پای صحبت‌های اهالی قلم در حوزه ادبیات دفاع مقدس

تاریخ انتشار : شنبه 06 آبان 1396 - ساعت : 11:38

کد مطلب: 36099 چاپ به اشتراگ گذاشتن

با نویسندگان/

پای صحبت‌های اهالی قلم در حوزه ادبیات دفاع مقدس

مازندشورا: بزرگ‌ترین چالش نویسندگان جوان در این حوزه نداشتن احاطه بر واقعیتی به نام جنگ، درک ناکافی بلکه عدم درک شرایط خاص حاکم بر جبهه‌ها و متأسفانه در برخی موارد باور نداشتن ارزش‌ها، جهان‎بینی‌ها و نگرش‌هایی‌ست که بهترین فرزندان این سرزمین به‌خاطرشان از جان گذشتند.

مازندشورا:خبرگزاری فارس مازندران ـ دفاع مقدس/در این بخش پای صحبت‌های نویسندگان دفاع مقدس نشستیم تا از اوضاع و احوال‌شان آگاه شویم، کمال رستمعلی و ساره نوروزی دو نویسنده مازندرانی حوزه دفاع مقدس به بیان دیدگاه‌های خود می‌پردازند.

* بزرگ‌ترین چالش نویسندگان جوان نداشتن احاطه بر واقعیتی به نام جنگ است

رستمعلی که هم شاعر و هم نویسنده است، می‌گوید: در ابتدا یاد می‌کنم از هنرمند یگانه‌ انقلاب شهید سیدمرتضی آوینی که درود خدا بر او باد، عادت دارم بیش و پیش از آن که به موانع و چالش‌هایی که فرارویم قرار دارد فکر کنم، برای موانعی که خودم نیز در شکل‌گیری آنها نقش داشته و دارم چاره‌ای بیاندیشم چرا که با فرافکنی‌ و تلاش برای پیدا کردن متهم در این سو و آن سو مشکلی حل نخواهد شد.

بزرگ‌ترین چالش نویسندگان جوان در این حوزه نداشتن احاطه بر واقعیتی به نام جنگ، درک ناکافی بلکه عدم درک شرایط خاص حاکم بر جبهه‌ها و متأسفانه در برخی موارد باور نداشتن ارزش‌ها، جهان‎بینی‌ها و نگرش‌هایی‌ست که بهترین فرزندان این سرزمین به‌خاطرشان از جان گذشتند.

چندی پیش وصیت‌نامه شهدای واحد توپخانه لشکر ویژه 25 کربلا را می‌خواندم، تأکید معنادار و شگفت آن شهدای بزرگوار بر این نکته که ما آگاهانه و از روی اختیار و با رغبت تمام پا به قربان‌گاه گذاشتیم، بسیار تأمل‌برانگیز بود.

نکته دیگر عدم تبیین درست حوادث آن سال‌ها و ترجیح دادن نگاه خیال‌پردازانه به حقیقت‌های انسانی و جاری در جنگ است، تصویری که حتی از نگاه یادگاران دفاع مقدس هم چندان با واقعیت منطبق نبود و برخی از نویسندگان هم ساده‌انگارانه و رفع تکلیف گونه ارتباط خود را با منابع و آرشیو متقن و ارزشمند جنگ و مهم‌ترین این منابع یعنی خود رزمندگان قطع کرده و میلی برای نگریستن به افق‌های دورتر از خود نشان ندادند به همه این‌ها اضافه کنید ضرورت و اهمیت نداشتن بحث دفاع مقدس در برخی از بخش‌هایی از مراکز دولتی که مستقیماً با مقوله فرهنگ و هنر در ارتباطند، مشکلات چاپ، تبلیغات بسیار ضعیف و عدم رغبت مردم به کتاب و محصولات فرهنگی اصولاً و ... .

برشمردن چالش‌های پیش‌رو چندان کار سختی نیست و تأکید می‌کنم که حل بسیاری از آنها به دست خودمان ممکن خواهد شد اما در مجموع وضعیت از قبل بسیار بهتر و اراده‌ها برای تولید محصولات جدی و قابل توجه قوی‌تر است، اتفاقات جالب و دل‌گرم‌کننده‌ای در حال وقوع است.

و اما راهکارها و پیشنهادها:

کمک شود تا ضرورت تولید محصولات ادبی، هنری مرتبط با دفاع مقدس از سوی مراکز دولتی که با فرهنگ و هنر سر و کار دارند درک شود و بخشی از وقت و انرژی و هزینه این مراکز نه برای رفع تکلیف که با بهترین و با کیفیت‌ترین شکل ممکن صرف این موضوع شود، فضایی فراهم شود تا نویسندگان خوب، باسواد و آشنا با ادبیات ایران و جهان وارد این عرصه شوند و انشاءالله آثاری ماندگار از خود به جای بگذارند.

راهکارهای اساسی برای هر چه بیشتر تقویت کردن بخش تبلیغات، اندیشیده شود، از جمله از پتانسیل مراکز مذهبی چون مساجد و نمازهای جمعه نباید غفلت کرد، گمان کنم می‌شود مثلاً یک روحانی بزرگوار هر از چند گاهی کتابی را در زمینه دفاع مقدس به نمازگزاران معرفی کند، پس از تبیین صحیح نگرش‌های حاکم بر جبهه‌ها و سیر تحول روحی رزمندگان و نقش قابل توجه امام(ره) و شفاف ساختن این حقیقت که بسیاری از خالقان حماسه‌ها متعلق به همین شهرها و روستاها و دارای زندگی مشابه ما با همه تلخی‌ها و شیرینی‌های خاص خودش بودند و جهت‌دهی آثار به سمت هر چه حقیقی‌تر شدن، با سند و مدرک شدن و تولید آثار خواندنی و پرکشش با کمترین اشکالات ادبی براساس فاکتورهای مورد اجماع، همه‌ جبهه فرهنگی باید تلاش کند تا با تبلیغ و سایر روش‌ها محصول تولیدی را در دسترس همگان قرار دهد.

* مشکل نویسندگان دفاع مقدس دسترسی نداشتن به منابع دفاع مقدس است

نوروزی نیز بیان می‌کند: مشکلاتی که متأسفانه نویسندگان دفاع مقدس با آن روبه‌رو هستند دسترسی نداشتن به منابع دفاع مقدس است که متأسفانه با توجه به حرکت شایسته‌ای که در طرح جمع‌آوری آثار و خاطرات شهدا انجام شد، هنوز هم نتوانست جوابگوی نویسندگان خصوصاً در حیطه ادبیات داستانی باشد، عدم همکاری نهادهای وابسته که متأسفانه از دادن اطلاعات به نویسندگان دریغ می‌ورزند.

راهکارهای پیشنهادی به نظر بنده: ارتباط بیشتر بچه‌های جنگ و نویسندگان است که این عزیزان در جلسات مختلف با هم آشنا شوند و بتوانند خاطرات جبهه و جنگ را مستقیم از زبان آنها بشنوند، بازدید نویسندگان از مناطق جنگی، آموزش نیروهایی که اقدام به مصاحبه و جمع‌آوری خاطرات شهدا می‌کنند و همچنین بسترسازی مناسب برای ارتباط این عزیزان با کسانی که در ارتباط با شهدای عزیز بودند، رفع مشکلات مالی نویسندگان و تشکیل یک کانون مرکزی برای آشنایی بچه‌های نویسنده و حمایت از آنها.

انتهای پیام/3141/ج


منبع : فارس - مازندران

برچسب ها : #نویسندگان #نداشتن #مراکز #متأسفانه #ارتباط #منابع #شهدای #بسیار #محصولات #تولید #ادبیات #نویسنده #خاطرات #بیشتر #بچه‌های #مشکلات #فرهنگ #عزیزان #دولتی #تبلیغات #بسیاری #فرهنگی #جمع‌آوری #راهکارهای #دسترسی #تکلیف #واقعیتی #می‌کنم #احاطه #بزرگ‌ترین چالش #صحبت‌های #نوروزی #جبهه‌ها #بهترین #چندان #رزمندگان #تبیین #بزرگوار #تأکید #ضرورت

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : پای صحبت‌های اهالی قلم در حوزه ادبیات دفاع مقدس

*

*


X https://sport45.site/