نگهداری مطلوب از راه‌های كشور نيازمند اعتبارات واقعی است/ افزایش درآمد سازمان راهداری با جلوگیری از تردد بارهای بدون بارنامه

مازندشورا: مشاور عالی وزیر راه و شهرسازی با حضور در گردهمایی رؤسای ادارات راهداری و حمل و نقل جاده ای سراسر كشور طی سخنانی به موضوع نگهداری بهنگام راههای كشور كه نیازمند اعتبارات واقعی خود می باشد، پرداخت.

مازندشورا:به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی  روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مهندس داود كشاورزیان مشاور عالی وزیر راه و شهرسازی با قدردانی از تشكیل نخستین گردهمایی سراسری مسئولین راهداری و حمل و نقل جاده ای كشور اطهار داشت: رؤسای ادارات راهداری و حمل و نقل جاده ای در خط مقدم فعالیت ها و برنامههای سازمان راهداری و حملونقل جادهای در استان‌های کشور قرار دارند و از آنجایی‌که مستقیماً با مردم در ارتباط هستند با انبوهی از درخواست‌های و مقامات محلی استانی همچون نمایندگان، استاندار، فرماندار و دیگر مسئولین بالادستی قرار دارند که تنوع تقاضاها با توجه به اعتبارات و شرایط موجود، کار آنها را سخت می نماید. 

وی با اشاره به طرح انتزاع بخش راهداری از ادارات كل راه و شهرسازی و ادغام در ادارات حمل‌ونقل و پایانه‌ها که از دو سال پیش آغاز و انجام شد، خاطر نشان كرد: در شرایط فعلی اعتباری كشور رؤسای ادارات راهداری و حمل و نقل جاده ای باید تلاش نمایند تا بتوانند بهترین استفاده را از این طرح داشته و با تعامل با مقامات استان و شهرستان اعتبارات لازم برای نگهداری راهها را اخذ نمایند. 

كشاورزیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از کارهای بسیار مهم که در اختیار رؤسای ادارات راهداری و حمل و نقل جاده ای است کنترل تردد حمل بارهای غیرمجاز است، كه این هم از تخریب راهها جلوگیری می نماید و هم در افزایش درآمد سازمان نقش دارد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه که متأسفانه در سه سال اخیر کمبود منابع بسیار آزاردهنده بوده است، ادامه داد: رسم این است معمولاً مقامات محلی طلبکارانه با رؤسای ادارات شهرستانی برخورد می‌کنند و توقعات غیر از وظایف راهداری را دارند  غافل از اینکه خود در انجام مسئولیت‌هایشان سستی می‌کنند، این درحالی‌ است که وظیفه نگهداری جاری راه‌ها و همچنین عملیات راهداری روزمره شامل پاک‌سازی پل‌ها و قنوها، اصلاح شیب شیروانی، اصلاح شانه راهها و غیره بر عهده  این ادارات است .

وی با اشاره به اینکه منابع نگهداری جاری راه‌های غیر شریانی کشور از منابع استانی باید تامین شود، اظهار داشت: متأسفانه مقامات محلی این موضوع را رعایت نمی‌کنند و توقع دارند این منابع از سازمان راهداری تأمین شود.

این مقام مسئول با تاكید بر این كه اگر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در این دو، سه سال گذشته برای نگه‌داری جاری کشور هزینه کرده است به این معنی نیست که این بودجه باید از طریق منابع ملی تأمین شود تصریح كرد: نگهداری راه‌های غیر شریانی کشور باید از بودجه های استانی انجام می‌شود و بر همین اساس این توقع از شما است که هنگامی‌که مقامات محلی از شما گزارش عملکرد خواستند به آن‌ها اعلام نمایید مگر بودجه‌ای به ما داده‌اید که توقع کار دارید.

کشاورزیان تأکید کرد: روسای ادارات راهداری  و حمل و نقل جاده ای متعهد به پاک‌سازی حریم راه‌ها، آبرو‌ها و کنترل وضعیت تابلوها، علائم افقی و عمودی همچنین حفاظ ها و  گارد ریل‌ها هستند و نباید از آن‌ها توقع انجام قراردادهای آسفالت و یا خرید ماشین‌آلات راه‌سازی را داشت.

وی در پایان سخنان خود با توضیح اینکه از محل ۴ درصد بارنامه صادره در كشور در طول سال سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در آمدی معادل ۸۰۰ میلیارد تومان دارد، افزود: به همین دلیل رؤسای ادارات راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان‌ها باید دقت کنند که بار غیرمجاز در جاده‌های کشور جابه‌جا نشود و جلوی تردد بارهای غیرمجاز و بدون بارنامه گرفته شود چرا كه رعایت این نکته می‌تواند کمک زیادی به نگهداری راه‌های کشور و همچنین افزایش درآمد سازمان  می تواند داشته باشد.

راهداری ادارات نگهداری منابع مقامات رؤسای اینکه شهرسازی راه‌های مشاور بارهای راهها همچنین افزایش غیرمجاز درآمد استانی بارنامه اعتبارات دارند راه‌ها بودجه تأمین آن‌ها پاک‌سازی متأسفانه شریانی اصلاح رعایت شرایط مسئولین كشاورزیان گزارش جلوگیری نماید اشاره بسیار سخنان نمایند کنترل