نقش مهم مسؤولان مازندران در سهم‌بری بیشتر از منابع ملی

مازندشورا: دولت در حال تدوین و ارائه لایحه بودجه سال 1397 به مجلس است، جا دارد مسؤولان استان در تمامی سطوح با برنامه‌ریزی مناسب‌تر و ارائه نیازها، طرح‌ها و پیشنهادات لازم برای سهم‌بری بیشتر از منابع ملی، جهت تحقق هر چه بهتر این مهم کوشا باشند.

مازندشورا:به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، معمولاً یکی از شاخص‌های مهم در توسعه هر استان، توجه به زیرساخت‌های آن در بخش‌های مختلف بوده که عموماً با اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی بهتر و سریع‌تر محقق می‌شود.

متأسفانه روند کند در اجرا و یا عدم برنامه‌ریزی مناسب برای تقویت و توسعه زیرساخت‌های عمرانی استان در بخش‌های مختلف، توسعه استان را در سال‌های اخیر تحت تأثیر خود قرار داده است و باوجود اینکه بیشتر استان‌ها برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی و زیرساختی خود حداکثر سهم‌بری و بهره را از منابع ملی برده‌اند، اما مازندران در این بخش عقب بوده و حتی روند رشد توسعه امور زیربنایی و اجرای پروژه‌های عمرانی که اساس سایر فعالیت‌ها در استان است، کمترین میزان در سطح کشور بوده و شاید تنها در آماری عددی ارائه شده از سوی خود مسؤولان ذیربط که اثر آن برای مردم غیرملموس یا بسیار ناچیز است، روندی مطلوب یا رو به بهبود را شاهد باشیم.

از آنجاکه بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای استان در تمامی بخش‌ها، در گرو توجه به امور زیربنایی و اجرای پروژه‌های عمرانی است، عدم اجرا و یا تأخیر و طولانی بودن زمان بهره‌برداری بسیاری از پروژه‌های عمرانی در جای جای استان، بر روند توسعه استان در بخش‌های مختلف تأثیری منفی خواهد داشت.

شاید دلایل مختلف در سطح ملی و استانی بر این امر موثر باشد، ولی آنچه مسلم است، عدم توجه به این موضوع مهم در آینده نیز کماکان باعث کندی روند توسعه استان یا عدم توسعه مناسب مازندران در بخش‌های مختلف خواهد شد.

عدم حمایت کافی و به‌موقع دولت مرکزی، روزمره‌گی فعالیت‌های برخی مدیران، عدم پیگیری مناسب و مداوم برای تأمین و تخصیص منابع و یا فقدان برنامه‌هایی کوتاه‌مدت و بلندمدت با قابلیت اجرایی در بخش‌های مختلف عمرانی باعث شده تا بسیاری از پروژه‌های عمرانی پس از کلنگ‌زنی، باوجود مبادله اسناد رسمی (قراردادها و موافقت‌نامه‌ها که در برگیرنده زمان و منابع مورد نیاز برای اجرا و بهره‌برداری پروژه‌ها است) یا سرانجام نامعلومی داشته، یا بهره‌برداری از آنها پس از چند سال و آن هم با تأخیر بسیار زیاد انجام گیرد و حتی اجرای برخی پروژه‌ها نیز تنها به یک کلنگ‌زنی، طی مراسمی ختم شود.

البته همه اینها به معنی آن نیست که کاری در هیچ جای مازندران در این بخش انجام نشده باشد، بلکه روند انجام طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی کوچک و بزرگ در سال‌ها‌ی اخیر در سطح استان در بسیاری موارد خیلی کند و یا حجم کار و کمیت پروژه‌های انجام شده با توجه به نیاز استان، ناچیز بوده و قابل مقایسه با سایر استان‌ها برای مازندرانی که سرویس‌دهنده خدمات به کل کشور بوده، نیست.

البته قضاوت میزان شتاب و سرعت اجرای پروژه‌های عمرانی و نیز کمیت و کیفیت آنها با توجه به نیازهای واقعی استان در بخش‌های متعدد و مناطق مختلف مازندران را به خود مردم می‌سپاریم.

همان‌گونه که گفته شد دلایل متعددی باعث عدم اجرای پروژه‌های عمرانی با توجه به نیاز واقعی استان در بخش‌های مختلف و یا تأخیر در اجرا و بهره‌برداری به‌موقع پروژه‌های عمرانی و عدم تقویت و توسعه مناسب زیرساخت‌های استان در سال‌های اخیر بوده که در رأس آنها دلایل مدیریتی، در کنار فقدان یا عدم تأمین و تخصیص منابع مالی کافی در زمان مناسب، عدم برنامه‌ریزی، عدم نظارت و حیف و میل منابع، عدم حمایت لازم و کافی از سوی دولت مرکزی و دلایل متعدد دیگر قرار دارد که در ادامه به اختصار به برخی از آنها پرداخته می‌شود:

فقدان یا عدم برنامه‌ریزی مناسب با توجه به نیازهای واقعی استان در بخش‌های مختلف زیربنایی، عدم پیگیری مناسب مسؤولان ذیربط در تأمین و تخصیص منابع و یا سهم‌بری بیشتر در سطح ملی و اتکاء به منابع مالی استانی و توزیع ناعادلانه آن در سطح استان، عدم نظارت کافی و مناسب در اجرای به‌موقع و مناسب طرح‌ها و پروژه‌ها و جلوگیری از کاهش کمیت و کیفیت آنها، تأخیر هدفمند اجرای کار و طولانی شدن آن توسط عده‌ای از جمله برخی پیمانکاران در تعامل هدفمند با برخی از ناظران و مسؤولان برای سود بیشتر، فقدان پیمانکاران با تجربه و قوی در سطح استان و گرایش برخی دستگاه‌های متولی به پیمانکاران سنتی خاص و مورد پسند خودشان و عدم حمایت مناسب از سایر بخش‌های خصوصی فعال در این امر، فقدان روش‌های حمایتی و تشویقی مشخص و تأثیرگذار برای تسریع در کار، مشارکت در اجرا و یا حمایت برای اجرای هر چه بهتر، سریع‌تر و مناسب‌تر طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی در جای جای استان، ناکافی بودن تجهیزات، امکانات و مصالح مورد نیاز برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی و عدم حمایت لازم برای رفع این کاستی‌ها، مشکلات اجرایی برای تملک یا در اختیار قرار دادن زمین برای اجرای طرح‌های عمرانی مد نظر و گاهاً تنگ‌نظری‌های عده‌ای برای اجرای یک طرح یا یک پروژه تأثیرگذار در یک منطقه‌ای خاص در سطح استان یا محله‌ای خاص از شهرستان، شروع پروژه‌های متعدد بدون تأمین منابع مالی و اقدامات مورد نیاز اجرائی آن، تنها به دلایل متعدد اجتماعی و یا سیاسی بدون توجه و تعیین و تکلیف مناسب سایر پروژه‌های نیمه تمام موجود در سطح استان و شهرستان‌های آن، عدم هماهنگی مناسب و کافی بین متولیان، مسؤولان و دستگاه‌های اجرایی مرتبط و راه‌گشای اجرای یک پروژه و تنگ‌نظری‌های برخی اشخاص، شرایط آب و هوایی خاص مازندران که گاها روند و سرعت اجرای پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی را کند می‌کند و فقدان بانک اطلاعاتی جامع پروژه‌های موردنیاز و یا پروژه‌های در حال اجرا، برای اخذ مصوبات، تمهیدات لازم و پیگیری مستمر در تأمین منابع مالی مورد نیاز آن و نیز نظارت و ارزیابی مداوم و مستمر آنها است.

حال که دولت در حال تدوین و ارائه لایحه بودجه سال 1397 به مجلس است، جا دارد مسؤولان استان در تمامی سطوح با برنامه‌ریزی مناسب‌تر و ارائه نیازها، طرح‌ها و پیشنهادات لازم برای سهم‌بری بیشتر از منابع ملی، جهت تحقق هر چه بهتر این مهم کوشا باشند، هر چند که وحدت و همدلی مسؤولان دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تحقق هر چه بهتر و بیشتر این امر بی‌تأثیر نخواهد بود.

با امید بر اینکه مازندران نیز در آینده‌ای نه چندان دور، با همت جمعی، استانی توسعه یافته در تمامی زمینه‌ها شود و این امر، مگر با توسعه و تقویت زیر ساخت‌ها، عزم و اراده جدی مسؤولان و حمایت‌های بیشتر دولت و مجلس تحقق نخواهد یافت.

امیدواریم هیچ کارشناس، مسؤول و یا پیمانکاری از این یادداشت رنجیده خاطر نشده، زیرا این نوشته برای آنهایی که خوب هستند و خوب کار می‌کنند و دلسوز هستند، تنها یادآوری بوده و همت بیشتر آنها را برای توسعه هر چه بهتر و بیشتر استان می‌طلبد و برای آنهایی که در انجام مناسب امور خود ضعف داشته یا تعلل دارند، تنها یک هشدار خواهد بود.

86034/ع

استان پروژه‌های عمرانی اجرای مناسب توسعه منابع مختلف بخش‌های بیشتر طرح‌ها مسؤولان مازندران تأمین حمایت دلایل بهره‌برداری بسیاری پروژه‌ها متعدد برنامه‌ریزی سهم‌بری تمامی تأخیر زیرساخت‌های استانی پیگیری نظارت تقویت فقدان اجرایی پیمانکاران زیربنایی واقعی تخصیص ارائه به‌موقع عده‌ای هدفمند مناسب‌تر مستمر نخواهد آنهایی پروژه تنگ‌نظری‌های دستگاه‌های تأثیرگذار طرح‌های  فقدان طولانی اینکه استان‌ها میزان باوجود سال‌های شهرستان سریع‌تر ذیربط بسیار البته کیفیت کلنگ‌زنی مداوم ناچیز مرکزی نیازهای