مازندشورا:به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی افتتاحیه واگذاری سراسری تایید تخلفات ثبت شده توسط سامانههای هوشمند ثبت تخلفات جادهای به قرارگاه پلیسراه استانهای كشور صبح امروز با حضور داود كشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری، شهرام آدم نژاد معاون برنامه ریزی این سازمان و سردار اسكندر مومنی جانشین فرمانده ناجا، سردار تقی مهری رییس پلیس راهنمایی و رانندگی كشور، سردار حمیدی رئیس پلیس راه كشور به صورت ویدیو كنفرانس در شهرك آزمایش و مركز مانیتورینگ شركت مبین پیمانكار نصب و راه اندازی سامانه های یكپارچه ثبت تخلفات عبور و مرور برگزار شد.
گفتنی است فاز اول پروژه ثبت تخلفات عبور و مرور جادهای در بهمن ماه ۱۳۹۴ توسط وزیر راه وشهرسازی و فرمانده پلیس راهبر ناجا به بهرهبرداری رسید و هماكنون عملیات اجرایی سال سوم پروژه علاوه بر ۱۲۰۰ سامانه قبلی در سایر محورهای شبكه كشور آغاز شده است.
لازم به ذكر است در راستای پایداری و نگهداری سامانهها تمامی قرارگاه به صورت یكپارچه و ۲۴ ساعته از مركز مانیتورینگ تهران مورد پایش پاسخگویی و رفع مشكلات قرار میگیرد.
با توجه به منویات مقام معظم رهبری و نیاز کشور به حل مشکلات و معضلات عبور و مروز جادهای، وزارت راه و شهرسازی و پلیس راه ناجا از سالهای گذشته اقدام به نصب سامانههای ثبت تخلفات جادهای کردهاند و از مرداد ۹۴ مقرر شد سامانههای هوشمند ثبت تخلفات جاده ای در جادههای کشور عملیاتی شود که فاز اول این پروژه در بهمن ماه ۹۴ با حضور وزیر راه و شهرسازی و پلیس راهور ناجا به بهرهبرداری رسید و هماکنون عملیات اجرایی سال سوم پروژه علاوه بر ۱۲۰۰ سامانه قبلی، در سایر محورهای شریانی کشور آغاز شده است.
استفاده از همه توان و ظرفیت بومی مجموعههای دانشبنیان این حوزه در کشور در راستای حمایت از تولید داخل به میزان صددرصد و صرفهجویی ارزی ۸۰ میلیون دلاری در کل اجرای پروژه، از ویژگیهای انحصاری این سامانه است.
اصلاح رفتار رانندگان و کاهش خسارت جانی و مالی، کاهش تخلفات و صرفهجویی در استفاده از نیروهای پلیس از اثرات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این پروژه است.
ایجاد زیرساختی برای سایر حوزههای سیستمهای حمل و نقل هوشمند ITS، نوآوری در مدل مدیریت پروژه بومی و دانش کنترل پروژه برای ITS جادهای و شهری از دستاوردهای اجرایی پروژه است.
در این راستا سامانه تأیید تخلفات در فاز آزمایشی در قرارگاه های استان البرز و قزوین اجرا شد و پس از عملیاتی شدن و اجرای موفقیتآمیز، به کل قرارگاه های پلیس راه کشور توسعه یافت.
از مزیتهای اصلی این سامانههای هوشمند میتوان به نظارت بر حوزه سرزمین و قرارگاه پلیس راه در استان، تمرکززدایی از بررسی و تأیید تخلفات در ۳۵ مرکز مانتیتورینگ قرارگاه استانی پلیس راه کشور، ایجاد زیرساخت برای کنترل تخلفات حادثهساز و سرعت متوسط و لحظهای در جادهها و تسریع در تأیید تخلفات و ثبت برخط در بانک اطلاعاتی تخلفات خودرویی، از مزایای اجرای این سیستم هوشمند است.
افزایش ۳۵ برابری نظارت بر عملکرد سامانههای هوشمند و تسریع در رفع آسیبها و خسارات احتمالی، ایجاد انگیزه بیشتر برای خدمترسانی به مردم و بهرهبرداری از سامانههای هوشمند ثبت تخلفات استانی و کاهش سفرهای درون و برونشهری به منظور رسیدگی به اعتراضات و افزایش رضایتمندی از دیگر مزایای اجرای سامانههای هوشمند ثبت تخلفات رانندگی در جادهها است.
بنا بر این گزارش، این پروژه که با کارفرمایی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و پیمانکاری شرکت مجری سامانههای هوشمند ثبت تخلفات رانندگی (شرکت ارتباطات رهکام) از مردادماه سال ۹۴ آغاز شد و تا سه سال ادامه دارد.