مازندشورا: ساری- با وجود فرصت‌سازی جشنواره‌های فصلی برای احیای فرهنگ بومی و رونق اقتصادی، به نظر می‌رسد که جشنواره‌های فصلی تا تحقق اهدافی که نوید می‌دهند، فاصله داشته باشند.

مازندشورا:خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- بهاره نوری: فصل‌ها که در پی هم می‌چرخند موسم کاشت و برداشت محصولات متنوع کشاورزی و باغی را در شمالی‌ترین نقطه ایران پایانی نیست و در هر فصل  از سال دسترنج بهره‌برداران این بخش به ثمر می‌رسد و سفره میلیون‌ها خانوار ایرانی را رنگین می سازد.

مازندران با حاصلخیزی ۹۸ درصد از  مساحت خود به عنوان  یکی از قطب‌های مهم  تامین  محصولات غذایی کشور به شمار می‌رود و با نقش آفرینی در تامین ۸۰درصد از نیاز غذایی کشور سهمی تعیین‌کننده را در این بخش دارد .

 به گفته کارشناسان بیش از ۴۷۰ هزار هکتار از  اراضی این استان به کاشت محصولات زراعی و باغی اختصاص دارد و  بیش از  ۷۰محصول کشاورزی در مازندران قابلیت کشت دارند و۲۵ محصول  این استان به کشورهای منطقه صادر می‌شوند .

هر چند بخش اعظم درآمد ایران به صادرات نفت برمی‌گردد اما در مازندران برخلاف رویه معمول محصولات کشاورزی و باغی رتبه اول را در صادرات این استان دارند؛ به‌طوری که در نیمه نخست سال‌جاری  بیش از ۹۸ هزار تن از انواع  محصولات کشاورزی این استان با مبلغی بالغ بر ۲۹۲ میلیون دلار صادر شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است .

تنوع محصولات کشت شده در مازندران سبب شده این استان در طول سال شاهد برگزاری جشنواره‌های مختلفی با محوریت محصولات کشاورزی و باغی باشد؛ به‌گونه‌ای که این رویه پرتکرار  هنوز نتوانسته به جایگاه اصلی خود در  مطرح کردن نام محصولات برجسته بومی و کمک به افزایش صادرات محصولات کشاورزی دست یابد به‌طوری که حجم صادرات محصولات این استان در مقایسه با تولید بسیار پایین  است.

علی محمدی، کارشناس بخش کشاورزی در این‌باره، با بیان اینکه تکرار جشنواره‌های محصولات کشاورزی بدون دست‌یابی به اهداف تعیین‌شده به‌صورت روالی بی‌محتوا تبدیل شده است؛ به خبرنگار مهر گفت: اهداف اولیه هر جشنواره‌ای مطرح کردن نام محصول کشاورزی در سطح استانی، فرااستانی و یا شاید فرامنطقه‌ای است که هیچ یک از جشنواره‌های برگزار شده در مازندران هنوز نتوانستند به جایگاهی که در ابتدا برای خود تصور کرده بودند، دست یابند .

محمدی، مدرس دانشگاه‌های مازندران در این زمینه بیان داشت: تبدیل شدن یک محصول به‌عنوان برند مطرح در فضای تجاری مستلزم فعالیت مستمر جشنواره‌ها و ارائه ظرفیت‌های مناطق روستایی و شهری است، به‌طوری که بتوان با اطلاع‌رسانی سرمایه‌گذار را برای فعالیت در این بخش ترغیب کرد و از آن سود اقتصادی برد.

وی یادآور شد: جشنواره‌های فصلی در مازندران به سخنرانی و برپایی غرفه‌ها و فروش محدود بسنده کرده‌اند و ایده‌نویی برای ارائه ندارند و در تکرار آزاردهنده‌ای گرفتار شدند .

این کارشناس کشاورزی عنوان کرد: تنها یک سوم مساحت کشور قابلیت انجام عملیات کشت را  دارد  و همین امر گذار از کشاورزی سنتی و روی آوردن به روش‌های نوین این بخش را امری غیرقابل انکار بدل کرده است .

این مدرس دانشگاه ادامه داد: کشوری مانند ترکیه با دارا بودن تنها یک سوم از پتانسیل‌های کشاورزی ایران اما توانسته یکی از مهمترین  صادرکنندگان  محصولات کشاورزی در منطقه باشد و در این زمینه از بسیاری کشورهای منطقه پیشی بگیرد .

وی با بیان اینکه جشنواره‌های معدودی در ایران مورد استقبال کشورهای دیگر قرار می‌گیرد، تصریح کرد: بالا بردن سطح کیفی جشنواره‌ها، جذب مهمانان خارجی و سرمایه‌گذاران فعال در این زمینه، تسهیل روند صادرات و برداشتن موانع پیش روی تجار  می‌تواند با کمک به توسعه صادرات محصولات کشاورزی استان حجمی از بازار این کشورها را در اختیار محصولات ایرانی قرار دهد.

محمدی افزود: کیفیت نامناسب بسته‌بندی برخی محصولات فرصت مطرح شدن در بازارهای منطقه را از این بخش گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: با تهیه کردن طرح جامع توسعه کشاورزی در زمینه‌های مختلف باغی، زراعی و دامی می‌توان در رونق صادرات، افزایش تولید و برندسازی موفق عمل کرد.

دلاور حیدرپور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اما به نقاط مثبت برپایی جشنواره‌های کشاورزی در مازندران اشاره کرد و در این‌باره به خبرنگار مهر گفت: جشنواره محصولات کشاورزی زنده کردن یاد و خاطره تلاش‌ها و تشکر از عنایت خداوند و احیای سنت‌های قدیمی در رابطه با محصولات کشاورزی است و دستاوردهای خوبی همچون رونق اقتصادی را دارد .

حیدرپور ادامه داد: جشنواره‌های کشاورزی حاصل تلاش کشاورزان و بهره‌برداران  است که در آن خلاقیت‌هایی نو را به همراه بیان  نقطه نظرات متنوع ارائه می‌دهند .

وی یادآورد شد: این جشنواره‌ها به تبادل تجربیات کشاورزان، باغداران و محققین و دست‌اندرکاران این بخش می‌پردازد و باعث توسعه سطح زیر کشت، تولید و ارتقاء سطح معیشتی کشاورزان شده و در نهایت موجب افزایش سطح  درآمدی تولید کنندگان می‌شود .

رئیس سازمان جهادکشاوزی مازندران خاطرنشان کرد: جشنواره‌های متفاوت محلی و ملی در نقاط مختلف مازندران برگزار می‌شود که می‌توان از جمله آن به جشنواره انار، انجیر، برنج، گندم و گلاب‌گیری در زمان‌های مختلف اشاره کرد .

هر چند مازندران در تامین نیازهای بخش کشاورزی کشور اهمیت شایانی دارد اما روی آوردن به روش‌های نوین کشاورزی و احداث صنایع تبدیلی مرتبط با این بخش و سوق دادن آن  به سوی صنعتی در آمدزا می‌تواند آینده مبهم این بخش فراگیر در این استان را به سمت بهبود تغییر دهد .

کشاورزی محصولات مازندران جشنواره‌های استان صادرات افزایش تولید جشنواره منطقه توسعه محمدی مختلف ارائه جشنواره‌ها به‌طوری کشاورزان کشورهای زمینه اقتصادی فعالیت می‌تواند برپایی خاطرنشان روش‌های اشاره می‌توان ادامه حیدرپور آوردن این‌باره تامین زراعی غذایی مساحت متنوع ایرانی قابلیت کارشناس خبرنگار محصول تبدیل اهداف اینکه تکرار برگزار