ضرورت راه‌اندازی ستاد راهبردی توسعه مازندران

مازندشورا: برنامه‌های توسعه‌ای هر کشور و استان نیازمند سیاست‌ها در سطح کلان و برنامه‌ریزی مناسب است، ولی چنانچه این سیاست‌ها و برنامه‌ها تنها در قالب یک مجلد نوشته و منتشر شود و یا در جایی خاک بخورد، فقط یک شعار و رفع تکلیف خواهد بود.

مازندشورا:به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، توسعه مازندران شعاری است زیبا و دلنشین در گذشته و حال و خواسته قلبی هر مازندرانی برای بهره‌برداری بیشتر از ظرفیت‌ها، رفع مشکلات، تنگناها و  رفاه اجتماعی بیشتر در بخش‌های مختلف، حال اینکه چگونه، در کدام بخش، کجا، با چه کسانی و توسط کدام تیم کاری، به چه میزان، با چه شتابی و با چه برنامه‌های عملیاتی و راهکارهای اجرایی انجام شود، نیاز به تأمل و همت بلند و اراده و عزم جدی دارد.

گرچه برنامه‌های توسعه‌ای هر کشور و استان نیازمند سیاست‌ها در سطح کلان و برنامه‌ریزی مناسب است، ولی چنانچه این سیاست‌ها و برنامه‌ها تنها در قالب یک مجلد نوشته و منتشر شود و یا در جایی خاک بخورد، فقط یک شعار و رفع تکلیف خواهد بود.

سند چشم‌انداز بیست ساله کشور ابلاغی مقام معظم رهبری، برنامه‌های راهبردی پنج ساله از جمله برنامه ششم توسعه کشور، سندهای برنامه و بودجه سالانه، از اسناد ارزشمند جمهوری اسلامی ایران است که نه تنها نیازمند تدوین برش‌های ملی و استانی در هر بخش و تعیین مسؤولیت‌ها و وظائف تمامی دستگاه‌های اجرایی و آحاد مردم است، بلکه مهمتر از همه ارائه راهکارهای اجرایی، همدلی و همراهی و تأمین منابع و در یک کلام داشتن و اجرای برنامه‌ای عملیاتی برای هر چه بهتر اجرا شدن آنها است که خود باعث تحقق هر چه بهتر تفکرها و برنامه‌های علمی و اثرگذاری بهتر و بیشتر آن در جامعه خواهد شد.

شاید بسیاری از تفکرها و آرمان‌ها برای کشور و استان‌ها از جمله استان مازندران مفید باشد، ولی اگر در کنار برنامه‌ریزی برای تحقق آن تفکر عملیاتی و راهکارهای اجرایی وجود نداشته باشد و یا وظائف و مسؤولیت‌ها مشخص نباشد و مهمتر از همه نظارت بر اجرا و رصد مرتب عملکرد برنامه وجود نداشته باشد و به عبارتی تفکر و برنامه قابلیت اجرایی نداشته باشد، تنها شاهد یک مجلد خوش رنگ و لعاب خواهیم بود "به نام برنامه" برای تک تک بخش‌ها و برای هر موضوعی و دل ما خوش خواهد بود که آن را تهیه کرده‌ایم، ولی با گذشت زمان اندک اثری در جامعه ندارد. اما این به این مفهوم نیست که برای هر کاری و تحقق هر هدفی از جمله اهداف توسعه‌ای استان و شهرستان‌های آن برنامه‌ای نداشته و با روزمره‌گی امور باعث اتلاف وقت و منابع ارزشمند شویم.

معمولاً با تغییر هر دولت و یا بهتر بگوییم تغییر هر استاندار در مازندران، همه منتظر معجزه‌ای آنی توسط استاندار هستند، گرچه استاندار نماینده عالی دولت است و بایستی سیاست‌های دولت را بر اساس برنامه‌های توسعه‌ای در استان پیاده کند و ناظر بر اجرای هر چه بهتر و بیشتر آن باشد، ولی آنچه از استاندار انتظار می‌رود داشتن برنامه‌ای عملیاتی با قابلیت اجرایی همراه با راهکارهای مناسب در بخش‌ها و مناطق مختلف استان برای جلب حمایت‌های استانی و ملی برای هرچه بهتر و اثرگذارتر برنامه‌ها است.

آنچه که استان همواره از آن رنج برده و می‌برد، عدم وحدت و همدلی جامع و کامل موافقان و مخالفان بومی داخل و خارج استان، نه تنها برای منافع خودشان، بلکه برای توسعه استان و همراهی با استاندار و تیم کاریش است.

هر استانداری چند صباحی مهمان ساختمان سفید استانداری در ساری است، می‌آید و به سلامتی دیر یا زود می‌رود، ولی آنچه خواهد ماند افتخارات ایشان و تیم کاری وی برای توسعه استان، رفع دغدغه‌ها و مشکلات مردم و بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های بالقوه استان و یا کم‌کاری و گذر وقت و زمان که برای تک تک مردم استان ارزشمند است.

گرچه از آقای اسلامی استاندار جدید مازندران انتظار معجزه‌ای آنی نمی‌رود و باید به ایشان اندکی زمان دهیم تا بر اساس اطلاعات قبلی (که گاها یا از خارج استان یا توسط برخی مدیران و صاحب‌نظران داخلی به غلط به ایشان داده شده است) وی واقعیت‌های استان را از نزدیک لمس کند، ولی انتظار برای انتخاب تیم کاری مجرب، متعهد و عملیاتی که تنها دغدغه صندلی مدیریتی و تفکر سیاسی را نداشته باشند، خواسته زیادی نیست.

هر شهروندی در مازندران منتظر است ببیند در آینده استاندار محترم با چه برنامه عملیاتی و با چه راهکارهای اجرایی، به دنبال توسعه استان خواهد بود. آیا مدیرانش در سطح استان نسبت به گذشته فعالتر خواهند شد؟! آیا برنامه‌ها و برش‌های عملیاتی آن به تدریج باعث توسعه استان خواهد شد و ایشان کمی از دغدغه های استان را برطرف خواهد کرد؟

حداقل از استاندار جدید انتظار ساماندهی، بهبود و حفظ وضع موجود و نیز برنامه‌ریزی برای توسعه تدریجی استان و رفع دغدغه‌ها و مشکلات مردم در تمامی حوزه‌های کاری و در تمامی مناطق را داریم، به نحوی که مردم به تدریج اثرات آن را حس کنند.

همانگونه که از استاندار انتظار معجزه‌ای آنی نداریم، ولی از ایشان انتظار داریم از تمامی ظرفیت‌های استان در داخل و خارج از آن ( از هر تفکر و جناحی، از موافقان و مخالفان، از نمایندگان محترم مجلس، از ائمه محترم جمعه، از مدیران با تجربه و دلسوز، از صاحب‌نظران و اندیشمندان، از افراد ذی‌نفوذ سیاسی و اجتماعی در سطح استانی و شهرستانی و...) استفاده بهینه جسته و برای پیشبرد اهداف خود و اهداف استان، تنها اکتفا به یک گروه خاصی نکند، چون این گروه مشخص اگر می‌توانستند استان را متحول کنند، تاکنون این کار را با افتخار انجام می‌دادند.

گرچه در سطح استان و شهرستان‌ها شورای برنامه‌ریزی و توسعه و شوراهای متعدد سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فعالیت دارد و اقداماتی در حال انجام است، ولی از راهکارهای عملیاتی‌تر برای توسعه استان فعالیت و راه‌اندازی "ستاد راهبردی توسعه مازندران" در سطح کل استان و "ستاد راهبردی توسعه شهرستان" در تمامی شهرستان‌های آن و متشکل از روسای دستگاه‌های اجرایی، نخبگان و صاحب‌نظران بومی ساکن در داخل استان و یا خارج از آن است.

البته جلسات و پیگیری‌های این ستاد نباید تنها به جلساتی سمبلیک ختم شود، بلکه این ستاد، ستادی راهبردی، نظارتی، هدایتی و گاها عملیاتی در سطح استان و تمامی شهرستان‌های آن خواهد بود و می‌تواند با فعالیت کمیته‌های کارشناسی در زیر مجموعه خود و در بخش‌های مختلف مورد نیاز استان، بر طرف کننده دغدغه‌های مردم و ارائه دهنده راهکارهای عملیاتی و اجرایی در بخش‌های مختلف کاری و در مناطق مختلف استانی و شهرستانی باشد.

البته تعیین و چگونگی تأمین منابع و دستورالعمل‌های مورد نیاز و راهگشا نیز می‌تواند توسط کمیته‌های کارشناسی ستاد در سطح استان و شهرستان‌ها مشخص و از مجاری ذیربط پیگیر شود.

پس نباید هیچ استانداری از جمله استاندار کنونی مازندران را تنها گذاشت. البته باید دید ایشان نیز تمایل دارد از ظرفیت‌های استان در داخل و خارج از آن به دور از تفکرات سیاسی استفاده کند؟! وحدت و همدلی را بهتر و بیشتر نسبت به قبل، نه تنها برای تحقق اهداف و برنامه‌های خود، بلکه برای توسعه استان و رفع موانع و دغدغه‌های مردم ایجاد خواهد کرد. باید دید عده‌ای اندک از خواص (هم از گرایش چپ و هم از گرایش راست) که هم در سطح استان و هم در سطح شهرستان‌ها بیکار نبوده و نخواهند بود و تنها به فکر خود هستند، این بار و در آینده حاشیه‌ها و تمایلات شخصی و حزبی خود را کنار خواهند گذاشت و با این استاندار حداقل به احترام مردم و دردهای نهان آنها و برای توسعه و بالندگی بیشتر استان همراهی خواهند کرد.

جا دارد برای شفاف شدن اذهان عمومی از همه کسانی که در گذشته و حال (با گرایش چپ، راست و یا میانه) واقعاً و واقعاً دلسوزانه و در حد و اندازه خود، برای استان در سطح کل، شهرستان، بخش، شهر و روستا و در نزدیکترین و یا دورترین مناطق قدمی برداشته و اثری گذاشته‌اند و دعای خیر مردم پشتیبان آنها بوده است، تشکر ویژه داشته باشیم.

امید داریم در فصلی که دولت لایحه بودجه 1397 کشور را تقدیم مجلس نموده و به زودی پس از بررسی بیشتر در کمیسیون‌های تخصصی به صحن علنی برای تصویب خواهد رفت، با اعلام و ارائه به موقع برنامه‌ها و نیازهای واقعی تک تک دستگاه‌های اجرایی از سوی استانداری، سازمان برنامه و بودجه استان و مدیران دستگاه‌های اجرایی و در چارچوب محتوای لایحه بودجه 97 و یا سایر نیازهای ضروری استان در قالب طرح و برنامه‌های ویژه و عملیاتی و تأثیرگذار به مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی (هر چند که حتماً تا کنون اقداماتی انجام شده و با یا توجه به فصل تدوین بودجه سال آتی کشور در حال انجام است) و نیز همدلی، همراهی، همفکری و پیگیری بیشتر و ویژه تر نمایندگان مجلس با استاندار و مدیران ارشد استان و بلعکس، شاهد سهم‌بری منطقی تر و بیشتر از بودجه سال 1397 کشور برای توسعه استان باشیم.

انتهای پیام/3141/غ

استان توسعه استاندار اجرایی عملیاتی بیشتر مازندران راهکارهای برنامه برنامه‌های تمامی انتظار بودجه راهبردی نداشته برنامه‌ریزی مختلف مدیران استانی همدلی همراهی دستگاه‌های مناطق برنامه‌ها اهداف استانداری شهرستان‌های شهرستان داریم ارائه فعالیت شهرستان‌ها معجزه‌ای منابع برنامه‌ای نمایندگان خواهند گذشته مشکلات گرایش ظرفیت‌های ارزشمند اسلامی صاحب‌نظران بخش‌های توسعه‌ای محترم البته دغدغه حداقل سیاسی آینده تدریج نباید واقعاً گذاشت باشیم لایحه نیازهای دغدغه‌های کارشناسی شورای استفاده اقداماتی می‌تواند کمیته‌های شهرستانی جامعه برش‌های تدوین تعیین مسؤولیت‌ها وظائف مناسب سیاست‌ها بهره‌برداری خواسته اجتماعی کسانی نیازمند مهمتر تأمین می‌رود منتظر موافقان مخالفان دغدغه‌ها تغییر بخش‌ها اجرای داشتن تفکرها راه‌اندازی قابلیت بهینه