لزوم نگرش دلایل شکاف اطلاعاتی بین معلمان و دانش‌آموزان

مازندشورا: معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به سرعت تغییرات در عصر کنونی، گفت: شکاف اطلاعاتی بین معلمان و دانش‌آموزان که هر لحظه عمیق‌تر می‌شود باید مورد توجه قرار گیرد.

مازندشورا:به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان چالوس، اسفندیار نظری عصر امروز در نشست با سرگروه‌های آموزشی که در دفتر مدیر آموزش و پرورش این شهرستان برگزار شد با اشاره به نقش گروه‌های آموزشی در آموزش و پرورش، اظهار کرد: این گروه‌ها به‌عنوان هسته‌های کیفیت‌بخش با برقراری ارتباط بین معلمان و کارشناسان اجرایی و ستادی سبب پیشبرد روند آموزش و بهبود آن می‌شوند.

وی لازمه پویایی یک نظام آموزشی را وجود ارتباط و تعامل مثبت و اثر بخش میان بخش‌های مختلف آن برشمرد و تصریح کرد: گروه‌های آموزشی حلقه اتصال میان برنامه‌ریزان، مربیان، مدیران و معلمان محسوب می‌شوند.

* گروه‌های آموزشی باید صافی آموزش و تسهیل‌کننده فرایند یادگیری به‌شمار آیند

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران با تأکید بر اینکه گروه‌های آموزشی باید بکوشند تا مشارکت معلمان را در اظهار نظر نسبت به برنامه‌های آموزشی افزایش دهند، افزود: کیفیت‌بخشی آموزشی، خدمات آموزشی، فرایند یاددهی و یادگیری، انعطاف‌پذیری در فرایند آموزشی و درسی، ارائه طرح درس پویا و نشاط‌آور، توانمندسازی معلمان در شیوه تدریس و استفاده از آزمایشگاه‌ها، ایجاد انگیزه در معلمان، تمرکز به نیازمندی‌های مخاطب و ارائه پیشنهادها و دیدگاه‌های اصلاحی از دیگر فرایندهایی است که باید مورد توجه گروه‌های آموزشی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه گروه‌های آموزشی در یک نگرش مثبت باید صافی آموزش و تسهیل‌کننده فرایند یادگیری به‌شمار آیند، خاطر‌‌نشان کرد: هر کدام از اعضای گروه‌های آموزشی با توجه به دیدگاه مدیران باید کارشناس خبره‌ای در مورد طراحی آموزشی، طراحی سؤال، بودجه‌بندی کتاب و تحلیل محتوای کتاب درسی شوند.

نظری معلم خوب بودن از لحاظ تدریس و نظریه‌پردازی مؤثر برای آموزش و پرورش را از دیگر ویژگی‌های گروه‌های اموزشی برشمرد و گفت: در دیدگاه مثبت مدیران گروه‌های آموزشی می‌توانند به‌عنوان پایگاه‌های علمی، مرکز تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها محسوب شده و نقش کارشناس، راهنما و ناظر آموزش (تسهیل کننده امر آموزش) را عهده‌دار شوند.

وی در ادامه به تشریح اهمیت سواد علمی فناورانه پرداخت و بیان کرد: این سواد امروزه به‌یکی از مشخصات اساسی توسعه جوامع تبدیل شد ‌چنان‌که هر شخصی در هر شغلی، برای انجام بهتر کارهای خود، به یک سلسله مهارت و دانش نیاز دارد که یکی از ملزومات قطعاً یک عضو گروه آموزشی نیز باید  مهارت‌ها توانایی کافی را کسب کند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه در فرایند یاددهی و یادگیری بین فراگیر و معلم محتوا نباید تحمیلی باشد، اظهار کرد: محتوا باید بر مبنای برایند تلاش، تولید و انتخاب معلمان مطابق با توان، ذوق و نیاز فراگیران و با توجه به برنامه‌های کلان و استراتژی کشوری با رویکرد بومی و منطقه‌ای صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه تغییرات فناوری اطلاعات و ارتباطات،‌‌ تنها به بخشی از جامعه محدود نمی‌شود و تمام بخش‌ها را در نوردیده است، اظهار کرد: امروزه پای فناوری اطلاعات و ارتباط به آموزش هم کشیده شد، به‌شکلی که روزی نیست که خبر جدید و کاربرد متفاوتی از IC در عرصه فرایند یاددهی، یادگیری به گوشمان نرسد.

* امروز بین معلمان و دانش‌آموزان شکاف اطلاعاتی عجیبی نمایان می‌شود

نظری به سرعت تغییرات اشاره کرد و با تأکید بر اینکه هرگونه غفلتی،‌ پشیمانی شرم‌آوری را در پی دارد، افزود: هر روز که می‌گذرد و در دنیای انفورماتیک غوطه‌ور می‌شویم، بین معلمان و دانش‌آموزان شکاف اطلاعاتی عجیبی نمایان می‌شود و متأسفانه این شکاف دیجیتالی هر لحظه عمیق‌تر و شگفت‌انگیزتر می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه برای داشتن معلمانی تولیدگر و انتخاب‌گر باید به‌سواد علمی و فناورانه‌ای دست یافت، تصریح کرد: تقویت خلاقیت، ایجاد روحیه پژوهش‌گری و رشد مهارت‌های درس‌ورزی دانش‌آموزان از اهداف حضور در جشنواره‌ها و مسابقات علمی و آزمایشگاهی مانند جشنواره خوارزمی، جشنواره جابر بن حیان، جشنواره برتر تدریس، نانو و ... است که باید برای تشویق وترغیب دانش‌آموزان و معلمان تلاش کرد.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه فرآیند یاددهی و یادگیری بر مبنای آموزش‌محوری است، گفت: چهار ستون یادگیری از دیدگاه یونسکو برای آموزش و پرورش در قرن 21 مانند یادگیری برای دانستن، انجام دادن، زندگی کردن و یادگیری برای باهم زندگی کردن هستند که باید در نظام آموزش مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش فارس، معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران به‌همراه مدیر آموزش و پرورش چالوس  در پایان جلسه به سؤالات سرگروه‌ها و راهبران آموزشی پاسخ دادند و نفرات برگزیده و فعال و مقام‌آور سرگروه‌های آموزشی که در سال گذشته صاحب رتبه شدند نیز تجلیل به‌عمل آمد.

انتهای پیام/86028/ت40

آموزش آموزشی پرورش معلمان گروه‌های یادگیری اینکه فرایند دانش‌آموزان معاون مازندران اظهار متوسطه اشاره یاددهی جشنواره دیدگاه تدریس مدیران تأکید اداره‌کل اطلاعاتی ارتباط فناوری تغییرات محتوا طراحی امروزه مبنای اطلاعات گزارش زندگی مانند نمایان عجیبی کارشناس ایجاد به‌شمار می‌شوند برشمرد تصریح تسهیل‌کننده به‌عنوان برنامه‌های امروز محسوب ارائه سرگروه‌های افزود شهرستان