مازندشورا:به گزارش خبرنگار مهر، سید حسین فدایی حسین ظهر پنجشنبه در حاشیه کارگاه شصت روز از ایده تا تئاتر در ساری اظهار داشت: نمایشنامه بهعنوان یکی از ارکان اصلی هر اثر نمایشی در جهان ادبیات دراماتیک همواره حائز اهمیت بوده است، تا آنجا که برخی از تحلیلگران هنرهای نمایشی، سهم متن «نمایشنامه» را مساوی با بازیگر قلمداد کردهاند.
وی افزود: نمایشنامه در اصل نقشه راه برای یک گروه نمایشی محسوب میشود؛ مسیری که اگر بهدرستی توسط نمایشنامه نویس تدوینشده باشد، میتواند انرژی و توان گروه را بهخوبی منسجم کرده و آنان را بهسوی هدف نهایی پیش ببرد و درصورتیکه مسیری غلط را طرح کرده باشد، گروه را به خطا میبرد.
فدایی حسین ادامه داد: از سوی دیگر، نیاز به اجرای نمایشهای متعدد و متنوع و ایجاد فرصتهای اجرایی و پاسخگویی به شور و شوق گروههای نمایشی و همچنین در دسترس نبودن متون مناسب، نیاز آنان را به متن نمایشی مطلوب افزایش داده است، تا آنجا که در اکثر مواقع ضعف متن از مهمترین مشکلات نمایشها قلمداد میشود، در بسیاری از نمایشهایی که بهخصوص توسط گروههای جوان تولید میشود که نویسندگی اثر خود کارگردان است و یا از آثار نویسندگان دیگر استفادهشده که آگاهی و تجربهٔ لازم را برای خلق یک متن نمایشی مطلوب نداشته است.
نویسنده و پژوهشگر تئاتر کشور خاطرنشان کرد: با توجه به این امر مهم، ضرورت آموزش اصول و مبانی نمایشنامه نویسی بهخصوص برای علاقهمندان جوانی که امکان دسترسی به منابع آموزشی و یا حضور در کلاسهای آکادمیک را ندارند، بیشتر خودنمایی میکند و چهبهتر که این آموزشها ساده، کاربردی و قابلدسترس باشد.
وی به اهداف اصلی برگزاری کارگاه تولید نمایشنامه اشاره کرد و افزود: شناسایی علاقهمندان به ادبیات نمایشی و تلاش برای راهنمایی و تشویق آنان جهت خلق متون مناسب نمایشی، ایجاد زمینهای جهت تمرین و تجربهٔ نوشتاری همراه با کسب اطلاعات تئوری در خصوص نمایشنامهنویسی، ایجاد بستر رشد و ارتقاء آثار مکتوب نمایشی نویسندگان جوان، ایجاد زمینهای جهت تبادلنظر و گفتوگوی رودررو میان نویسندگان و تأمین نیاز گروههای نمایشی به متون جدید با رویکردهای تازه از اهداف مهم در برگزاری این کارگاه است.
وی با اشاره به این مطلب که در این کارگاه آموزشی ابتدا از شرکتکننده آزمون تعیین سطح آمادگی به عمل میآید ادامه داد افزود: ازآنجاکه کار کارگاهی اصلیترین بخش این دورهٔ آموزشی است، اعضای کارگاه در تمام تمرینات و تجربههای کلاسی بهطور مرتب حضور پیدا میکنند. بهاینترتیب، انجام تمرینهای ارائهشده در هر مرحله، امکان عبور اعضا به مرحلهٔ بعد را فراهم میشود.
فدایی حسین در ادامه گفت: نحوه ارائه درس گفتارها و تمرینات بهصورت گروهی برای تمامی شرکتکنندگان ارائه خواهد شد، اما پاسخگویی به تمرینات وظیفهٔ فردی هریک از اعضا است و هرکس به شکل مستقل میتواند متناسب با میزان تلاش و عملکرد فردی خود در کارگاه پیشرفت داشته باشد. هرچند این به معنای عدم آگاهی اعضای کارگاه از کار دیگران نیست و بنا به صلاحدید، تجربههای قابلقبول هر عضو برای دیگران به اشتراک گذاشته خواهد شد و موردنقد و ارزیابی عمومی قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به این مطلب که کل دوره شامل ۱۴ درس گفتار است گفت: آغاز روند نوشتن «ایدهیابی»، موضوع، پیام و هدف، خلق شخصیت، توسعهٔ شخصیت، تضاد و کشمکش، مکان نمایش، زمان نمایش، طرح و خلاصهٔ نمایشنامه، دیالوگ و گفتار نمایشی، دستورات اجرایی، ایجاد شرایط نوشتن، شروع، میانه و پایان، پیشنویس اول، بازنویسی نمایشنامه ازجمله مطالبی هست که در این کارگاه ارائه میشود.
کارگاه تولید نمایشنامه «شصت روز از ایده تا اثر» در مازندران از ششم آبان ماه به مدت سه روز در حوزه هنری استان مازندران در ساری برگزار شد.