از ورزش و جوانان تا مدرنیته کردن سرویس مدارس/عدم تطابق مدیران سنتی با قوانین جدید و مدرن

اختصاصی مازندشورا: : ششمین جلسه شورای اسلامی شهر ساری با حضور معاونین، مدیران عامل سازمان های تابعه، روسای پلیس راهور استان و شهرستان، روسای آموزش و پرورش نواحی 1 و 2 و اصحاب رسانه حول محور سرویس مدارس برگزار شد.

اختصاصی مازندشورا: ششمین جلسه شورای اسلامی شهر ساری با حضور معاونین، مدیران عامل سازمان های تابعه، روسای پلیس راهور استان و شهرستان، روسای آموزش و پرورش نواحی 1 و 2 و اصحاب رسانه حول محور سرویس مدارس برگزار شد.

 

ششمین جلسه‌ی شورای شهر ساری با انتقاد شدید مسعود مدینه، رئیس شورای شهر نسبت به مدیریت ورزش و جوانان مازندران رسماً آغاز شد.

وی با تکیه بر قهرمان‌ها و پهلوان‌های ملی و بین‌المللی و نیز ظرفیت بالقوه جوانان در ساری از مدیران وزرش و جوانان استان خواستار آگاهی بیشتر و بیداری در این زمینه شد؛ از مشکلات مهم در این زمینه می‌توان به کمبود زمین‌های ورزشی، سالن‌های قدیمی و... اشاره کرد.

ام‌البنین محمدی رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه دو ساری شروع کننده‌ی بحث سرویس مدارس بود:

محمدی علام داشت که همچنان شاهد مدیرانی با تفکر قدیمی هستیم که مخالف تکنولوژی و استفاده از آن در مدارس و دیگر مراحل اداری هستند و این مورد، کار را سخت‌تر می‌کند.

وی در ادامه افزود که در این برنامه دغدغه‌ی اصلی ما حفظ اطلاعات شخصی دانش‌آموزان است و اگر بُعد امنیتی این موضوع بطور کامل بررسی گردد، برای استفاده از آن هیچ مشکلی وجود ندارد.

درمورد درصد شرکت‌ها و بیمه و مالیات نیز باید رایزنی‌هایی زده شود اما یادآور آن باشیم که آموزش و پرورش خود داری مشکلات زیادی است و چنین موضوعاتی خواهان وقت و برنامه‌ریزی زیادی است که برای آموزش و پرورش سخت است اما به جهت امنیت دانش آموزان باید آ‌ن‌را عملی ساخت.

محمدی در پایان سخنانش خواهان همکاری بیشتر بین مدیران مدارس و شرکت‌‌های سرویس مدارس شد و افزود که نرخ‌ها نیز توسط سازمان تاکسی‌رانی و اتوبوس‌رانی مصوب گردیده‌است و طبق دستورالعمل، انجام خواهد یافت؛ طبق یک نظرسنجی که از اولیا، دانش آموزان و مدیران صورت گرفت، شرکت‌هایی در سال گذشته عملکرد مناسبی نداشتند از دور خارج شده و جایگزین شده‌اند.

 

در ادامه سرکار خانم عابدین‌پور دبیر انجمن‌اولیای مدارس در آموزش و پرورش ناحیه دو درخصوص سرویس مدارس اظهار داشت:

سرویس مدارس در سال‌های گذشته نیز بوده و اکنون به شیوه‌ی نوین و نیز با همسو کردن مدیران در این حوزه توانسته‌ایم تا حدودی به رشد مناسبی در این ناحیه برسیم.

وی اعلام داشت که همکاری مدیران در این خصوص و در ناحیه یک ساری به نسبت بهتر از ناحیه دو بوده اما همچنان برخی مدیران از همان دستورالعمل‌ها و تفکرات قدیمی پیروی می‌کنند.

عابدین‌پور اضافه کرد که حضور شرکت‌ها باعث ایجاد امنیت می‌شود و می‌تواند پل ارتباطی مناسبی بین مدارس و خانواده‌ها باشد.

همچنین درخصوص اجرایی شدن طرح سرویس مدارس بصورت آنلاین اعلام شد که با مخالفت اداره کل آموش و پرورش و بخاطر مشکلات امنیتی ذکر شده، از اجرای آن فعلاً دست نگه‌داشته‌ایم.

 وی در پایان، ضمن حمایت از طرح سرویس آنلاین بیان داشت: درصورت انجام طرح سرویس آنلاین تمامی مشکلاتی که در خصوص دریافت هزینه از رانندگان، درصد شرکت‌ها، مالیات و ... نیز برطرف خواهد شد اما بحث مهم ایجاد امنیت اطلاعاتی این موضوع است؛ مهدی دیانی نیز به این موضوع اشاره کرد که شرکت‌های سرویس حمل و نقل باید طبق قرارداد عمل کنند.

‏‎پس از عابدین‌پور، نوبت به آقاجانپور پاشا نماینده‌ی شرکت سفیران تربیت رسید:

همه‌ی ما حتماً شاهد پياده شدن تعداد زيادى دانش‌آموز از يك سرويس مدارس بوده‌ایم اما این موضوع مربوط به شهردارى، شورا، مدرسه، آموزش و پرورش و شهروند و همگان مى شود!

اما اکنون شاهد رانندگانی هستیم که بدون تأييد آموزش و پرورش و سازمان تاكسى رانى و اتوبوسرانى درحال انجام این‌کار هستند.

بحث امروز فشار روحی است و ما باید برای حل این چالش کوشا باشیم.

وی با اشاره به رانندگان متخلف افزود: نسل آینده تحت فشار است و تخلفات رانندگان یا از كم كارى پليس راهور است و يا نظارت اموزش و پرورش!

پاشا در پایان اعلام داشت: لازم است آموزش ویژه‌ای برای مدیران مدارس گذاشته شود و اراده‌ی همین مدیران است که می‌تواند مشکلات مارا حل کنند اما این اراده‌ وجود ندارد و آشنایی کافی با قوانین ندارند.

بعد از پاشا، نماینده‌ی شرکت تاکسی تیراژه عنوان کرد:

امنیت، سلامت و تعلیم وتربیت دانش‌آموزان مورد توجه همه می‌باشد اما آنچه که مهم است احترام و پیروی از قوانین می‌باشد.

طبق یک دستورالعمل چهاروجهی ،آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، وزارت کشور، راه و ترابری و ... دارای وظایفی هستند که ما آن‌هارا نمی‌بینیم و جایشان خالی است.

وی اعلام داشت که 55 و یا 60 درصد از مدارس شهر تمایلی به عقدقرارداد در جهت سرویس آنلاین مدارس نیستند؛ از 16 مدارس ناحیه یک، تنها پنج مدرسه مایل به همکاری بودند.

درمورد بحث اطلاعاتی و امینتی این برنامه نیز افزود: ما می‌خواهیم که رانندگانمان را تعریف کنیم و اطلاعات دانش‌آموزان برای کسی قابل رؤیت نیست؛ تا زمانی‌که مدیران مدارس نخواهند از حالت سنتی به عصر الکترونیک وارد شوند، مشکل ما حل نخواهد شد.

درحال حاضر کارفرما مدرسه است، پیمانکار شرکت است اما پول از طریق خانواده به راننده پرداخت می‌شود؛ که این خود یعنی دور زدن همه‌ی مراحلی که باید طی شود.

در ادامه مهندس زليكانى، نماينده شورا در سازما تاكسى رانى و اتوبوس رانى اظهار کرد:

هدف از برگزاری این جلسه پيشگيرى از اتفاقات ناگواری می‌باشد که ممکن است درآینده رخ دهد.

موضوع مربوط به دانش‌آموزان از مرزها نیز عبور می‌کند به ‌گونه‌ای که غفلت از آن می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای شهر، شورای اسلامی و تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط داشته باشد.

درحال حاضر مشکل در اجرای ضوابط است، آموزش و پرورش ملزم به استفاده از سرویس‌هایی است که قرارداد بسته‌اند و برطبق قانون به انجام کار مشغول‌اند؛ این قراردادها باید توسط سازمان تاکسی‌رانی مشخص شده باشد تا صلاحیت رانندگان نیز مورد تأیید واقع‌گردد.

امروزه شاهد آن هستیم که وظیفه‌ی خطیر سرویس مدارس، در دست کسانی است که گواهینامه‌ی b2 را ندارند؛ گواهینامه‌ای که فرد راننده را از لحاظ روحی و روانی بررسی می‌کند.

طی صحبت‌هایی که با مدیر کل امنیتی استانداری بصورت تلفنی صورت گرفته، بیان شد که هیچ مشکل امینتی و اطلاعاتی‌ای در این حوزه وجود ندارد.

 ساری در حوزه تاکسی‌رانی و اتوبوس‌رانی و نیز سرویس مدارس از جایگاه مطلوبی در استان برخوردار است اما هوشیاری را باید لازمه‌ی کار بدانیم.

زلیکانی افزود: تعرفه‌ی ایاب و ذهاب تصویب شده در شورا توسط مدارس انجام و پرداخت نمی‌شود و مدارس به دلخواه کار می‌کنند؛ با اینکه تعرفه ثابت مشخص شده‌است اما همچنان بیشتر از آن مقدار توسط خانواده‌ها پرداخت می‌شود و مدارس نیز نسبت به آن توجه نمی‌کنند.

نائب رئیس شورای شهر بیان داشت: اوضاع به ظاهر خوب است اما باطناً خیر!

پس از زلیکانی، فضل‌الله نژاد مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی شهرداری ساری بیان داشت:

سازمان تاكسيرانى هفت سال است که درحال انجام وظیفه در حوزه سرویس مدارس بوده و درحال حاضر دارای جایگاه مناسبی هستیم اما برنامه‌ریزی‌هایمان برای رسیدن به نقطه ايده‌آل است.

مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی درخصوص وجود رانندگان متخلف در سرویس برخی مدارس افزود که این رانندگان، زیر مجموعه‌ی سازمان نبوده و به‌عنوان خودروی شخصی درحال کار می‌باشند.

مشکل اصلی سازمان با تمکین مدیران مدارس، برای عقد قرارداد است و هیچ‌گونه مشکل دیگری نداریم.

در ادامه محمدرضا سلطانی، مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری ساری بیان کرد:

چندین سال است که مستقیماً با مدارس و دانشگاه‌هایی که درخواست سرویس بدهند درحال انجام کار هستیم و تمامی دستگاه‌های ما دارای ردیاب هستند؛ دارای 31 دستگاه اتوبوس رفت و برگشتی فعال هستیم.

مهندس گوران، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری ساری عنوان داشت:

طبق آمار از بین 147 مدرسه‌ی ساری، برای 10 مدرسه کارهای خط کشی و نصب تابلوها صورت نگرفته که در اسرع وقت در انجام آن خواهیم کوشید.

سپس ناصر معیل معاون خدمات شهری شهرداری ساری گفت:

مديران مدارس در بخش‌هایی تمکین نمی‌کنند و  بايد پايه و اساس فرهنگى را ايجاد كنيم؛ این مشکل  را می‌توان از طریق فرهنگی حل کرد.

در انتها محمد محبوب، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری ساری حول محور سرویس مدارس اظهار نمود:

باتوجه به مسائلی که بیان شده‌است به نظر می‌رسد اساسى‌ترين كار، بحث امنيت سازى اجتماعی و فرهنگ‌سازی است؛ فرهنگ‌سازی در قبال پیشگیری از آسیب‌ها!

وی افزود: علاوه بر اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی درست خانواده‌ها باید دانش‌آموزان را از خطرات و مسائل اخلاقی و فرهنگی این حوزه مطلع سازیم.

 

پس از پایان سخنان مدعوین این جلسه، اعضای شورا نظرات خود را در جهت رسیدن به یک نتیجه‌گیری مناسب بیان کردند که بصورت تیتروار به مرور منتخب سخنان‌ نمایندگان مردم شهر ساری خواهیم پرداخت:

کوروش یوسفی:

* هیچ‌یک از دستگاه‌های اجرایی مسئولیت سرویس مدارس را قبول نمی‌کنند.

* طبق مشاهدات، سرویس‌های مدارس از دارا بودن امکانات و تجهیزات ایمنی مانند کپسول آتش‌نشانی هم محروم‌ است.

* دیده شده یک‌سری از سرویس‌ها  2 نوبت برای جابجایی دانش آموزان اقدام می‌کنند.

* در این‌صورت، حالت اضطراب و تشویش در دانش‌آموزان ایجاد شده که خود همراه با سوار شدن غیراصولی وایجاد خطر برای سریع رساندن سرویس اول و رساندن سرویس دوم می‌باشد.

* ‌فاجعه‌ی اصلی یعنی عدم مسئولیت هیچ‌کس درقبال تعداد غیرقانونی سرنشین‌ها در سرویس مدارس.

 

فرامرز نقیبی:

* مدارس کارفرمای شرکت‌های سرویس مدارس هستند اما نظارتی برآن ندارند.

* خانواده‌ها مجبور به استفاده از سرویس‌های مدارس برای جابجایی دانش‌آموزان هستند.

* از مشکلاتی که باید بطور جدی به آن پرداخت می‌توان به وضعیت پوشش رانندگان، بستن کمربند ایمنی توسط دانش‌آموزان و راننده و .. می‌باشد.

 

قاسم قاسمی:

* با یک حساب ساده می‌توان فهمید که مقدار درآمد حوزه سرویس مدارس در سال در حدود 6 میلیارد است.

* آیا نباید به فکر ارائه‌ی یک برنامه‌ریزی اصولی برای چنین مبحث مهمی بود؟

* شهرداری تا جای ممکن در این حوزه فعال بوده و از این موضوع حمایت کرده است.

 

از مصوبات ششمین جلسه‌ی شورای اسلامی شهر ساری می‌توان به برگزاری جلسه سامان‌دهی و برنامه‌ریزی سرویس مدارس قبل از شروع سال تحصیلی آینده در نیمه‌های شهریور ماه و نیز نظارت بیشتر دستگاه‌های مربوطه به فعالیت سرویس ‌های مدارس بود.

گزارش از علی نوری

ششمین جلسه شورای اسلامی شهر ساری نمایندگان ساری شورای شهر ساری سرویس مدارس آموزش و پرورش ساری