عدم هم‌خوانی به‌روز‌ بودن سایت‌های اداری سوادکوه با اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات

مازندشورا: 28 درصد از سایت‌های ادارات و نهاد‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی به‌روز هستند که با اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات هم‌خوانی ندارد.

مازندشورا:به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، اطلاعات به‌عنوان ماده خام، اولیه و اساسی در عصر انفجار اطلاعات و به‌عنوان مقدمه ارتباطات نوین مطرح است.

قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در 23 ماده و 7 تبصره در راستای لزوم اطلاع‌رسانی شفاف و اثر‌گذار در بهمن‌ماه سال 87 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

دسترسی آزاد به اطلاعات، اخبار و آمار به‌عنوان شرط اساسی فعالیت خبرنگاران و توسعه فعالیت‌های رسانه‌ها برای دست‌یابی به اهداف است و از طرف دیگر برای جلوگیری از شایعات، احترام به افکار عمومی و دوری از تشویش اذهان نیز اطلاعات به‌روز و پایه‌ای با توجه به ابعاد مختلف آن باید در دستور کار قرار گیرد.

رسالت رسانه‌های مکتوب، مجازی، شنیداری، دیداری و حتی فضا‌های اجتماعی را می‌توان در اطلاع‌رسانی‌ها، شفاف‌سازی‌ها، تحلیل‌ها و اثر‌گذاری‌ها، مورد توجه قرار داد و این رسالت‌ها در فضای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی نقش‌آفرینی می‌کنند.

*رفتار‌های رسانه‌ای مسؤولان

مسؤولان ادارات و نهاد‌ها به‌عنوان امین مردم و نظام اسلامی در اجرای قوانین هستند و اجرای قانون باید در اولویت فعالیت‌های آنان قرار داشته باشد تا ثبات و آرامش در فضای عمومی جامعه تقویت شود.

هنگامی که حادثه‌ای جناحی، منافی عفت عمومی، سرقت، ضرب و جرح و یا حضور چهره‌های مطرح ملی و استانی، رخداد غیر‌منتظره و یا حتی برگزاری یک جلسه و مراسم به‌عنوان سوژه‌ها و یا خبر برای خبرنگار، ارزشمند می‌شود، سلب این ارزش برای خبرنگار مناسب نیست و برخی از مسؤولان در این موضوع، رفتاری غیر‌قانونی دارند و بهانه‌هایی مانند عدم اجازه مدیران بالا‌دست، عدم علاقه به مصاحبه، ترس از اشتباه در بیان کلمات، ترس از ایجاد جو عمومی و یا سیاست سکوت برای استمرار بدون خطر مسؤولیت را بیان می‌کنند.

اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات می‌تواند گام مهمی در ارائه تحلیل‌های واقع‌بینانه از شرایط، جلوگیری از انتشار یا تقویت شایعات، کمک به شفافیت‌گویی، جلوگیری از سواستفاده فرصت‌طلبان و جدایی سره از نا‌سره باشد و اجرای آن در شهرستان‌ها با کندی و ایهام پیش می‌رود.

فعالیت خبرگزاری فارس شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی در راستای اطلاع‌رسانی صریح، سریع، شفاف، پیگیرانه و صحیح استوار است که همکاری مدیران ادارات و نهاد‌ها در تعمیق این اهداف مؤثر است.

فرمانداران دو شهرستان سوادکوه و سوادکوه‌شمالی به‌عنوان چهره‌هایی رسانه‌ای و شفاف با خبرگزاری فارس در طول مدیریت خود همکاری دارند که تعمیم این نوع رفتار مناسب در عصر ارتباطات به سایر ادارات و نهاد‌ها توسط مدیران آن دستگاه‌ها قابل انتظار است.

*به‌روز‌بودن 28 درصد از سایت‌های ادارات سوادکوه و سوادکوه‌شمالی

به روز‌رسانی سایت‌ها یا وبلاگ‌های ادارات و نهاد‌ها به‌عنوان یکی از شاخص‌های مهم در علاقه مدیران ادارات و نهاد‌ها برای اطلاع‌رسانی است و البته نقش ضعیف روابط‌عمومی‌ها در سلسله‌مراتب ادارات و نهاد‌ها و مسؤولیت کم‌رنگ در آن به‌علت عدم توجه لازم به تعریف کارشناسی در مسؤولیت‌ها و گستردگی وظایف کارکنان در پست‌های مختلف که فعالیت‌های روابط‌عمومی در اولویت‌های آخر آنان قرار دارد به‌عنوان معضلی پایه‌ای مطرح است که قانون‌گذاران و یا مدیران ارشد ملی برای حل آن باید چاره‌اندیشی کنند و توجه به افکار عمومی و نوع نگاه مردم به دستگاه‌های عمومی و خصوصی باید از اولویت‌های مدیران قرار گیرد که با تقویت روابط‌عمومی‌ها و گسترش رسانه‌ها به دست می‌آید.

بررسی سایت‌ها یا وبلاگ‌های 77 اداره و نهاد شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی که از 19 اداره در سوادکوه‌شمالی و 58 اداره و نهاد در سوادکوه انجام شد و البته ادارات و نهاد‌های مشترک بین این دو شهرستان در سوادکوه ارزیابی شد، بیانگر آن است که 31 اداره و نهاد این دو شهرستان که حدود 31 درصد را شامل می‌شود دارای سایت یا وبلاگ هستند و 23 سایت یا وبلاگ ادارات و نهاد‌ها که حدود 28 درصد را می‌رساند، به‌روز هستند که به‌روز‌بودن در درج حداقل یک خبر یا عکس در طول ماه آبان مورد نظر بود.

فرمانداری‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی، دانشگاه‌های پیام‌نور پل‌سفید و زیراب، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوادکوه، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش سوادکوه و سوادکوه‌شمالی، ثبت احوال سوادکوه‌شمالی، ستاد نمازجمعه سوادکوه‌شمالی و کتابخانه عمومی سوادکوه از ادارات و نهاد‌هایی هستند که در ارزیابی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها دارای فعالیت‌های قابل قبول هستند.

* روابط‌عمومی‌ها جایگاه مشخصی در بسیاری از ادارات و نهاد‌ها ندارند

مسؤول روابط‌عمومی فرمانداری سوادکوه در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه فعالیت مرتبط با روابط‌عمومی در اولویت‌های آخر ادارات و نهاد‌ها قرار دارد، گفت: روابط‌عمومی‌ها جایگاه مشخصی در بسیاری از ادارات و نهاد‌ها ندارند.

پیمان امیری با بیان اینکه روابط‌عمومی‌ها پل ارتباطی مردم و مسؤولان باشند، افزود: فعالیت تبلیغاتی روابط‌عمومی‌ها باید جای خود را به معرفی فعالیت‌ها دهد.

وی از وظیفه تقویت و یا تغییر نگاه به فعالیت‌های اداره یا نهاد توسط روابط‌عمومی‌ها و لزوم ارتباط نزدیک با خبرنگاران خبر داد و خاطر‌نشان کرد: حجم گسترده کار‌ها در ادارات و نهاد‌ها و اولویت پایین اعتقاد به فعالیت روابط‌عمومی‌ها از دلایل کم‌رنگ‌بودن فعالیت‌های روابط‌عمومی‌ها است.

امیری، گفت: نشست ماهانه با روابط‌عمومی‌ها و احیای شورای روابط‌عمومی سوادکوه از اولویت‌های این مجموعه است.

*تبیین فعالیت رسانه‌ها توسط روابط‌عمومی‌ها در ادارات و نهاد‌ها

مسؤول روابط‌عمومی اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردش‌گری سوادکوه و سوادکوه‌شمالی نیز با اشاره به اهمیت فعالیت روابط‌عموی‌ها و رسانه‌ها در عصر کنونی، گفت: تلاش برای معرفی فعالیت‌ها، عملکرد‌ها، انتظارات و ایجاد فضای مناسب تعاملی بین اداره و خارج از آن، می‌تواند از اولویت‌های روابط‌عمومی پویا باشد.

مجید اسلامی با بیان اینکه اهمیت فعالیت رسانه‌ها برای یک دستگاه باید توسط روابط‌عمومی‌ها تبیین شود، اظهار کرد: اداره میراث فرهنگی در تعامل و ارتباط به خبرنگاران همواره فعالانه تلاش کرده است.

وی خاطر‌نشان کرد: معرفی اماکن تفریحی و طبیعی و تلاش برای توسعه فعالیت‌های گردشگری، صنایع‌دستی و میراث فرهنگی در ابعاد مختلف به عنوان اصول کاری ما مورد توجه است.

*راهکار‌های افزایش بازدهی فعالیت رسانه‌ای

توجه جدی‌تر مدیران ادارات و نهاد‌ها به موضوع فعالیت روابط‌عمومی‌ها، تفکیک وظایف خبرنگاران با کارشناسان روابط‌عمومی، احیای شورای روابط‌عمومی شهرستان سوادکوه و ایجاد شورای روابط عمومی در شهرستان سوادکوه‌شمالی، درج خبر یا آمار‌های اداری در وبلاگ در نزدیک‌ترین زمان ممکن، برگزاری نشست‌های خبری به صورت زمان دهی‌شده و مستمر و افزایش سعه‌صدر در برابر انتقادات خبرنگاران از راهکار‌های مناسب در افزایش باز‌دهی روابط‌عمومی و فعالیت‌رسانه‎ای است.

--------------------------

گزارش از: عمران اکبرنژاد

---------------------------

انتهای پیام/86015/خ30

ادارات سوادکوه روابط‌عمومی‌ها نهاد‌ها سوادکوه‌شمالی فعالیت روابط‌عمومی به‌عنوان عمومی اداره فعالیت‌های اطلاعات مدیران شهرستان خبرنگاران رسانه‌ها اسلامی اجرای اولویت‌های قانون مناسب تقویت فرهنگی مسؤولان دسترسی شورای خبرگزاری میراث افزایش وبلاگ اینکه ایجاد معرفی سایت‌ها گزارش خبرنگار رسانه‌ای انتشار جلوگیری مختلف اطلاع‌رسانی ندارند اشاره مسؤول جایگاه دارای ارتباطات مشخصی بسیاری اساسی صنایع‌دستی اداری اهمیت راهکار‌های سایت‌های تبیین احیای ارزیابی فعالیت‌ها ارتباط خاطر‌نشان امیری توسعه موضوع دارند به‌روز علاقه پایه‌ای ابعاد اجتماعی اولویت برگزاری افکار مسؤولیت وبلاگ‌های البته اهداف وظایف به‌روز‌بودن همکاری می‌تواند شهرستان‌های شایعات راستای