مازندشورا:به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، اطلاعات بهعنوان ماده خام، اولیه و اساسی در عصر انفجار اطلاعات و بهعنوان مقدمه ارتباطات نوین مطرح است.
قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در 23 ماده و 7 تبصره در راستای لزوم اطلاعرسانی شفاف و اثرگذار در بهمنماه سال 87 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.
دسترسی آزاد به اطلاعات، اخبار و آمار بهعنوان شرط اساسی فعالیت خبرنگاران و توسعه فعالیتهای رسانهها برای دستیابی به اهداف است و از طرف دیگر برای جلوگیری از شایعات، احترام به افکار عمومی و دوری از تشویش اذهان نیز اطلاعات بهروز و پایهای با توجه به ابعاد مختلف آن باید در دستور کار قرار گیرد.
رسالت رسانههای مکتوب، مجازی، شنیداری، دیداری و حتی فضاهای اجتماعی را میتوان در اطلاعرسانیها، شفافسازیها، تحلیلها و اثرگذاریها، مورد توجه قرار داد و این رسالتها در فضای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی نقشآفرینی میکنند.
*رفتارهای رسانهای مسؤولان
مسؤولان ادارات و نهادها بهعنوان امین مردم و نظام اسلامی در اجرای قوانین هستند و اجرای قانون باید در اولویت فعالیتهای آنان قرار داشته باشد تا ثبات و آرامش در فضای عمومی جامعه تقویت شود.
هنگامی که حادثهای جناحی، منافی عفت عمومی، سرقت، ضرب و جرح و یا حضور چهرههای مطرح ملی و استانی، رخداد غیرمنتظره و یا حتی برگزاری یک جلسه و مراسم بهعنوان سوژهها و یا خبر برای خبرنگار، ارزشمند میشود، سلب این ارزش برای خبرنگار مناسب نیست و برخی از مسؤولان در این موضوع، رفتاری غیرقانونی دارند و بهانههایی مانند عدم اجازه مدیران بالادست، عدم علاقه به مصاحبه، ترس از اشتباه در بیان کلمات، ترس از ایجاد جو عمومی و یا سیاست سکوت برای استمرار بدون خطر مسؤولیت را بیان میکنند.
اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات میتواند گام مهمی در ارائه تحلیلهای واقعبینانه از شرایط، جلوگیری از انتشار یا تقویت شایعات، کمک به شفافیتگویی، جلوگیری از سواستفاده فرصتطلبان و جدایی سره از ناسره باشد و اجرای آن در شهرستانها با کندی و ایهام پیش میرود.
فعالیت خبرگزاری فارس شهرستانهای سوادکوه و سوادکوهشمالی در راستای اطلاعرسانی صریح، سریع، شفاف، پیگیرانه و صحیح استوار است که همکاری مدیران ادارات و نهادها در تعمیق این اهداف مؤثر است.
فرمانداران دو شهرستان سوادکوه و سوادکوهشمالی بهعنوان چهرههایی رسانهای و شفاف با خبرگزاری فارس در طول مدیریت خود همکاری دارند که تعمیم این نوع رفتار مناسب در عصر ارتباطات به سایر ادارات و نهادها توسط مدیران آن دستگاهها قابل انتظار است.
*بهروزبودن 28 درصد از سایتهای ادارات سوادکوه و سوادکوهشمالی
به روزرسانی سایتها یا وبلاگهای ادارات و نهادها بهعنوان یکی از شاخصهای مهم در علاقه مدیران ادارات و نهادها برای اطلاعرسانی است و البته نقش ضعیف روابطعمومیها در سلسلهمراتب ادارات و نهادها و مسؤولیت کمرنگ در آن بهعلت عدم توجه لازم به تعریف کارشناسی در مسؤولیتها و گستردگی وظایف کارکنان در پستهای مختلف که فعالیتهای روابطعمومی در اولویتهای آخر آنان قرار دارد بهعنوان معضلی پایهای مطرح است که قانونگذاران و یا مدیران ارشد ملی برای حل آن باید چارهاندیشی کنند و توجه به افکار عمومی و نوع نگاه مردم به دستگاههای عمومی و خصوصی باید از اولویتهای مدیران قرار گیرد که با تقویت روابطعمومیها و گسترش رسانهها به دست میآید.
بررسی سایتها یا وبلاگهای 77 اداره و نهاد شهرستانهای سوادکوه و سوادکوهشمالی که از 19 اداره در سوادکوهشمالی و 58 اداره و نهاد در سوادکوه انجام شد و البته ادارات و نهادهای مشترک بین این دو شهرستان در سوادکوه ارزیابی شد، بیانگر آن است که 31 اداره و نهاد این دو شهرستان که حدود 31 درصد را شامل میشود دارای سایت یا وبلاگ هستند و 23 سایت یا وبلاگ ادارات و نهادها که حدود 28 درصد را میرساند، بهروز هستند که بهروزبودن در درج حداقل یک خبر یا عکس در طول ماه آبان مورد نظر بود.
فرمانداریهای سوادکوه و سوادکوهشمالی، دانشگاههای پیامنور پلسفید و زیراب، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوادکوه، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش سوادکوه و سوادکوهشمالی، ثبت احوال سوادکوهشمالی، ستاد نمازجمعه سوادکوهشمالی و کتابخانه عمومی سوادکوه از ادارات و نهادهایی هستند که در ارزیابی سایتها و خبرگزاریها دارای فعالیتهای قابل قبول هستند.
* روابطعمومیها جایگاه مشخصی در بسیاری از ادارات و نهادها ندارند
مسؤول روابطعمومی فرمانداری سوادکوه در گفتو گو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه فعالیت مرتبط با روابطعمومی در اولویتهای آخر ادارات و نهادها قرار دارد، گفت: روابطعمومیها جایگاه مشخصی در بسیاری از ادارات و نهادها ندارند.
پیمان امیری با بیان اینکه روابطعمومیها پل ارتباطی مردم و مسؤولان باشند، افزود: فعالیت تبلیغاتی روابطعمومیها باید جای خود را به معرفی فعالیتها دهد.
وی از وظیفه تقویت و یا تغییر نگاه به فعالیتهای اداره یا نهاد توسط روابطعمومیها و لزوم ارتباط نزدیک با خبرنگاران خبر داد و خاطرنشان کرد: حجم گسترده کارها در ادارات و نهادها و اولویت پایین اعتقاد به فعالیت روابطعمومیها از دلایل کمرنگبودن فعالیتهای روابطعمومیها است.
امیری، گفت: نشست ماهانه با روابطعمومیها و احیای شورای روابطعمومی سوادکوه از اولویتهای این مجموعه است.
*تبیین فعالیت رسانهها توسط روابطعمومیها در ادارات و نهادها
مسؤول روابطعمومی اداره میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری سوادکوه و سوادکوهشمالی نیز با اشاره به اهمیت فعالیت روابطعمویها و رسانهها در عصر کنونی، گفت: تلاش برای معرفی فعالیتها، عملکردها، انتظارات و ایجاد فضای مناسب تعاملی بین اداره و خارج از آن، میتواند از اولویتهای روابطعمومی پویا باشد.
مجید اسلامی با بیان اینکه اهمیت فعالیت رسانهها برای یک دستگاه باید توسط روابطعمومیها تبیین شود، اظهار کرد: اداره میراث فرهنگی در تعامل و ارتباط به خبرنگاران همواره فعالانه تلاش کرده است.
وی خاطرنشان کرد: معرفی اماکن تفریحی و طبیعی و تلاش برای توسعه فعالیتهای گردشگری، صنایعدستی و میراث فرهنگی در ابعاد مختلف به عنوان اصول کاری ما مورد توجه است.
*راهکارهای افزایش بازدهی فعالیت رسانهای
توجه جدیتر مدیران ادارات و نهادها به موضوع فعالیت روابطعمومیها، تفکیک وظایف خبرنگاران با کارشناسان روابطعمومی، احیای شورای روابطعمومی شهرستان سوادکوه و ایجاد شورای روابط عمومی در شهرستان سوادکوهشمالی، درج خبر یا آمارهای اداری در وبلاگ در نزدیکترین زمان ممکن، برگزاری نشستهای خبری به صورت زمان دهیشده و مستمر و افزایش سعهصدر در برابر انتقادات خبرنگاران از راهکارهای مناسب در افزایش بازدهی روابطعمومی و فعالیترسانهای است.
--------------------------
گزارش از: عمران اکبرنژاد
---------------------------
انتهای پیام/86015/خ30