خبرهای خوش بهاری از حنجره نوروزخوانان مازندران

تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 اسفند 1395 - ساعت : 15:45

کد مطلب: 17451 چاپ به اشتراگ گذاشتن

خبرهای خوش بهاری از حنجره نوروزخوانان مازندران

مازندشورا: ساری – ایرنا – ' نوروزخوانی ' رسم کهن و سنتی ویژه در مازندران است که هنرمندان نوروز خوان با خواندن اشعارمرتبط با فصل بهار روزهای خوش سال آینده را در واپسین روزهای سال کهنه به مردم نوید می دهند .

مازندشورا: به گزارش خبرنگار ایرنا ، با نزدیک شدن فصل بهار و زمانیکه اسفند به نیمه می رسد نوروز خوانان با طبل ، دهل و سورنا به سطح معابر شهرها وروستاها می‌آیند و با خواندن اشعار و ترانه‌های محلی، آغاز سال نو و فرارسیدن خانه تکانی را به مردم مژده می‌دهند .
گروه چند نفر نوروز خوانان با پیشقراولی خواننده اشعار به منازل مردم می روند تا مژده این روزهای بهاری پیش رو را بدهند .
اعضای این گروه به در خانه‌های مردم می‌روند و آواز محلی را مشتمل بر اشعار تبریک سال نو سر می دهند و انعام می گیرند :
باد بِهارون بِیَمو ، نِئروز سِلطون بِیَمو
مژده هادین دوستان رِ ، گل بیَمو گلستون رِ
و یا
بهارآمد بهارآمد خِشآمد، علی با ذولفقار آمد خِشآمد
نِئروزتان نِئروز دیگر ، شِه ما رِ سال نو بوِه مِوارِک

جلال محمدی یکی از نوروزخوانان مازندران به خبرنگار ایرنا گفت : در گذشته رسم بر این بود از دهم تا پانزدهم اسفند ماه نوروزخوانان به سطح شهرها و روستاهای استان می رفتند .
وی افزود : آیین نوروزخوانی به صورت جمعی و گروهی برگزار می شود یعنی اینکه 2 تا پنج نفر به صورت جمعی در اماکن پرجمعیت و خانه های مردم حضور می یابند .
محمدی ادامه داد : نوروزخوان یا همان کسی که اشعار وصف طبیعت و زیبایی های بهار را می خواند پیشاپیش گروه حرکت می کند .
وی گفت : نوازندگان آلات موسیقی طبل ، دهل و سورنا و فردی با چوبدست و خورچین از همراهان این گروه آیینی هستند .
این نوروزخوان مازندرانی افزود : نوروزخوانان هنگام ورود به منزل افراد اشعاری در وصف و دعای صاحبخانه می خواند و برای او و خانواده اش سالی پربرکت را طلب می کند .
محمدی ادامه داد : صاحبخانه نیز از باب تشکر و قدردانی از نوروزخوانان هدایایی نظیر نان ، غذا و انعام در داخل خورچین آنان می گذارد .
*** نوروزخوانی آیینی آمیخته با غبار فراموشی
یکی از کارشناسان از حوزه میراث فرهنگی مازندران به خبرنگار ایرنا گفت : سابقه و صبغه آیین سنتی نوروزخوانی به دوران قبل از اسلام باز می گردد .
محمدرضا حسن پور افزود : از اواسط اسفند ماه نوروزخوانان با حضور در معابر شهرها و روستاها با اشعار مازندرانی و فارسی فصل بهار و زیبایی هایش را توصیف می کنند .
وی نوروزخوانی را یکی از آیین های سنتی مازندران که در حال فراموشی است ، نام برد و ادامه داد : در گیر و دار زندگی شهرنشینی گرد فراموشی و غفلت نیز بر این آیین نشسته است .
این کارشناس میراث فرهنگی مازندران گفت : در حالیکه نوروز خوانی سنت ویژه است که با عجین شدن آن با آداب ، رسوم و فرهنگ مازندران ، آن را به نمادی از میراث استان مبدل کرده است .
وی خاطرنشان کرد : تلاش برای احیای این آیین به نوعی احیای فرهنگ و رسوم مازنی و انتقال آن به نسل های آینده است .
*** احیای آیین نوروزخوانی
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به خبرنگار ایرنا گفت : نوروزخوانی از آیین های ویژه تحویل سال جدید است که در گذشته در استان رواج داشته است .
احد جاودانی افزود : برگزاری نوروزخوانی در شهرها و روستاهای مازندران طی سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است .
وی ادامه داد : پیش بینی برنامه های فرهنگی و بومی پیش از تحویل سال 96 در قالب برنامه های نوروزخوانی از جمله برنامه های پیش از تحویل سال است که امسال ستاد سفر مازندران پیش بینی کرده است .
دبیر کمیته فرهنگی ستاد اجرایی خدمات سفر نوروزی مازندران گفت : اجرای برنامه های نوروز خوانی با حضور هنرمندان بومی قبل از تحویل سال 96 در شهرها و روستاهای استان انجام می شود .
وی افزود : تاکنون در کجور ، نوشهر ، چالوس ، شیرگاه ، قائمشهر ، ساری و فریدونکنار این برنامه اجرا شد و تا پایان امسال در دیگر شهرستان ها نیز برگزار می شود .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشار دهنده : سید محسن حسن نیا
/1899/2096


منبع : ایرنا - مازندران

برچسب ها : #مازندران #نوروزخوانی #نوروزخوانان #اشعار #برنامه #شهرها #افزود #خبرنگار #ایرنا #فرهنگی #تحویل #استان #ادامه #نوروز #فرهنگ #میراث #فراموشی #اسفند #احیای #روستاهای #محمدی #امسال #صاحبخانه #خوانی #معابر #مازندرانی #سورنا #خواند #بهاری #انعام #گذشته #بهارآمد #برگزار #خوانان #خورچین #نِئروز #زیبایی #نوروزخوان #آیینی

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : خبرهای خوش بهاری از حنجره نوروزخوانان مازندران

*

*


X https://sport45.site/