مازندشورا:به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، محمدجواد عطرچیان بعد از ظهر امروز در جلسه برنامهریزی و ساماندهی ناوگان حمل و نقل بینالمللی با محوریت تسهیل صادرات محصولات کشاورزی بهویژه مرکبات و کیوی استان، گفت: مجموعه وزارت راه و شهر سازی، نگاه و توجه ویژهای به صادرات استانهای گیلان و مازندران دارد.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اظهار کرد: در 6 ماه گذشته 2 هزار و 500 کامیون یخچالدار روسی برای انتقال محصولات گیلان و مازندران بکارگیری شد.
عطرچیان خاطرنشان کرد: با توجه به این که عمده محصولات صادراتی مازندران، محصولات کشاورزی و باغی هستند، مجموعه وزارت راه و شهر سازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای سعی کرده با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی برای توسعه صادرات کشور، نگاه و توجه ویژهای به صادرات استانهای گیلان و مازندران کند.
وی یادآور شد: در همین راستا برای اینکه بتوانیم کرایه حمل را کاهش دهیم، ترتیبی اتخاذ شد تا کامیونهای خالی کشورهای شمالی وقتی به ایران میآیند، اجازه حمل محمولههای ما را داشته باشند.
عطرچیان افزود: همین طور مقرر شد، با توجه به اختلاف قیمتی که بین نرخ کرایه کامیونهای ما و کامیونهای خارجی است اگر صادرکنندگان ما مایل به حمل بخشی از محموله خود با کامیون خارجی باشند، اجازه ورود موقت کامیون روسی داده شود و هیچگونه عوارضی از کامیونهای روسی گرفته نشود و فقط بهای مصرف سوخت خودشان در داخل ایران را پرداخت کنند.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، تصریح کرد: توصیه ما به تجار و بازرگانان استانهای شمالی این است که حتما قراردادهای کتبی با شرکتهای حمل و نقل بینالمللی ما منعقد کنند و کار حمل و نقل را از طریق واسطهها انجام ندهند تا مانع هرگونه سودجویی از سوی سوداگران در سر مرزها شوند و کار صادرات را از طریق شرکتهای حمل و نقل شرکتهای روسیه و آذربایجان که در گیلان و مازندران شعبه دارند، صورت دهند.
وی با تاکید بر اینکه صادرات محصولات کشاورزی باید در اولویت قرار گیرد و در وزارت راه و شهرسازی این مهم را در دستور کار قرار گرفت، گفت: امکان بارگیری کامیونهای خالی کشورهای هدف را در این سو فراهم شده است.
عطرچیان بیان کرد: اولویت ما بر اساس اصل اقتصاد مقاومتی استفاده از ناوگان حمل و نقل داخلی است، لیکن در صورت عدم کفایت ناوگان داخل، تجار میتوانند براساس این تصمیم ملی برای استانهای شمالی و مرزی از ناوگان حمل و نقل خالی خارجی استفاده کنند.
وی با بیان اینکه 4 هزار دستگاه کامیون یخچالدار در کشور داریم که 700 دستگاه از آن دارای استاندارد بینالمللی است، گفت: برای اینکه حمل و نقل با ناوگان داخلی در این زمینه به صرفه باشد باید کامیونهای ما نیز دو سر بار باشند تا پس از حمل بار به مقصد با بار جدید به مبدا بازگردند، لذا برای حمایت از تولید محصولات کشاورزی داخلی اجازه حمل بار از سوی کامیونهای خارجی که دو سر بار هستند را صادر شده است.
عطرچیان با اعلام اینکه محصولات صادراتی کشور عمدتا خشکبار، منسوجات، میوه و تره و بار، سوخت و فرآوردههای نفتی و برخی کالاهای عمومی است، اظهار کرد: در حوزه شمال بیشترین محصولات صادراتی ما سیمان، محصولات کشاورزی و باغی هستند و محصولاتی که ریشه در کشاورزی دارند و باید به حمل و نقل و در آمد حاصله از آن نیز به عنوان خدمات فنی و مهندسی بنگریم.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در پایان گفت: در سال گذشته از طریق حمل و نقل جادهای بالغ بر 6 میلیون تن صادرات و 2 میلیون تن واردات داشتیم و بیشترین کشورهای هدف ما هم کشورهای CIS بودند.
انتهای پیام/1234/ر40/