سازمان راهداری سامانه‌های هوشمند تأیید تخلفات جاده‌ای را افتتاح کرد/ ادامه حل مشکلات تردد جاده‌ای با همکاری وزارت راه و پلیس راهور

مازندشورا: مراسم افتتاح واگذاری سراسری تایید تخلفات ثبت شده توسط سامانه‌های هوشمند ثبت تخلفات جاده‌ای به قرارگاه پلیس راه استان‌های كشور با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و جانشین فرمانده ناجا به صورت ویدئو كنفرانس در شهرك آزمایش و مركز مانیتورینگ مبین برگزار شد.

مازندشورا:به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی  افتتاحیه واگذاری سراسری تایید تخلفات ثبت شده توسط سامانه‌های هوشمند ثبت تخلفات جاده‌ای به قرارگاه پلیس‌راه استان‌های كشور صبح امروز با حضور داود كشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری، شهرام آدم نژاد معاون برنامه ریزی این سازمان و سردار اسكندر مومنی جانشین فرمانده ناجا، سردار تقی مهری رییس پلیس راهنمایی و رانندگی كشور، سردار حمیدی رئیس پلیس راه كشور به صورت ویدیو كنفرانس در شهرك آزمایش و مركز مانیتورینگ شركت مبین پیمانكار نصب و راه اندازی سامانه های یكپارچه ثبت تخلفات عبور و مرور برگزار شد.

گفتنی است فاز اول پروژه ثبت تخلفات عبور و مرور جاده‌ای در بهمن ماه ۱۳۹۴ توسط وزیر راه وشهرسازی و فرمانده پلیس راهبر ناجا به بهره‌برداری رسید و هم‌اكنون عملیات اجرایی سال سوم پروژه علاوه بر ۱۲۰۰ سامانه قبلی در سایر محورهای شبكه كشور آغاز شده است.

لازم به ذكر است در راستای پایداری و نگهداری سامانه‌ها تمامی قرارگاه به صورت یكپارچه و ۲۴ ساعته از مركز مانیتورینگ تهران مورد پایش پاسخگویی و رفع مشكلات قرار می‌گیرد.

با توجه به منویات مقام معظم رهبری و نیاز کشور به حل مشکلات و معضلات عبور و مروز جاده‌ای، وزارت راه و شهرسازی و پلیس راه ناجا از سال‌های گذشته اقدام به نصب سامانه‌های ثبت تخلفات جاده‌ای کرده‌اند و از مرداد ۹۴ مقرر شد سامانه‌های هوشمند ثبت تخلفات جاده ای در جاده‌های کشور عملیاتی شود که فاز اول این پروژه در بهمن ماه ۹۴ با حضور وزیر راه و شهرسازی و پلیس راهور ناجا به بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون عملیات اجرایی سال سوم پروژه علاوه بر ۱۲۰۰ سامانه قبلی، در سایر محورهای شریانی کشور آغاز شده است. 

استفاده از همه توان و ظرفیت بومی مجموعه‌های دانش‌بنیان این حوزه در کشور در راستای حمایت از تولید داخل به میزان صددرصد و صرفه‌جویی ارزی ۸۰ میلیون دلاری در کل اجرای پروژه، از ویژگی‌های انحصاری این سامانه است. 

اصلاح رفتار رانندگان و کاهش خسارت جانی و مالی، کاهش تخلفات و صرفه‌جویی در استفاده از نیروهای پلیس از اثرات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این پروژه است. 

ایجاد زیرساختی برای سایر حوزه‌های سیستم‌های حمل و نقل هوشمند ITS، نوآوری در مدل مدیریت پروژه بومی و دانش کنترل پروژه برای ITS جاده‌ای و شهری از دستاوردهای اجرایی پروژه است.

در این راستا سامانه تأیید تخلفات در فاز آزمایشی در قرارگاه های استان البرز و قزوین اجرا شد و پس از عملیاتی شدن و اجرای موفقیت‌آمیز، به کل قرارگاه های پلیس راه کشور توسعه یافت. 

از مزیت‌های اصلی این سامانه‌های هوشمند می‌توان به نظارت بر حوزه سرزمین و قرارگاه پلیس راه در استان، تمرکززدایی از بررسی و تأیید تخلفات در ۳۵ مرکز مانتیتورینگ قرارگاه استانی پلیس راه کشور، ایجاد زیرساخت برای کنترل تخلفات حادثه‌ساز و سرعت متوسط و لحظه‌ای در جاده‌ها و تسریع در تأیید تخلفات و ثبت برخط در بانک اطلاعاتی تخلفات خودرویی، از مزایای اجرای این سیستم هوشمند است. 

افزایش ۳۵ برابری نظارت بر عملکرد سامانه‌های هوشمند و تسریع در رفع آسیب‌ها و خسارات احتمالی، ایجاد انگیزه بیشتر برای خدمت‌رسانی به مردم و بهره‌برداری از سامانه‌های هوشمند ثبت تخلفات استانی و کاهش سفرهای درون و برون‌شهری به منظور رسیدگی به اعتراضات و افزایش رضایتمندی از دیگر مزایای اجرای سامانه‌های هوشمند ثبت تخلفات رانندگی در جاده‌ها است. 

بنا بر این گزارش، این پروژه که با کارفرمایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و پیمانکاری شرکت مجری سامانه‌های هوشمند ثبت تخلفات رانندگی (شرکت ارتباطات رهکام) از مردادماه سال ۹۴ آغاز شد و تا سه سال ادامه دارد.

تخلفات پروژه هوشمند سامانه‌های جاده‌ای قرارگاه سامانه تأیید اجرای شهرسازی سردار رانندگی راهداری وزارت بهره‌برداری اجرایی ایجاد استفاده کنترل صرفه‌جویی نظارت مزایای افزایش تسریع جاده‌ها استانی عملیاتی استان یكپارچه گزارش معاون راهور مشکلات ادامه فرمانده مانیتورینگ محورهای علاوه عملیات كنفرانس راستای