارده کرده است.


منبع : مهر - مازندران

برچسب ها : #شمشاد #جنگلهای #خسارت #بیماری #طبیعی #منابع #افراسیابی #میلیارد #افزود #اشاره #مواجه #همچنین #مبارزه #اعتبار #حمایت #حفاظت #هیرکانی #هکتار #مدیرکل #استانهای #وارده #حیوان #هستیم #زاگرس #اداره #مناطق #آلوده #بلایت #اظهار #جنگلها #ادارات

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : ۵۰۰۰ هکتار از سطح شمشاده های هیرکانی آلوده به شب پره است

*

*


X https://sport45.site/