مازندشورا: به گزارش خبرنگار مهر، حسین سالار آملی ظهر سه شنبه در اولین کنفرانس بینالمللی یوسرن در آمل بابیان اینکه ۲۳ درصد مقالات ما بینالمللی است، افزود: باید ظرفیت داخلی توسعه علم و فناوری در کشورمان افزایش بیابد.
وی با اشاره به اینکه حصار کشی به دور علم بینظمی ایجاد میکند، ادامه داد: محور اصلی علم و فناوری شناخت صنایع و شناخت جامعه باشد.
سالار آملی بابیان اینکه اگر دانشگاه ایجاد میکنیم نیاز جامعه و ایجاد اشتغال کند، افزود: سال گذشته ۳۵ پروژه علمی و فناوری با استفاده از ۵۰۷ مورد دستور کار قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۷ نیز ۱۳ دانشگاه ایران رتبههای بینالمللی را کسب کردند، افزود: برخی دانشگاههای دیگر نیز مورد محک بینالمللی قرار گرفتند و در سال ۹۴ تا ۹۵ حدود ۱۱ دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاههای مشترک را داشتیم.
سالار آملی بابیان اینکه امروزه نظام در بخش تبادل دانشمندان و اساتید خارجی روند فعالیتهای خود را توسعه داد، افزود: در سال گذشته شاهد حضور دو هزار و ۸۶ اساتید و دانشمندان به این کشور بوده است و هزاران دانش فنی در این سمینارها و کنفرانسها ردوبدل میشود که نگاه وزارت علوم از این بینالمللی شدن بهینه استفاده کند و تولیدات داخلی با حضور و مراودههای دانشمندان خارجی رشد میکند.
وی با اشاره به اینکه امروزه کارکرد مهم دنیا، تولید علم و دانش است، افزود: استفاده از توسعه هرچه بیشتر باشد در مدار توسعه قرار خواهد گرفت.
قائممقام وزیر علوم در امور بینالملل بابیان اینکه آگاهی بخشی و توسعه از اهداف گامهای دانشگاهها است، افزود: سه کارکرد اساسی بهصورت سنتی در سطح دنیا مطرح میشود که بخشی از آن دیپلماسی علمی و فناوری علمی است.
وی با اشاره به اینکه علم در خدمت توسعه است، ادامه داد: دوره پیشرانی آموزش را اواخر دهه ۶۰ بهخوبی گذراندیم و پیشرانی پژوهش که دهه ۷۰ تا ۸۰ را گذارند مهمترین دوره توجه به فناوری است.
سالار آملی بابیان اینکه اواخر دهه ۸۰ بزرگترین چالش، دستاوردهای فناوری بود و امروز در مرحله فناوری و نوآوری هستیم، ادامه داد: فناوریهای نوین و نو در کنار طرحهای فناوری قرار میگیرد که درروند سیاستگذاری جمهوری اسلامی طی این چهل سال اخیر موفق بوده است.