مازندشورا:به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خیرالله خادمی در نشست خبری که در محل برگزاری نمایشگاه حملونقل در مصلی تهران برگزار شد با اشاره به فعالیتها و اقدامات انجامشده در حوزه زیرساخت حملونقل ریلی و جادهای اظهار داشت: ۴۱ هزار کیلومتر انواع ریل و جاده در تعهدات شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل بوده که ۱۶ هزار کیلومتر آن عملیات اجرایی آن تکمیل شده است و مابقی یا در دست اجرا و یا شروع نشده است.
وی افزود: مجموع قراردادهای بخش ریلی ۳۴۱۰ کیلومتر است که نزدیک به ۵ هزار کیلومتر در دست مطالعه قرار دارد و در صورت تأمین عملیات اجرایی عملیات اجرایی آن آغاز میشود. همچنین ۳۹۰۰ کیلومتر در بخش آزادراهی جزو تعهدات شرکت ساخت و توسعه است ۱۱۳۰ کیلومتر در دست اجرا و مابقی در دست مطالعه قرار دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش تمایل برای سرمایهگذاری در آزادراهها بیان داشت: انتظار میرود شاهد تحرکات بهتری در سالهای آینده در بخش آزادراهی داشته باشیم. همچنین در بخش راههای اصلی و بزرگراهی قرارداد ۷۷۵۰ کیلومتر منعقد شده است که بخشی از آن توسط شرکت ساخت و توسعه و بخشی دیگر نیز از سوی ادارات کل راه و شهرسازی استانها در دست انجام است.
خادمی با اشاره به قرارداد ساخت ۳۰۰۰ کیلومتر راه روستایی و تعهد ساخت ۱۰۰۰ کیلومتر برای سال ۹۶ گفت: توسعه راههای روستایی در دست شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل قرار دارد؛ اما ساخت راههای روستایی در دو بخش و ابتدا از سوی ادارات کل راه و شهرسازی و بخش دیگر از اعتبارات آن از سوی شرکت ساخت و توسعه ابلاغ میشود اما اجرای آن از سوی ادارات کل استانی انجام میشود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه خاطرنشان کرد: درمجموع نزدیک به ۱۴۲ هزار میلیارد تومان برای اتمام عملیات اعتبار نیاز است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به متوسط پیشرفت فیزیکی ۷۷ درصدی پروژههای اقتصاد مقاومتی نیز اظهار داشت: در این بخش برای سال جاری ۲۶۰۳ کیلومتر تعهد شرکت ساخت و توسعه بود که ۵۱۶ کیلومتر آن در بخش توسعه ریلی و اتصال ۵ مرکز استان به شبکه راهآهن کشور، ۲۳۷ کیلومتر آزادراه که امیدواریم بخشهای اولیه در سال ۹۶ تحویل داده شود و الباقی تا میانهسال ۹۷ در دست بهرهبرداری قرار گیرد. همچنین از ۸۵۰ کیلومتر تعهد ما برای تحویل بزرگراه و راه اصلی بهطور حتم تا پایان سال آماده تحویل میشود.
خادمی در پاسخ به سؤال خبرنگاران و در خصوص کاهش ۴۹ درصدی کاهش ردیف اعتباری بودجه شرکت ساخت و توسعه در بودجه سال ۹۷ گفت: علت این تصمیم سازمان برنامهوبودجه مبنی بر توسعه زمینه استفاده از پتانسیل بخش خصوصی و همچنین استفاده از سایر منابع مانند فاینانس است.
وی افزود: در سایر منابع در قالب جدول شماره ۱۹ بخشی از اعتبارات جبران شده است که در صورت تخصیص آنها کاهش اعتباری نسبت به گذشته شاهد نخواهیم بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص آزادراه تهران-شمال نیز گفت: تمام تلاشها برای تکمیل قطعه یک این آزادراه در راستای زمانبندی برنامه در حال انجام است اما پیشرفت فیزیکی پروژه به ۸۸ درصد رسیده است که مقدار باقیمانده برای بهرهبرداری لازم نیست.
ادامه دارد...