وجود چهار هزار دستگاه کامیون یخچال دار در کشور

مازندشورا: ساری - ایرنا - مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت که هم چهار هزار دستگاه کامیون یخچال دار در کشور وجود دارد که بخش زیادی از حمل و نقل بین المللی را انجام می دهد.

مازندشورا: به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران ، محمدجواد عطرچیان روز دوشنبه در نشست برنامه ریزی و ساماندهی ناوگان حمل و نقل بین المللی با محوریت تسهیل صادرات محصولات کشاورزی بویژه مرکبات و کیوی مازندران در ساری ، افزود : 700 دستگاه از کامیون های یخچال دار دارای استاندارد بین المللی هستند.
وی گفت که پارسال از طریق حمل و نقل جاده ای بیش از 6 میلیون تن کالا از کشور صادر و 2 میلیون تن هم وارد کشور شد.
او مهم ترین مقصد صادرات و و مبدا واردات کالا از طریق حمل و نقل جاده ای را کشورهای مشترک المنافع سی آی اس اعلام کرد.
آذربایجان ، اوکراین ، مولداوی ، بلاروس ، گرجستان ، ارمنستان ، تاجیکستان ، قرقیزستان ، ازبکستان ، ترکمنستان ، قزاقستان و روسیه از اعضای سی آی اس هستند.
** کامیون های یخچال دار روسی برای مازندران
عطرچیان همچنین با تاکید بر این که وزارت راه و شهر سازی توجه ویژه ای به صادرات استان های گیلان و مازندران دارد ، گفت : در 6 ماهه گذشته 2 هزار و 500 کامیون یخچال دار روسی برای انتقال محصولات گیلان و مازندران به کار گرفته شدند.
وی علت به کارگیری کامیون های روسی را کاهش هزینه صادرات محصورات کشاورزی و باغی این استان ها ، همسو با اقتصاد مقاومتی دانست و افزود : به همین خاطر به کامیون های کشورهای شمالی حوزه دریای خزر که به ایران می آینده اجازه حمل محموله های کشورمان را دادیم .
عطر چیان گفت : همچنین برای حمایت بیشتر از تولیدات داخلی ، با توجه به اختلاف قیمتی که بین نرخ کرایه کامیون های ما و کامیون های خارجی وجود دارد ، مقرر شد اگر صادر کنندگان ما مایل به حمل بخشی از محموله خود با کامیون خارجی باشند، اجازه ورود موقت کامیون روسی داده شود و هیچ گونه عوارضی از آنها گرفته نشود و فقط بهای مصرف سوخت خودشان در داخل ایران را پرداخت کنند.
وی افزود : اولویت ما بر اساس اصل اقتصاد مقاومتی استفاده از ناوگان حمل و نقل داخلی است، لیکن در صورت عدم کفایت ناوگان داخل، تجار می توانند بر اساس این تصمیم ملی برای استان های شمالی و مرزی از ناوگان حمل و نقل خالی خارجی استفاده کنند.
او ادامه داد : برای این که حمل و نقل با ناوگان داخلی برای صادرات و واردات به صرفه باشد باید کامیون های ما نیز دو سر بار باشند تا پس از حمل بار به مقصد با بار جدید به مبدا بازگردند .
** هشدار نسبت به حمل و نقل واسطه ای
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در عین حال از صادرکنندگان خواست تا از انجام حمل و نقل کالاها به صورت واسطه ای خودداری کنند.
وی گفت : توصیه ما به تجار و بازرگانان استان های شمالی این است که حتما قراردهای کتبی با شرکت های حمل و نقل بین المللی ما منعقد کنند و کار حمل و نقل را از طریق واسطه ها انجام ندهند تا مانع هر گونه سودجویی از سوی سوداگران در سر مرزها شوند.
او افزود : برای این منظور لازم است بازرگانان کار صادرات را از طریق شرکت های حمل و نقل روسیه و آذربایجان که در گیلان و مازندران شعبه دارند، انجام دهند.
عطر چیان با اعلام این که محصولات صادراتی ما عمدتا خشکبار، منسوجات، میوه و تره و بار، سوخت و فرآورده های نفتی و برخی کالاهای عمومی است ، اظهار داشت: در حوزه شمال بیشترین محصولات صادراتی ما سیمان، محصولات کشاورزی و باغی هستند و محصولاتی که ریشه در کشاورزی دارند و باید به حمل و نقل و در آمد حاصله از آن نیز به عنوان خدمات فنی و مهندسی بنگریم.
خبرنگار : رضا غلامی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7335/1654

کامیون مازندران صادرات ناوگان محصولات کشاورزی استان افزود المللی یخچال خارجی شمالی واسطه گیلان داخلی محموله اجازه باشند دارند صادراتی مقاومتی بازرگانان استفاده روسیه واردات میلیون عطرچیان عمومی کشورهای اعلام گرفته همچنین دستگاه آذربایجان اقتصاد