تاریخ انتشار : دوشنبه 14 تیر 1395 - ساعت : 15:29

کد مطلب: 4121 چاپ به اشتراگ گذاشتن

100 ميليارد تومان تسهيلات به طرح هاي درآمدزاي دهياري ها اختصاص يافت

مازندشورا:

سرپرست معاونت امور دهياري هاي سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور اعلام كرد: به منظور ايجاد اشتغال و توليد در روستاها،100ميليارد تومان تسهيلات بانكي امسال به طرح هاي درآمدزاي دهياري ها كه داراي توجيه فني و اقتصادي باشند، اختصاص مي يابد.

به گزارش روابط عمومي سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور، سعيدرضا جندقيان كه به مناسبت 14 تير سالروز تاسيس قانون دهياريهاي خودكفا سخن مي گفت، اضافه كرد: این وام با نرخ سود 8 درصد اختصاص پیدا می‌کند و قزوین نخستین استانی است که این طرح در آن اجرا می‌شود.

وي تصريح كرد: اشتغال در مباحث مرتبط با روستا، مهمترين موضوع است زيرا منجر به ثبات جمعيت و پايداري توسعه روستائي مي شود و درصورت تحقق آن به تعالي شان روستائيان و تسريع درفرايند توسعه پايدار روستا كمك نموده ايم.

جندقيان در ادامه به لايحه دهياري ها اشاره نمود و گفت: اين لايحه هم اكنون در كميسيون كلانشهرهاي دولت در حال بررسي است و هفت بند آن تاكنون تائيد شده و پس از نهائي شدن به مجلس شوراي اسلامي تقديم خواهد شد.

سرپرست معاونت امور دهياري هاي سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور در خصوص اقدامات عمده صورت گرفته در حوزه دهياري ها گفت: از ابتداي تاسيس دهياري در روستاهاي كشور15 هزار و 443 دستگاه انواع ماشين الات خدماتي، عمراني بين آنها توزيع شده كه 3350 دستگاه در دولت يازدهم به دهياري ها اختصاص يافته است.

جندقيان افزود: از سال 82 تا پايان 94 در مجموع 8 هزار و 144 ميليارد تومان اعتبارات متمركز بين دهياري ها توزيع شده كه 5 هزار و 93 ميليارد تومان در دولت يازدهم به دهياري ها پرداخت شده است.

وي همچنین گفت: 2500باب ساختمان دهیاری تاكنون در كشور تاسیس شده و 839 شرکت تعاونی دهياريها نیز راه اندازی شده که 25 عدد آن مربوط به دولت یازدهم است .

وي همچنين به فعاليت 620 پايگاه آتش نشاني روستاي دهياريها در روستاها اشاره نمود و گفت: 40 درصد اين پايگاه ها يعني250 پايگاه در دولت يازدهم احداث و تجهيز شده است.

وی، کاهش میزان دفن غیر بهداشتی پسماند عادی از 75 درصد به 45 درصد از طریق ساماندهی 500 محل دفن غیر بهداشتی شهری و روستایی از جمله اقدامات در نظر گرفته شده برای سال جاری ذكر نمود.

وي افزود: با برنامه ريزي هاي به عمل امده امسال شاهد افزایش بازیافت پسماند عادی در مناطق روستایی استان‌های ساحلی از طریق توسعه واحدهای بیوکمپوست خانگی و متمرکز و کمک به اجرای تفکیک پسماندهای خشک از مبدأ در 330 روستای کشور خواهيم بود.

 وی کمک به توسعه مناطق کمتر توسعه یافته از طریق اجرای پنج هزار پروژه عمرانی و خدماتی روستایی از دیگر برنامه‌های معاونت دهیاری‌ها در سال 95 عنوان نمود و گفت: علاوه بر آن قرار است جمعیت بهره‌مند از بوستان‌های چندمنظوره روستایی را از 14 درصد به 16 درصد از طریق ایجاد 320 بوستان روستایی و 200 پارک کودک افزایش دهیم.

وي كمك به توسعه زیرساخت‌های گردشگری در 100 روستاي هدف گردشگري را از دیگر برنامه‌های سال 95 برشمرد.

سرپرست معاونت امور دهیاری‌ها در ادامه گفت: افزایش نسبت جمعیت روستایی تحت پوشش، جمع‌آوری پسماند از 65 درصد به 70 درصد از طریق خرید 200 دستگاه خودروی حمل زباله نیمه سنگین، افزایش جمعیت تحت پوشش خدمات ایمنی و آتش نشانی روستایی از 16 درصد به 20 درصد از طریق احداث 200 پایگاه آتش نشانی و خرید 100 دستگاه خودرو آتش‌نشانی از دیگر برنامه‌ها برای سال 95 است.

جندقیان با بیان اینکه در حال حاضر 3977 روستا واقع در حریم شهرها هستند که اغلب دهیاری دارند، افزود:‌ ما برای ساماندهی حمل و نقل روستایی واقع در حریم چند اقدام انجام می‌دهیم که کمک گرفتن از حمل و نقل شهری، ایجاد هماهنگی برای واگذاری ناوگان جدید و فعال کردن بخش خصوصی از جمله آن است. همچنین قصد داریم پایانه‌های روستایی نیز در حریم شهرها ایجاد کنیم.

وي در ادامه به برخي اطلاعات و آمار هاي پايه حوزه مديريت روستائي و دهياري ها اشاره نمود و گفت: مطابق سرشماري سال90، 61 هزار و 724 آبادي در كشور و 38 هزار و 114 روستاي بالاي 20 خانوار وجود دارد و تا امروز مجوز تاسيس32 هزار و 954 دهياري در روستاهاي كشور صادر شده كه به اين ترتيب 87 درصد جمعيت روستايي كشور نحت پوشش خدمان دهياريها قرار دارند.

جندقيان با بيان اينكه نسبت جمعيت روستائي به جمعيت كشور حدود 28 درصداست گفت: نرخ جمعيت روستايي در استانهاي خراسان رضوي و كرمان بالاي 40 درصد است كه بيشترين ميزان در سطح كشور است.

وی با بیان اینکه دهیاری‌های کشور در 6 رتبه طبقه بندی می‌شوند اظهار کرد: دهیاری‌ها بر اساس سه شاخص وسعت، جمعیت و درآمد در رتبه یک تا شش تقسیم بندی می‌شوند و در حال حاضر درجه 15 هزار و 443 دهیاری تعیین و ابلاغ شده است.

جندقيان افزود: شرط گرفتن درجه، گذشتن دو سال از زمان تأسیس دهیاری است. از سوی دیگر دهیاران دهیاری‌های رتبه یک و دو باید مدرک دیپلم، دهیاران دهیاری‌های رتبه سه و چهار مدرک فوق دیپلم به بالا و دهیاری‌های رتبه‌های پنج و شش دستکم مدرک کارشناسی داشته باشند.

سرپرست معاونت امور دهیاری‌ها در تبيين نقش كنوني دهياري‌ها در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي گفت: شكل‌گيري و استقرار نهاد دهياري در 33000 سكونتگاه روستايي كشور را مي‌توان مصداقي از نهادسازي در سطح محلي براي تحقق اقتصاد مقاومتي دانست.

جندقيان افزود: واگذاري امور محلي به نهادهاي محلي (شورا و دهياري)، نقش به‌سزايي در كوچك‌سازي و كاهش هزينه‌هاي دولت و كمك به تحقق اقتصاد مقاومتي داشته و دارد.

وي تصريح كرد: شورا و دهياري از طريق جلب مشاركت عمومي و خيرين، نقش موثري در كاهش هزينه‌هاي اجراي پروژ‌ه‌هاي عمراني و خدماتي روستا دارند.

وي استقرار 35000 شورا و 33000 دهياري را راهبردي براي برنامه‌ريزي محلي، دروني و از پايين به بالا ذكر نمود كه از مشخصه‌هاي اقتصاد مقاومتي است.

به گفته وي  نقش شورا و دهياري در شناسايي ظرفيت‌هاي و پتانسيل‌هاي توسعه‌اي محلي با بهره‌گيري از دانش بومي و دانش زيست در محيط، قابل تامل است.

وي افزود:دهياري‌ها نقش موثري در هماهنگي دستگاه‌هاي اجرايي و پيگيري امورات آنها و تسهيل فرآيند انجام امور در سطح محلي داشته و دارند.

سرپرست معاونت امور دهیاری‌ها در تبيين نقش قابل پيش‌بيني دهياري‌ها در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي به موضوعات مديريت و كاهش هزينه‌هاي مديريت روستا، اهتمام در راستاي ايجاد منابع درآمدي پايدار براي مديريت روستايي، بهره‌گيري از كالاهاي ايراني و مصالح بومي و نيروهاي محلي در فرآيند عمران و آباداني روستا و ترويج و فرهنگ‌سازي اقتصاد مقاومتي در آحاد مردم روستا اشاره نمود.

جندقيان ، توانمندسازي جامعه محلي از طريق برنامه‌ريزي و اجراي آموز‌ش‌هاي شغلي و مهارتي براي توسعه اشتغال در روستا، تشويق اهالي به راه‌اندازي صندوق‌هاي اعتباري خرد روستايي، شناسايي و معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري روستا، كمك به ايجاد و توسعه بازارچه‌هاي محلي و مرزي، كمك به توسعه گردشگري روستايي، اكوتوريسم و بوم‌گردي،‌ بسترسازي براي توسعه مشاغل IT محور و دانش بنيان در روستا و بسترسازي براي برندسازي محصولات و توليدات روستا را ديگر موارد اين موضوع برشمرد.

 


منبع : امور دهیاری های وزارت کشور

برچسب ها : #دهياري #روستا #توسعه #روستایی #جندقيان #روستايي #افزود #اقتصاد #مقاومتي #معاونت #دهیاری‌ها #سرپرست #جمعيت #تومان #مديريت #اشاره #دهیاری #دستگاه #دهیاری‌های #افزایش #اختصاص #جمعیت #دارند #دهياريها #يازدهم #دهياري‌ها #پايگاه #ميليارد #هزينه‌هاي #پسماند #راستاي #ایجاد #روستاي #روستائي #اشتغال #ادامه #شهرداري #ايجاد #دیپلم #تبيين #می‌شوند #باشند #گرفتن #بالاي #امسال #روستاها #دهیاران #درآمدزاي #شناسايي #بهره‌گيري #فرآيند #بسترسازي #برنامه‌ريزي #اجراي #استقرار #33000 #تسهيلات #موثري #عمومي #اینکه #تاكنون #لايحه #احداث #بهداشتی #اقدامات #گرفته #توزيع #خدماتي #روستاهاي #همچنین #ساماندهی #پايدار #گردشگري #برشمرد #نشانی #عمراني #تاسيس #تصريح #مناطق #اجرای #برنامه‌های #موضوع #شهرها

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : 100 ميليارد تومان تسهيلات به طرح هاي درآمدزاي دهياري ها اختصاص يافت

*

*


X https://sport45.site/