مازندشورا:به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، در شرایطی که خانوادهها به این در و آن در میزنند و تمام تلاش خود را میکنند تا بتوانند با انتخاب درست رشته تحصیلی آینده فرزندان خود را تضمین کنند میبینیم که هنوز زیرساختها و تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده نشده است.
تعداد متقاضیان در رشته علوم تجربی زیاد است ولی رویکرد جدید آموزش و پرورش این است که دانشآموزان را به سمت آموزش مهارت سوق دهد ولی باید به این مهم توجه شود که هیچگاه نباید علاقه را فدای مهارت کرد؛ چرا که افراد بسیاری در جامعه بهدلیل نداشتن علاقه در رشته تحصیلی خود انگیزهای برای انجام کار ندارند.
با وجود اینکه صحبت از علاقه و استعداد در هدایت تحصیلی است ولی هنوز هم آثار و نشانههای هدایت اجباری دانشآموزان بهخوبی مشهود است.
موضوعی دیگر اینکه مشاهده میکنیم که برخی مدارس از داشتن مشاور محروم هستند و تنها فرم هدایت تحصیلی را در اختیار دانشآموزان قرار میدهند که این موضوع خود کار انتخاب را خیلی سخت میکند.
مدارسی که دارای مشاور هستند نیز ساعات کمی آن هم بهصورت کلی مشاورههای لازم را در ارتباط با هدایت تحصیلی در اختیار دانشآموزان قرار میدهند در حالی که آگاهی و ارائه مشاوره در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است.
*اولویت الف تمام دانشآموزان رشته علوم انسانی است
احمد امیری پدر یک دانشآموز مازندرانی در اینباره به خبرنگار فارس، گفت: در فرم هدایت تحصیلی دانشآموزان برای تعیین رشته همه دانشآموزان با عملکرد ضعیف و قوی اولویت الف یا انتخاب نخست آنان رشته علوم انسانی است.
وی ادامه داد: پسر من با معدل 19 اولویت الف رشته انسانی بوده در حالیکه علاقه زیادی به رشته علوم تجربی دارد.
امیری بیان کرد: اینکه در بحث انتخاب رشته اولویت الف تمام دانشآموزان بدون توجه به علاقه رشته علوم انسانی باشد جای سؤال دارد چرا که ما به عینه مشاهده کردیم حتی دانشآموزان با معدل 14 نیز اولویت الف آنان رشت علوم انسانی بوده است.
*بحث هدایت تحصیلی امر اجتنابناپذیر در جامعه است
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش مازندران در اینباره ، اظهار کرد: در هدایت تحصیلی براساس عملکرد مشاورهای، تحصیلی و ظرفیت هر شهرستان ظرفیت تعیین شده که دانشآموزان با توجه به امکانات و نیاز به رشتههای مورد نظر هدایت میشوند.
اسفندیار نظری بیان کرد: دانشآموزانی که متقاضی تحصیل در رشته علوم تجربی هستند عمدتاً در رشته ب و ج قرار گرفتند زمانی میتوانند در گروه الف قرار گیرند که ظرفیت خالی وجود داشته باشند ولی میتوانند در مدارس غیردولتی در رشته تجربی ثبتنام کنند.
وی با اشاره به اینکه با توجه به سند تحول بنیادین و هدایت تحصیلی از متوسطه دوم به اول انتقال پیدا کرد، اضافه کرد: هرچند به نسبت هر ۱۲ دانشآموز یک ساعت مشاور کمبود داریم اولویت مشاور در حال حاضر برای مدارس پرجمعیت است که بهصورت تمام وقت حضور دارند و در سایر مدارس دو روز در هفته است و مدرسهای نداریم که فاقد مشاور باشد.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش مازندران با اعلام اینکه هیچگونه تمایز و حد و حصری برای تحصیل دانشآموز در مدارس دولتی و غیردولتی وجود ندارد، افزود: دانشآموز در این زمینه دارای قدرت انتخاب بوده و هدایت تحصیلی براساس کسب امتیاز است.
نظری با تأکید بر اینکه بحث هدایت تحصیلی امر اجتنابناپذیر در جامعه است که باید صورت گیرد، خاطرنشان کرد: در این زمینه باید به استعداد، علاقه، نیاز و ظرفیت و توانایی دانشآموز توجه شود.
به گزارش فارس، با وجود اینکه انتخاب رشته تحصیلی مهمترین انتخاب در زندگی دانشآموز محسوب میشود و مسؤولان اعلام میکنند این امر براساس علاقه و استعداد دانشآموزان است ولی باز هم آثاری از هدایت اجباری در جامعه مشاهده میشود.
86034/ع