مازندشورا:به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، پدیده سینمای ایران در دو سال اخیر یک مازندرانی متولد سال 1360 است که جنگ و وقایع دهه 60 را ندیده، اما بزرگان سینما معتقد هستند که هیچکس در سالهای اخیر به اندازه او نتوانسته وقایع مهمی نظیر جنگ و فعالیت منافقان را اینگونه تأثیرگذار و جذاب به تصویر بکشد.
محمدحسین مهدویان متولد 1360 و دارای مدرک کارشناسی سینما از دانشگاه سوره و کارشناسی ارشد تلویزیون از دانشکده صدا و سیماست که تواناییها و خلاقیت این کارگردان جوان مازندرانی نخستین بار در مجموعه «آخرین روزهای زمستان» رونمایی شده است.
این مجموعه روایت زندگی شهید حسن باقری با نام واقعی «غلامحسین افشردی» از جوانترین فرماندهان ایران در دوران جنگ ایران و عراق است که هنگام شهادت سمت قائممقامی فرمانده نیروی زمینی سپاه را برعهده داشت و روایتی از کودکی تا شهادت این فرمانده جوان است.
آخرین روزهای زمستان به قدری با کیفیت ساخته شده که بسیاری از مخاطبان با دیدن آن گمان میکنند که تصاویر آن آرشیوی است درحالی که تمامی صحنههای آن بازسازی شدهاند.
پس از آثار مستند و جذاب شهیدمرتضی آوینی در مجموعههای «روایت فتح » پرداختن به دفاع مقدس و رزمندگانش در قالبی که با اقبال مخاطبان روبهرو شود تکرارنشد، اما با «آخرین روزهای زمستان» جوانی پا به عرصه گذاشت که آوینی دهه نود خطابش کردند.
محمدحسین مهدویان جنگ را ندید اما خوب فهمید و توانست بهترین روایت ممکن از زندگی یک سردار برجسته دوران دفاع مقدس را در قالب و شیوهای نو ومخاطب پسند خلق کند.
سال 95 مهدویان تصمیم گرفت تجربه آخرین روزهای زمستان را در سینما تکرار کند و خود را در سینمای ایران بشناساند.
«ایستاده در غبار » اثری بود که او را در جشنواره فیلم فجر سال 94 بهعنوان پدیده نوظهور به اهالی سینما معرفی کرد و نگاهها را به این جوان کاربلد هنرمند معطوف کرد؛ فیلمی که توانست معادلات جشنواره بینالمللی فیلم فجر را تغییر دهد و سیمرغ را بر شانههای این کارگردان مازندرانی بنشاند.
«ایستاده در غبار» روایت تصویری و مستندگونهای از روزگار و زندگی جاویدالاثر احمد متوسلیان است، از کودکی او تا روزهایی که رفت لبنان و هیچوقت برنگشت.
تقریباً همه طیفهای سینمایی کشور و منتقدان شناخته شده از این اثر متفاوت به عنوان یک شاهکار یاد کردهاند.
مهدویان پس از موفقیتهای ایستاده در غبار به سراغ «ماجرای نیمروز رفت» تا برشی از وقایع دهه 60 و فعالیت گروهک مجاهدین خلق را به تصویر بکشد.
«ماجرای نیمروز» به وقایع بعد از خرداد 1360 و عزل بنیصدر از مقام ریاست جمهوری و ورود سازمان مجاهدین خلق به فاز مسلحانه میپردازد که پیامد آن شهادت تعدادی از شخصیتهای مهم تاریخ معاصر ایران از جمله آیتالله بهشتی و محمدعلی رجایی و همینطور جمع زیادی از مردم بیگناه بود.
فیلم، تلاشهای چند مامور امنیتی بلندپایه برای کشف، شناسایی و دستگیری نیروهای رده بالای سازمان منافقان را به تصویر میکشد.
فیلمی که مهدویان خوب از پس ان برآمد و شاخصترین اثر جشنواره سال گذشته شد، «ماجرای نیمروز» با بردن جوایز بهترین فیلم، بهترین فیلم ملی و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، بهترین فیلم جشنواره سال شد تا بدین ترتیب دومین ساخته محمدحسین مهدویان در دومین دوره پیاپی در اوج قرار بگیرد.
هرچند برخی از داوران کوشیدند تا «ماجرای نیمروز » را نادیده بگیرند اما موج ایجاد شده پیرامون این فیلم انقدر جریانساز بود که سرانجام توانست بهترین فیلم جشنواره از سوی داوران و مردم معرفی شود.
مهدویان اثبات کرد که فرم و محتوا را در سینما به خوبی میشناسد و قادر است هر موضوعی را به درام و شخصیتسازی نزدیک و باورپذیر کند.
این کارگردان مازندرانی بیتردید پدیده سینمای ایران در دو سال اخیر است که ثابت کرد حضورش را نمیتوان در جشنواره فیلم فجر و رقابت با چهرههای شاخص و قدیمی سینما نادیده انگاشت.
---------------------------------
یادداشت وارده: عباس مهدوی
----------------------------------
3141/ج