ضرورت تاسیس سازمان میادین میوه و تره بار در بهشهر

اختصاصی مازندشورا: تجاری سازی صنعت میوه استان امری حیاتی می‌باشد که در این میان سازمان میوه و تره بار شهرداری‌های شهرهای مازندران می‌توانند پیشقراول این مهم باشند/ با ایجاد یك واحد فعال تولید انواع محصولات فرآوری شده انار، نظیر صنایع تبدیلی كمك موثری به استفاده بهینه از این محصول و در نهایت صادرات فرآورده‌های آن می‌شود

اختصاصی مازندشورا: علی یوسفی فعال اجتماعی بهشهر که پیش از این مسائل و مشکلات صنوف مختلفی از این شهر را پیگری و برای رفع آن تلاش نموده است با بررسی مسائل و مشکلات صنف فروشندگان میوه و تره بار با ارائه پیشنهادت کاربردی از تاسیس سازمان میوه و تره بار سخن گفته است این کارشناس ریاضی و کارشناس ارشد مهندسی صنایع با استفاده از آخرین متدهای مرتبط با سازمان میادین میوه و تره‌بار و الگوبرداری از آنها ضمن بومی سازی آن معتقد است تاسیس سازمان میوه و تره بار گام نخست ورود صنایع تبدیلی در بهشهر خواهد بود.

تاسیس سازمان میادین و ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری‌

علی یوسفی پیرامون علل تاسیس سازمان میادین میوه و تره‌بار بیان داشت: هدف از تشکیل سازمان میوه و تره‌‌بار در شهرداری‌ها ایجاد تسهیلات لازم در امر تهیه و توزیع میوه و تره‌بار و فرآورده‌های کشاورزی بوده؛ به طوری که این امر برای حمایت از تولیدکنندگان صورت می‌گیرد تا بتوانند مسیر حرکت محصولات را از مرحله تولید به شبکه توزیع به صورت صحیح هدایت کند. اما امروزه سازمان میادین تنها به این مورد خلاصه نمی‌شود بلکه با طرح‌ها و برنامه‌های جدید، سازمان میوه و تره‌بار تبدیل به سازمانی در جهت ایجاد منابع درآمد پایدار برای شهرداری‌ها تبدیل شده است که علاوه بر وظیفه اولیه، محلی برای استقرار صنایع دیگر مانند صنایع تبدیلی، بسته بندی، صنایع تکمیلی و .. شده است.

سازمان میوه و تره بار، پایه گذار صنایع تبدیلی

این فعال اجتماعی بیان داشت: مازندران و مخصوصا شهر بهشهر با توجه به اینکه مبدا تولید میوه و تره بار می‌باشد از یک سو و نزدیکی به پایتخت به عنوان بزرگ‌ترین بازار مصرف کشور از سویی دیگر، علاوه بر دسترسی به بازارهای منطقه قفقاز، مسئله تاسیس و تجاری سازی سازمان میادین و تره بار و ایجاد درآمدهای پایدار امری سهل الوصول‌تر خواهد بود.

کارشناس ارشد صنایع ادامه داد: ایجاد بازارچه‌ها در محلات شهرها، ایجاد شبکه‌های توزیع و همکاری با باغداران برای خرید تضمینی محصولات و همچنین کاهش واسطه‌ها به منظور مدیریت قیمت‌ها در نهایت می‌تواند بازار سنتی میادین میوه و تره بار را به یک صنعت تبدیل نمایند. لذا سازمان میوه و تره ‌بار می‌تواند پایه‌گذار صنایع تبدیلی هم باشد که این مهم با استفاده از ظرفیت‌های بومی و محلی استان، مشارکت باغداران، همکاری جهاد کشاورزی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی امکان پذیر خواهد بود.

با این همه اما سازمان میادین و تره بار شهرداری‌های مازندران تنها به توزیع حداقلی میوه اکتفا کرده و بعضا باعث ایجاد هزینه‌زایی برای شهرداری‌ها شده‌اند. حال آنکه با مکان یابی صحیح برای میادین توزیع میوه و تره‌ بار می‌توان اولین گام برای تجاری سازی این مراکز برداشت. لذا منطقی نسیت شهروندانی از گرائیل محله، زیروان، شهید مدنی و سایر نقاط برای خرید تره ‌بار به مرکز شهر بیایند از این منظر باید مراکز فروش میوه و تره بار زیر نظر شهرداری در محلات مختلف ایجاد شود تا ضمن دسترسی آسان از قیمت‌های مناسب نیز برخوردار باشند.

به بازار روز و بازار هفتگی توجه ویژه شود

علی یوسفی ادامه داد: باید به بازار روز بهشهر که حجم عمده‌ای از نیاز شهروندان به میوه و تره‌ بار را پاسخ می‌دهد توجه‌ای ویژه شود و این بازار از بیش از یک دهه بلاتکلیفی و بی‌توجهی رهایی یاید، تامین پارکینک مناسب بهبود وضعیت ظاهری بازار، تامین امکانات بهداشتی و نورپردازی مناسب، تامین فاضلاب و امنیت شبانه روزی از ضروریات و نیازهای ابتدایی این بازار است.

بازارهفتگی بهشهر نیز باید با اولویت فروشندگان بومی و بهشهری ساماندهی شوند میدان بار بهشهر نیز همچون بازار روز بهشهر نیاز به توجه ویژه دارد فروشندگان میوه و تره‌بار، غرفه‌داران و عرضه کنندگان باید از تسهیلات کم‌بهره برخودار شوند و از حیث بیمه و حمایت‌های بیمه‌ای نیز مورد توجه قرار گیرند لذا نباید با بی‌توجی، بلاتکلیفی و بی‌برنامگی مدیران امنیت شغلی آنان به خطر افتد.

کسبه، فراموش شدگان در برنامه‌های مدیران شهری

این فعال اجتماعی بیان داشت: پیامبر (ص) فرمودند: «الکاسب حبیب الله» اما رفتاری که امروز با کسبه‌ی ما می‌شود با دشمن نمی‌شود کسبه‌ای که در گرما و سرما با وضعیت بسیار بد پوشش و سقف بازار روز با همه‌ی مشقت و سختیِ کار، مورد بی‌توجهی و به مهری قرار می‌گیرد و اندک دغدغه‌ای از سوی مدیران نمی‌بیند هیچ چشم‌انداز و برنامه‌ای برای آنان وجود ندارد، گویی در برنامه‌های مدیران شهری کسبه فراموش شده است حق دارد گلایه بکند.

ضرورت برندسازی انار بهشهر

یوسفی ادامه داد: در دامنه‌های جنوبی بهشهر حدود 850 هكتار انار ترش وحشی با عملکرد 5/10 تن در هكتار می‌روید كه هر شهروندی می‌تواند از آنها استفاده كند. تنها در میانكاله 12 هزار هكتار انار ترش و خودرو با عملكرد 5 تن در هكتار وجود دارد كه این روزها میزبان مردم زیادی از بومیان آن منطقه می‌باشد در مجموع وجود صدها هکتار باغ انار پرورش یافته و وحشی در شهرستان بهشهر بیانگر جایگاه خوب و پتانسیل مطلوب توسعه و پرورش انار در این شهرستان می‌باشد.

اهمال مدیران شهری در ثبت جهانی انار بهشهر

وی ادامه داد: در 850 هكتار از باغ مركبات بهشهر انار نیز كشت می‌شود و از 760 رقم انار موجود در ایران 29 رقم آن در مازندران به عمل می‌آید، و جالب اینکه براساس نظر «كلكسیون مركز تحقيقات كشاورزی و منابع طبيعی استان یزد» كه همه ارقام انار ایران در آن كشت و بررسی شده است، بیشترین و بهترین عملكرد در هكتار را انار بهشهر دارا می‌باشد.  با این همه اما تا کنون 10 گونه انار یزد ثبت جهانی شده است اما برای انار بهشهر اقدام موثری انجام نشده است و با اهمال مدیران شهری در ثبت جهانی این محصول، تنها فروش کنار جاده شهم شهروندان ما شده است، در حالی که مزایای دیگر انار شهرستان بهشهر پرورش ارگانیك آن است به‌ طوری که حدود 90 درصد انارهای این شهرستان به صورت ارگانیك و بدون استفاده از هیچ گونه كود یا سم شیمیایی به بار می‌نشیند كه این مزیت در محصولات دیگر كمتر به چشم می‌خورد.

ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی

کارشناس ارشد صنایع بیان داشت: صنایع تبدیلی انحصاری انار در بهشهر وجود ندارد در حالی که كارشناسان معتقدند با ایجاد یك واحد فعال تولید انواع محصولات فرآوری شده انار، نظیر صنایع تبدیلی كمك موثری به استفاده بهینه از این محصول و در نهایت صادرات فرآورده‌های آن می‌شود.

این درحالی كه مازندران تولید کننده محصولات استراتژیك مانند مركبات و برنج است اما حمایت دولت از سرمایه‌گذاران برای احداث صنایع تبدیلی در حد تسهیلات یارانه‌ای است، که چندان مورد توجه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قرار نمی‌گیرد.

به همین دلیل علی‌رغم این كه انار بهشهر و میانكاله از شهرت بسزایی برخوردار است؛ ولی شواهد و آمار حاكی از آن است كه نه تنها وسعت باغات این محصول روبه كاهش است بلكه فقدان صنایع تبدیلی برای استفاده‌های مختلف از انار سبب شده است كه این میوه آن طور كه باید مورد استفاده و بهره‌برداری بهینه قرار نگیرد.

انار، سفیر فرهنگی و هویت شهری

یوسفی بیان داشت: در حالی که انار بهشهر که به استان‌های کشور صادر می‌شود صرفا یک کالای اقتصادی نیست بلکه به عنوان سفیر فرهنگی این شهر است. برند صنعت انار بهشهر می‌تواند برای این شهر هویت سازی نماید امروزه بسیاری از شهرها به دنبال ایجاد هویت سازی برای خود هستند و بعضا بسیاری از هویت‌های ساخته شده آنان عاریتی است یا اختصاصی برای آن شهر نمی‌باشد لذا در اِلمان‌های شهری باید به این مسئله توجه کرد.

این مصاحبه در شماره هشتم دو هفته نامه موثق (نشریه تخصصی مدیریت شهری مازندران) منتشر شده است

در همین رابطه بخوانید:

محمودجانلو مسئول هیات‌امنای بازار روز بهشهر در گفتگو با مازندشورا: شهرداری بهشهر بازار را رها کرده است

نظرات شهروندان بهشهری پیرامون بازار روز + گزارش تصویری از بازار روز

علی یوسفی ازار روز بهشهر بازار روز مدیریت شهری بهشهر شهرداری بهشهر مردم بهشهر اشرف البلاد میدان بار بهشهر