مازندشورا: اشاره: درست راس ساعت تعیین شده جلسه مصاحبه شروع میشود. در سراسر مصاحبه با آرامش سوالات را میشنود و با دقت پاسخ میدهد. با آنکه رئیس شورای شهر بود ولی با اولین تماس تلفنی حاضر به مصاحبه شد و برخلاف بعضی مسئولان که از مصاحبه حضوری گریزانند و از سوالات از پیش تعیین نشده واهمه دارند، به تمام سوالات پاسخ داد. رئیس شورای اسلامی شهر ساری ارتباط و تعامل خوبی با مهدی عبوری شهردار ساری دارد ولی معتقد است شورای شهر هیچگاه شورای شهرداری نبوده و نخواهد شد و تنها تا جایی از مدیری به نام عبوری حمایت خواهند کرد که در راستای توسعه شهر و رضایت شهروندان گام بردارد. علیجان شمشیربند که در اواخر دهه هفتم زندگیاش به سر میبرد، پیش از این مسئولیتهایی همچون فرماندهی سپاه استانهای مازندران و سمنان را برعهده داشت. رئیس شورای شهر ساری تمام جملاتی که مربوط به آینده است را با کلمه (انشاءالله) شروع میکند که این نویدبخش اتفاقات خوب برای شهر ساری است. سردار شمشیربند با بیش از 13 هزار رای توانست به چهارمین دوره شورای شهر ساری راه پیدا کند.
سفری: مهمترین مصوبات و اقدامات و برنامههای صورت گرفته طی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر ساری چه بود؟
بسم الله الرحمین الرحیم. در ابتدا تشکر میکنم از مجموعه مازندشورا و مازندمجلس و نشریه موثق و عرض ادب و احترام خدمت بزرگوارانی که این مطلب را میخوانند. از ابتدای شورای دوره چهارم تا به امروز، صدها پروژه پیشنهاد، تعریف و تصویب شده و به اجرا در آمد. از پروژههای بزرگ و کوچک بیش از 400 پروژه را در دست اجرا داریم که بیش از صدتای آنها افتتاح شد و به نتیجه رسید. از جمله پروژههای بزرگ مانند فاز نخست پارک ملل، پل شهید نوری، فاز اول و دوم شهیدان شمشیربند (میانگذر شمالی) فاز اول و دوم ابن شهر آشوب، پل شهیدان رضایی در جنوب شهر که اخیرا افتتاح شد. پارکهایی محلی مانند اتحاد و مادر و همچنین بیش از 200 پروژه در دست اقدام داریم که انشاالله تمام توان و تلاش ما بر این است که تا پایان دوره چهارم شورای اسلامی همه پروژههای نیمهتمام را با همت و کوشش شهرداری و شهرداران مناطق و پیگیریهای اعضای شورا دارند به اتمام برسانیم و تحویل مردم دهیم چون مال مردم است. تمام این حرکتها در راستای رفاه بیشتر مردم عزیز مرکز استان است.
فازهای بعدی پروژههای بزرگ نامبرده شده در دست اقدام است. از پروژههای جدید مصوب هم میتوانم به زیرگذر میدان فرحآباد که انشاالله به زودی افتتاح میشود و و برخی پارکها مانند پارک مادر که ویژه بانوان در 7-8 هکتار زمین است که آن را هم در دست اقدام داریم و در پی آن هستیم انشاالله تا پایان دوره تحویل خانمهای بزرگوار شهرمان بشود. پروژههای زیادی را در بوستان ولایت داریم که امیدواریم تا پایان این دوره افتتاح شود. همچنین فاز سوم ابنشهرآشوب، پل کابلی داراب (پل گردن) که بخشی از زمینهایی که مال مردم است خریداری شده و بخشی مانده که باید خریداری کنیم. پروژه بزرگ فاز دوم پارک ملل است که گیرهایی دارد که مربوط به مدیران استانی و دستگاههای مرتبط بود که قرار بود که رفع اشکال شود که زمینها را تحویل ما بدهند که بتوانیم پروژه را ادامه بدهیم. از مدیران استانی مخصوصا استاندار محترم و معاون عمرانی ایشان که به جد دنبال این پروژه عمرانی بزرگ بودند و هستند، کمک بیشتری به ما بکنند که انشاالله بتوانیم فاز دوم که کار خیلی شکیل و زیبا و قشنگی میشود را به سرانجام برسانیم. همچنین اولین اقدام ما احداث یک خیابان 45 متری به طول 6 کیلومتر از پل تنگهلته تا پل داراب خواهد بود و در واقع بزرگراهی در جنوب شهر است که وضعیت آنجا را هم از لحاظ ترافیکی و شکل و محتوایی تغییر میدهد. این اقدام هم برای شهر زیبایی دارد و هم اینکه مجموعه خودروهایی که از استان سمنان به بابل و غرب مازندران و استانهای خراسان میروند از خارج شهر عبور میکنند در نتیجه ترافیک کمتری را شاهد خواهیم بود. امروز همه جای ساری تبدیل به کارگاه بزرگی شده است که در 4 سوی آن شهرداری مشغول انجام پروژههای بزرگ است. امروز هر شهروندی که از خانهاش بیرون بیاید در کمتر از 500 متر شاهد اجرا شدن یک پروژه شهرداری است. آن هم در شرایطی که کشور از نظر اقتصادی اوضاع نامناسبی دارد و تمام دستگاههایی که انجام پروژه خدماتی و توسعه را برعهده دارند، تقریبا فعالیتی ندارند و راکدند. در حال حاضر تنها پروژههای عمرانی که در سطح شهر ساری فعال یا نیمه فعال هستند فقط پروژههای مربوط به شهرداری و شورای شهر ساری هستند که پیمانکاران کوچک و بزرگ تقبل زحمت کردند و در حال کار هستند.
سفری: گاهی مشاهده میشود یک پروژه مثلا یک طرح مبلمان شهری آماده شده است ولی در عرض مدت کوتاهی همان منطقه بازسازی میشود و تغییراتی در آن ایجاد میشود که شاید چندان ضروری به نظر نرسد. این دوبارهکاریها ممکن است شائبه اصراف را بوجود بیاورند.
شمشیربند: تا آنجایی که به عنوان یک شهروند و رئیس شورا که ناظر بر عملکرد شهرداری از نظر قانون هستیم، همچین موردی را ندیدم و در شورای چهارم خبری از دوباره کاری و اصراف بیتالمال نیست مگر جاهایی که پیمانکاران کوتاهی کرده باشند یا کارشان مورد تایید کارشناسان نبوده باشد که در این صورت پیمانکاران باید با هزینه خود تغییرات را انجام بدهند تا آنچه که مورد توافق بود را تحویل بدهند. ضمن اینکه اقدامات شهرداری در برخی جاها مانند پارک سنگ و پارک قائم در جهت زیبایی، بازسازی و بهسازی آنها است.
سفری: میزان تحقق بودجه شهرداری در سال گذشته چه میزان بود و پیشبینی شما از تحقق بودجه سال جاری چقدر است؟
شمشیربند: در سال گذشته یعنی سال 94 پیشبینی اعتبار ما 450 میلیارد تومان بود که این مبلغ محقق شد. علاوه بر آن حدود 100 میلیارد تومان متمم محقق شد. بخشی از این متمم مربوط به سازمانها میشد و بخشی مربوط به درآمد شهرداری. برای سال 95 نیز حدود 540 میلیارد تومان سرجمع بودجه شهرداری و و بودجه سازمانها مرتبط پیشبینی کردیم که امیدواریم این نیز محقق شود و هم شهرداری و سازمانها بتوانند با درآمدهایی که کسب میکنند انشاالله متمم سال 95 هم داشته باشیم. انتظار هست این اتفاق بیفتد ولی اگر نیفتاد جای گلهای نیست. امسال صدور پروانه کمتری با توجه به کاهش ساخت و ساز داریم و این نشان میدهد که درآمد ما کمتر میشود و نیاز است تلاش بیشتری در این راستا انجام دهیم. با توجه به تلاش و کوششی که از مجموعه شهرداری شهرداران مناطق سه گانه و پیگیریهایی که اعضای شورا دارند، امید دارم که این اتفاق بیفتد و در پایان سال متمم بودجه را داشته باشیم.
سفری: انتخابات هیات رئیسه شوراهای اسلامی برای سال آخر چه زمانی است و آیا پیشبینی میکنید در ترکیب هیات رئیسه شورای شهر ساری تغییری ایجاد شود؟
شمشیربند: انتخابات هیات رئیسه شوراها 12 شهریور ماه است که به رسم هر سال برگزار میشود. الان نمیشود گفت تغییری در هیات رئیسه انجام میشود یا خیر. هرچیزی که در همان زمان اعضای شورا تصمیم گرفتند همان خواهد شد.
سفری: در پنجمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر کاهش تعداد اعضای شورا را به تناسب جمعیت در پیش خواهیم داشت. در دوره چهارم تعداد اعضای شورا زیاد شده بود و حالا کم شده است. برخی میگویند ماهیت شوراها غیرسیاسی است ولی در دوره چهارم بیش از حد سیاسی شده است و کم شدن تعداد اعضای شورا میتواند شورا را به وظیفه اصلی خود بازگرداند. نظر شما در این مورد چیست؟
شمشیربند: در این باره نظرات خود را نوشتیم و نامه کتبی را به تهران و به مجمع نمایندگان مازندران دادیم. زمانی که قانونی تصویب شد حداقل این مصوبات باید آنقدر محکم و قانون پسند باشد که قانونگذار بتواند از مصوبات خود دفاع کنند. اگر قانونی وضع میشود ولی یک سال بعد تغییر میکند معلوم است که از ابتدا کارشناسی نشد و این ضعف قانونگذار است که در مدت کوتاه دلایلی میآورند که آن را کم یا زیاد کنند. این نشان میدهد در مراحل اول خیلی به مستندات توجه نکردند. بنابراین پیشنهاد ما به نمایندگان مجلس نه تنها در این مورد خاص بلکه در تمامی موارد قانونگذاری این است که زمانی که قانونی را تصویب میکنند به قدری کارشناسانه و مستند باشد که اگر کسی روزی ایراد گرفت بتوانند از آن دفاع بکنند. نه به محض اینکه ایرادی گرفته شد آن را عوض بکنند. حالا از کجا معلوم که همین را که کم کردند دور بعد با توجه به شرایط جدید دوباره زیاد نکنند؟ این خیلی قشنگ نیست. این نشان میدهد که نمایندگان محترم مردم با توجه به وظایفشان در تصویب قوانین خیلی دقت ندارند. این برای من به عنوان یک شهروند خیلی مهم است. به عنوان کسی که نزدیک 40 سال در این نظام دارم خدمت میکنم. نمایندگان محترم مردم باید یک پاسخ قانع کننده به مردم بدهند که چرا الان قانونی وضع میکند و چند سال بعد همین نمایندگان آن را لغو میکنند.
سفری: سوای قانون که در موارد بسیار زیادی ضعفهایی وجود دارد، نظر شما در این باره چیست؟ تعداد اعضای شورا بیشتر باشد بهتر است یا کمتر باشد؟
شمشیربند: قانون مشخص کرد براساس قانون این تعداد از افراد بیاییند عضو شورا بشوند. اما نظر من این است که چه 5 نفر باشند، چه 7 نفر باشند، چه 13 نفر باشند، قانون اساسی وظیفه شورا را مشخص کرده است و آنچه که شهرداران پیشنهاد دادهاند را بررسی میکنند و مصوب میکنند. مصوبات شورا هم مصوبه قانونی است و شهرداران موظف هستند براساس مصوبه عمل کنند. چون نمایندگان را مردم انتخاب میکنند و در قانون مشخص نشده چه کسانی باید نامنویسی کنند، به نظر این قانون عام است بنابراین هرکسی آن شرایط اولیه یعنی 25 سال سن و لیسانس را دارد میتواند برای شورا اسم نویسی کنند. هیچ صحبتی از اینکه چه تخصصهایی میتوانند بیایند به شورا و یا اعضای شورا باید چه تجربیاتی داشته باشند نشده است. این ضعف قانون است. اگر قانون در این مورد محکمتر بگیرد مسلما افراد با کیفیت بالاتری وارد شورا میشوند. بنابراین از نظر من هرچه تعداد اعضای شورا بیشتر باشند، چون از سوی مردم انتخاب شدند با تخصصهای مختلف انتخاب میشوند، بحثهایی که در صحن شورا می شود و آنچه که از صحن شورا بیرون میآید پختهتر خواهد بود. اگر ما 13 نفر باشیم و در صحن شورا بخواهیم بحث کنیم، با 13 تا تخصص و 13 تا دیدگاه روی یک مورد خاص تصمیمگیری میکنیم و نتیجهای که خارج میشود پختهتر است.
هرچه تعداد کمتر باشد کارها زود جمع میشود. هم شهردار زودتر و راحتتر می تواند نظراتش را به اعضای شورا اعمال کند و هم اعضای شورا چون کمتر هستند زودتر به توافق خواهند رسید. یکی از دلایل نمایندگان همین بود که هرچه اعضای شورا کمتر باشند زودتر به نتیجه خواهند رسید. این خیلی خوب نیست. بنا نیست هرچه زودتر کاری به نتیجه برسد الزاما کار خوبی باشد و یا اگر دیرتر به نتیجه برسد کار بدی باشد. اتفاقا برعکس. هرچقدر که اختلاف نظرات دوستانه در کمیسیونهای مختلف مطرح شود و جرح و تعدیل داشته باشیم نتیجه کار بهتر خواهد شد. بنابراین از نظر من اگر تعداد اعضای شورا بیشتر باشد نظرات پختهتر و نظارت بیشتر خواهد بود.
سفری: در دوره چهارم شورای اسلامی شهر شاهد جوانگرایی بودیم. به طور مثال در همین شهر ساری از 13 عضو شورا، بیش از نیمی از اعضا جوان هستند و با آنکه دارای تخصصهای بسیاری هستند اما شاید تجربه لازم در زمینههای مرتبط را نداشته باشند. آیا به نظر شما این جوانگرایی در نهادی مانند شورای شهر خوب است یا خیر و تجربهی اعتماد به جوانان در ساری از نظر شما موفق بود؟
شمشیربند: جوانگرایی یک شعاری است که در کشور میدهند. آنهایی که این شعار را مطرح کردند از روی اعتقاد نبود که اگر واقعا اعتقاد داشتند عمل میکردند. در دولتهای مختلف این شعار را مطرح کردند ولی در دستگاههای دولتی و وزارتخانهها آن را عملی نکردند. شعار جوانگرایی شعار بسیار قشنگی است ولی نگاه کنید در همین دولت چند درصد وزرا جوانند؟
سفری: دولت دکتر روحانی به دولت پیرمردها مشهور است.
شمشیربند: بله همینطور است. چرا آنهایی که بازنشسته میشوند دوباره به کار فراخوانده میشوند؟ ما هم موافق جوانگرایی هستیم اما نه جاهایی که شغل حساب نمیشود. ما باید برای آنها شغل ایجاد کنیم و از علمشان استفاده بکنیم و همچنین دوستانی که 30 یا 35 سال کار کردند دوباره فراخوانی نشوند و جای اینها را جوانان پر بکنند. اما در بحث انتخابات. فلسفه وجود انتخابات این است که بهترینها انتخاب شوند. به طور مثال اگر 8 خودکار را جلوی شما بگذارند و بگویند یکی را انتخاب کن، شما از نظر خودتان بهترین را انتخاب میکنید. شاید واقعا آن خودکار بهترین نباشد ولی از نظر شما بهترین است و راضی هستید. اگر بنا باشد ما فقط در بحث انتخابات جوانگرایی بکنیم این به ضرر کشور است. حالا چه در انتخابات مجلس، شورای شهر یا روستا باشد. هیچ فرقی نمیکند. به جای آنکه برای جوانان اشتغال ایجاد کنیم بیاییم در انتخابات شعار جوانگرایی بدهیم و جوانان که بیکارند به دلیل اشتغال بگویند چهار سال در آنجا مشغول به کار بشوم، با این دید بخواهند بیایند ضرر دارد. اما اگر جوانانی که واقعا تخصص بالا، معلومات خوب و طرحهای مناسب داشته باشند و در ذهنشان صرفا برای خدمت به شهر بخواهند بیایند، مردم هر آن چیزی که انتخاب بکنند انتخاب خوبی است. اما صرفا شعار جوانگرایی بدهیم خوب نیست.
سفری: مسئلهای که وجود دارد این است که مناصب با یکدیگر فرق میکند. بعضی از مناصب اجرایی هستند که نیاز به نیروی جوانی، تحرک و پویایی دارد اما بعضی از جایگاهها مانند شوراهای اسلامی شهر و روستا مشورتی و نظارتی است و بیش از آنکه نیاز به جوانی و تحرک داشته باشد، نیاز به تجربه و تخصص دارد که به دست آوردنش نیاز به سالها زمان دارد. الان شهردار ساری با آنکه جوان است اما توانسته رضایت نسبی شهروندان را جلب کند اما اینکه آیا شهروندان از انتخاب نمایندگان جوان شورا رضایت دارند یا نه مشخص نیست.
شمشیربند: بله اما هرجایی که بحث انتخابات است و مردم انتخاب میکنند ما هم پیروی میکنیم.
سردبیر: ارتباط شما با نمایندگان مجلس چگونه است؟ نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خاطر جایگاه ملی و ارتباطی که با هیات دولت دارند از نظر جذب منابع میتوانند کمک به سزایی به شهر کنند. تعامل شورای اسلامی شهر ساری با نمایندگان، چه نمایندگان دور قبل آقایان شجاعی و دامادی و چه نمایندگان مجلس دهم آقایان یوسفنژاد و دامادی چه میزان بود و چقدر جلسات مشترک داشتید و پیگیر مطالبات شما بودند؟
شمشیربند: با توجه به اینکه ساری مرکز استان است، ما در بسیاری از موارد با مجمع نمایندگان مازندران ارتباط داریم و مدیران ارشد استان ارتباط داریم. اخیرا در همین بحث برنامه پنجم توسعه اشکالاتی دیدیم که نامه نوشتیم به مجموع نمایندگان استان که آن را پیگیری کنند. اما اختصاصا در مورد حوزه انتخابیه ساری و میاندورود، در دوره قبل ارتباط بسیار خوب و تنگاتنگی با هم داشتیم و چندین جلسه دعوت شدند و تشریف آوردند و در صحن علنی شورا در خدمتشان بودیم. الان هم تقریبا هر دو ماه یک جلسه به ریاست حضرت آیت الله طبرسی و دبیری بنده به عنوان رئیس شورا در ساری داریم. در آن جلسه هم نمایندگان به علاوه بخشی از مدیران استانی و فرماندار حضور داشتند. بعضی از کارها تقسیم بندی شد و پیگیریهای تهران به نمایندگان سپرده شد. بخشی را شهردار و بخشی را ما برعهده گرفتیم. اینکه چقدر توفیق داشتند یا نداشتند برمیگردد به تلاش و شوق نماینده محترم نسبت به پیگیری کار شهر. بعضی جاها موفق بودند و بعضی جاها احساس کردیم چندان موفق نبودند. اما من حیث المجموع من احساس می کنم رضایت نسبی خوبی نسبت به ارتباط با نمایندگان و پیگیریهایی که در دور گذشته کردند داشتیم. در این دوره هم دکتر یوسفنژاد و مهندس دامادی که به عنوان نماینده مردم شهرستان انتخاب شدند، اولین جلسهای که با حضور آیت الله طبرسی و دو نماینده محترم به علاوه شهردار و فرماندار به عنوان جلسه هم اندیشی گذاشتیم و بنا شد این جلسات ادامه داشته باشند. همچنین بنا داریم در همین هفته دو نماینده محترم در صحن شورا حضور پیدا کنند و از نظرات آنها استفاده کنیم. من احساس میکنم همکاری خوبی در همان جلسه اول بوجود بیاوریم. اختلاف سلیقهها و اختلاف نظرات وجود دارد که این میتواند موجب رشد و توسعه خدمات شهری شود که منافع آن به سود مردم باشد.
سفری: به عنوان آخرین سوال که شاید کمی هم حاشیه داشته باشد. در سال گذشته شهرداری ساری به صورت غیررسمی با نام جریان عملگرایی وارد انتخابات مجلس شورای اسلامی شد و گزینههایی را معرفی کرد. این کار سر و صداهای زیادی به پا کرد و مخالفانی هم داشت. به خصوص جریان آن استعفای پیامکی شهردار. آیا امکان دارد این جریان که همه آن را با نام شهرداری ساری میشناسند دوباره به بحث انتخابات شورای اسلامی شهر که سال آینده برگزار میشود هم ورود پیدا کند؟ نظر شما به عنوان رئیس شورای شهر که باید بر عملکرد شهرداری نظارت داشته باشد چیست؟
شمشیربند: اینکه شما میفرمایید شهرداری در دور گذشته واردانتخابات شد اصلا چنین چیزی نیست. چون هم قانون منع کرده و هم ما نامهای قبل از انتخابات به شهردار نوشتیم که حق ورود به انتخابات را ندارند و از امکانات شهرداری یا شورا در این زمینه نباید استفاده بشود. اما زمانی یک آدمی است به نام شهردار یا عضو شورا. این شخص خودش صاحب نظر است و نظر خود را جایی میگوید. اینجا ما نمیتوانیم بگوییم آن تشکیلات وارد انتخابات شد که اگر اینطور باشد دستگاههای نظارتی، بازرس، وزارت کشور و استانداری و نیروهای امنیتی هستند که هر دستگاهی بخواهد یکجانبه به انتخابات ورود پیدا کند برخورد خواهند کرد. اما زمانی همه دستگاههای دولتی و نهادهای مردمی تلاش میکنند که مردم را بیشتر پای صندوق رای بیاورند، این خواسته مقام معظم رهبری است. همه باید تلاش کنیم که مردم را بیشتر به پای صندوق رای سوق بدهیم. که به قول مقام معظم رهبری مردم به اصل نظام رای میدهند زیرا کاندیداها را معتقد به اصل نظام میدانند. شیوه دموکراسی هم همین است. شما باید سوال را عوض کنید. ورود شهرداری به بحث انتخابات موضوعیت ندارد اما امکان دارد شهردار به عنوان یک شخص جایی سخنرانی کند و بگوید نظر من فلانی است. من در جلسات چندین کاندیداهای مجلس شورای اسلامی که مطرح بودند رفتم و سخنرانی کردم. البته خیلی از کاندیداهایی که در سال گذشته در انتخابات حاضر بودند را نمیشناختم. همین الان هم گاهی اسامیای که میخواهند برای انتخابات شورا بیایند به گوشم میخورد که من تاحالا اسمشان را هم نشنیدم! اما آنهایی که میشناسم مطمئنا به عنوان یک شهروند به ستادشان میروم و مردم را تشویق میکنم. یکی از خصوصیات نیروهای انقلابی و دلسوز جامعه باید همین باشد. ولی در مورد استعفای شهردار بنده به عنوان رئیس شورای شهر هیچ درخواستی مبنی بر استعفا به دستم نرسید و تا زمانی که درخواست رسمی به رئیس شورا نرسید رسمیت ندارد.
این مطلب در شماره سوم هفته نامه موثق (3 مرداد 95) منتشر شده است
گفتوگو: محمد سفری سردبیر پایگاه خبری مازندمجلس