برنامه‌ريزی‌های 14 آبان براساس قيام مردم مازندران و حكومت علويان باشد

تاریخ انتشار : جمعه 12 آبان 1396 - ساعت : 13:15

کد مطلب: 36840 چاپ به اشتراگ گذاشتن

رئيس اداره اوقاف نكا:

برنامه‌ريزی‌های 14 آبان براساس قيام مردم مازندران و حكومت علويان باشد

مازندشورا: رئيس اداره اوقاف و امور خيريه نكا گفت: برنامه‌ريزی‎های 14 آبان، بايد براساس قيام مردم مازندران و حكومت علويان باشد و همه ما بايد در اين بخش تلاش كنيم.

مازندشورا:حجت‌الاسلام مهدی صالحی امروز در شهرستان نکا، اظهار کرد: براساس تحقیق اساتید و محققان مازندران، 14 آبان سال 243 خورشیدی (مصادف با 25 رمضان سال 250 هجری قمری ) و 13 تیرماه تبری، که یادآور خاطرات مهم تاریخی نیاکان ما بوده است به روز مازندران نام‌گذاری شده است.

وی افزود: در این روز مردم مازندران در انتخاب عاقلانه‌ و سرنوشت‌سازی با اتحاد و همدلی همگانی، به سادات علوی که در رأس آن امامزاده سلطان محمدکیا قرار داشت، پناه آوردند و با تدبیر آن بزرگوار، حسن‌بن‌زید (داعی کبیر) به مازندران دعوت شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نکا با اشاره به دعوت از حسن‌بن‌زید به مازندران گفت: با دعوت این بزرگوار به مازندران، بیعت پرشور مردم مازندران در سعیدآباد( مرزن‌آباد) در 25 ماه رمضان آغاز و به روز عید فطر در منطقه کجور و سرآغاز تأسیس حکومت علویان منجر شد.

این مسؤول با اعلام اینکه باید توجه به تاریخ دینی مازندران در جامعه نهادینه شود، اظهار کرد: باید با فرهنگ‌سازی مناسب در این بخش تلاش کرده و جامعه را با چگونگی و تاریخ نام‌گذاری روزی به نام مازندران آشنا کرد.

صالحی افزود: باید توجه شود که ارزش مناسب برای فرهنگ قائل شویم و روز مازندران به عنوان روزی که مردم ما اسلام را پذیرفتند و با علویان بیعت کردند گرامی داشته شود.

وی ادامه داد: مردم ما دارای فرهنگ بالای دینی و ارزشی هستند که با وجود مسافرت مسافران مختلف در طول سال، تغییری در فرهنگ آنان ایجاد نشده است و فرهنگ دینی ما همچنان حفظ شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نکا با اشاره به همزمانی روز مازندران و قیام علویان، یادآور شد: اگر چه قیام علویان  و روز مازندران در یک روز است و اکنون فرهنگ دینی ما با فرهنگ و سنت‌های بومی و محلی عجین شده است؛ اما نباید پیشینه تاریخی و اولیه نام‌گذاری این روز فراموش شود و باید گرامیدشات روز علویان حفظ شود و اولویت باشد.

این مسؤول گفت: 14 آبان در مازندران مصادف با روز گرامیداشت قیام علویان است، روزی که مردم مازندران به عنوان اولین گروه از کشور دین اسلام و شیعه را برای خود برگزیدند.

صالحی اضافه کرد: با توجه به اینکه از 14 آبان به مدت یک هفته، به نام هفته مازندران  نام‌گذاری شده است؛ امیدواریم در برنامه‌ریزی‌ها طوری اقدام شود که در روز 14 آبان، بیشتر به چگونگی و بیان قیام علویان پرداخته شود و در روزهای بعدی در این هفته آئین‌ها، فرهنگ و آداب و رسوم مازندران به مردم شناسانده شود.

وی افزود: ما در کنار فرهنگ دینی، دارای فرهنگ اصیل بومی و محلی هستیم که برگرفته از همین ارزش‌های دینی است و مردم ما در طول تاریخ نشان دادند که همواره دوستدار اهل بیت(ع) هستند و به همین دلیل حکومت علوی را پذیرفتند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نکا در پایان با اعلام اینکه با حفظ فرهنگ از حاشیه رفتن اصالت تاریخی جلوگیری شود، گفت: فرهنگ، لباس، گویش و آداب و رسوم از مسائل اساسی و مهم برای هر کشوری است که باید از تغییر این موارد جلوگیری شود چرا که با شکست این مسائل، شکست ما هم حتمی خواهد بود.

86002/ع


منبع : فارس - مازندران

برچسب ها : #مازندران #فرهنگ #علویان #اوقاف #اداره #افزود #تاریخ #خیریه #اینکه #نام‌گذاری #صالحی #تاریخی #مناسب #جامعه #مسائل #چگونگی #جلوگیری #اسلام #عنوان #پذیرفتند #دارای #اشاره #رمضان #مصادف #اظهار #براساس #یادآور #بزرگوار #مسؤول #حکومت #حسن‌بن‌زید #اعلام

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : برنامه‌ريزی‌های 14 آبان براساس قيام مردم مازندران و حكومت علويان باشد

*

*


X https://sport45.site/