مازندشورا:به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان چالوس، اسفندیار نظری عصر امروز در نشست با سرگروههای آموزشی که در دفتر مدیر آموزش و پرورش این شهرستان برگزار شد با اشاره به نقش گروههای آموزشی در آموزش و پرورش، اظهار کرد: این گروهها بهعنوان هستههای کیفیتبخش با برقراری ارتباط بین معلمان و کارشناسان اجرایی و ستادی سبب پیشبرد روند آموزش و بهبود آن میشوند.
وی لازمه پویایی یک نظام آموزشی را وجود ارتباط و تعامل مثبت و اثر بخش میان بخشهای مختلف آن برشمرد و تصریح کرد: گروههای آموزشی حلقه اتصال میان برنامهریزان، مربیان، مدیران و معلمان محسوب میشوند.
* گروههای آموزشی باید صافی آموزش و تسهیلکننده فرایند یادگیری بهشمار آیند
معاون آموزش متوسطه ادارهکل آموزش و پرورش مازندران با تأکید بر اینکه گروههای آموزشی باید بکوشند تا مشارکت معلمان را در اظهار نظر نسبت به برنامههای آموزشی افزایش دهند، افزود: کیفیتبخشی آموزشی، خدمات آموزشی، فرایند یاددهی و یادگیری، انعطافپذیری در فرایند آموزشی و درسی، ارائه طرح درس پویا و نشاطآور، توانمندسازی معلمان در شیوه تدریس و استفاده از آزمایشگاهها، ایجاد انگیزه در معلمان، تمرکز به نیازمندیهای مخاطب و ارائه پیشنهادها و دیدگاههای اصلاحی از دیگر فرایندهایی است که باید مورد توجه گروههای آموزشی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه گروههای آموزشی در یک نگرش مثبت باید صافی آموزش و تسهیلکننده فرایند یادگیری بهشمار آیند، خاطرنشان کرد: هر کدام از اعضای گروههای آموزشی با توجه به دیدگاه مدیران باید کارشناس خبرهای در مورد طراحی آموزشی، طراحی سؤال، بودجهبندی کتاب و تحلیل محتوای کتاب درسی شوند.
نظری معلم خوب بودن از لحاظ تدریس و نظریهپردازی مؤثر برای آموزش و پرورش را از دیگر ویژگیهای گروههای اموزشی برشمرد و گفت: در دیدگاه مثبت مدیران گروههای آموزشی میتوانند بهعنوان پایگاههای علمی، مرکز تصمیمگیریها و تصمیمسازیها محسوب شده و نقش کارشناس، راهنما و ناظر آموزش (تسهیل کننده امر آموزش) را عهدهدار شوند.
وی در ادامه به تشریح اهمیت سواد علمی فناورانه پرداخت و بیان کرد: این سواد امروزه بهیکی از مشخصات اساسی توسعه جوامع تبدیل شد چنانکه هر شخصی در هر شغلی، برای انجام بهتر کارهای خود، به یک سلسله مهارت و دانش نیاز دارد که یکی از ملزومات قطعاً یک عضو گروه آموزشی نیز باید مهارتها توانایی کافی را کسب کند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه در فرایند یاددهی و یادگیری بین فراگیر و معلم محتوا نباید تحمیلی باشد، اظهار کرد: محتوا باید بر مبنای برایند تلاش، تولید و انتخاب معلمان مطابق با توان، ذوق و نیاز فراگیران و با توجه به برنامههای کلان و استراتژی کشوری با رویکرد بومی و منطقهای صورت بگیرد.
وی با اشاره به اینکه تغییرات فناوری اطلاعات و ارتباطات، تنها به بخشی از جامعه محدود نمیشود و تمام بخشها را در نوردیده است، اظهار کرد: امروزه پای فناوری اطلاعات و ارتباط به آموزش هم کشیده شد، بهشکلی که روزی نیست که خبر جدید و کاربرد متفاوتی از IC در عرصه فرایند یاددهی، یادگیری به گوشمان نرسد.
* امروز بین معلمان و دانشآموزان شکاف اطلاعاتی عجیبی نمایان میشود
نظری به سرعت تغییرات اشاره کرد و با تأکید بر اینکه هرگونه غفلتی، پشیمانی شرمآوری را در پی دارد، افزود: هر روز که میگذرد و در دنیای انفورماتیک غوطهور میشویم، بین معلمان و دانشآموزان شکاف اطلاعاتی عجیبی نمایان میشود و متأسفانه این شکاف دیجیتالی هر لحظه عمیقتر و شگفتانگیزتر میشود.
وی با تأکید بر اینکه برای داشتن معلمانی تولیدگر و انتخابگر باید بهسواد علمی و فناورانهای دست یافت، تصریح کرد: تقویت خلاقیت، ایجاد روحیه پژوهشگری و رشد مهارتهای درسورزی دانشآموزان از اهداف حضور در جشنوارهها و مسابقات علمی و آزمایشگاهی مانند جشنواره خوارزمی، جشنواره جابر بن حیان، جشنواره برتر تدریس، نانو و ... است که باید برای تشویق وترغیب دانشآموزان و معلمان تلاش کرد.
معاون آموزش متوسطه ادارهکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه فرآیند یاددهی و یادگیری بر مبنای آموزشمحوری است، گفت: چهار ستون یادگیری از دیدگاه یونسکو برای آموزش و پرورش در قرن 21 مانند یادگیری برای دانستن، انجام دادن، زندگی کردن و یادگیری برای باهم زندگی کردن هستند که باید در نظام آموزش مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش فارس، معاون آموزش متوسطه ادارهکل آموزش و پرورش مازندران بههمراه مدیر آموزش و پرورش چالوس در پایان جلسه به سؤالات سرگروهها و راهبران آموزشی پاسخ دادند و نفرات برگزیده و فعال و مقامآور سرگروههای آموزشی که در سال گذشته صاحب رتبه شدند نیز تجلیل بهعمل آمد.
انتهای پیام/86028/ت40