کمبود راننده در آتش‌نشانی جویبار/ چالش تکراری

گستردگی حوزه زیر پوشش آتش‌نشانی جویبار

مازندشورا: آتش‌نشان‌ها در مناطق مختلف مازندران مشکلات مربوط به کمبود تجهیزات، نیروها و حتی ایستگاه‌های آتش‌نشانی در سراسر مازندران بارها به دلایل مختلف به چشم آمده است. تازه‌ترین مورد آن هم در شهر جویبار رخ داد که انتقاد برخی شهروندان این شهر را به دنبال داشت.

حوالی ساعت ۱۰ دقیقه صبح پنجشنبه گذشته -۱۵ آذر- صدای زنگ حریق در تنها ایستگاه آتش‌نشانی جویبار به صدا در آمد و نیروهای حاضر در ایستگاه با یک دستگاه کامیون آتش‌نشانی عازم محل حادثه در محله‌کلای جویبار بعد از پل جمعه‌بازار شدند. نیروها مشغول خدمت‌رسانی و مهار آتش بودند که همزمان در نقطه‌ای دیگر از شهر یعنی در خیابان بحرخزر، آتش به جان یک واحد مسکونی افتاد. گزارش حادثه توسط شهروندان به آتش‌نشانی ارائه شد، اما راننده‌ای در ایستگاه حضور نداشت که یکی از سه کامیون باقیمانده در آشیانه را به محل حادثه دوم برساند.

بر اساس اظهارات شهروندان با آتش‌سوزی واحد مسکونی‌ در خیابان بحرخزر جویبار، سه واحد مسکونی در معرض سرایت آتش قرار گرفت. صاحبخانه و همسایه‌ها و برخی شهروندان وقتی دیدند خبری از رسیدن خودروی آتش‌نشانی و اتش‌نشان‌ها نیست برای پیشگیری از سرایت آتش با تجهیزات اولیه موجود اقدام به مهار آتش کردند و تا پیش از رسیدن آتش‌نشانی توانستند آتش را مهار کنند.

شرح حادثه

عیسی آقاپور در گفت‌وگو با ایرنا ضمن تایید کمبود راننده کامیون و نداشتن خودروی پیشرو در آتش‌نشانی جویبار، در تشریح آتش‌سوزی‌های روز ۱۵ آذر این شهر گفت: پس از دریافت گزارش آتش‌سوزی در محله‌کلا عازم محل حادثه شدیم که اعلام شد آتش‌سوزی دیگری در شهر رخ داد. با توجه به این‌که در آتش‌نشانی جویبار سه راننده داریم که هر کدام در یکی از شیفت‌ها حضور دارند، راننده‌ای در ایستگاه حضور نداشت که کامیون را به محل حادثه برساند. با راننده شیفت بعدی تماس گرفتم تا راهی ایستگاه شود و کامیون را به خیابان بحرخزر برساند.

وی افزود: راننده کمکی عازم ایستگاه شد تا خارج از شیفت کاری‌اش ماموریت را انجام دهد. اما کمتر از ۱۰ دقیقه بعد از تماس برای درخواست اعزام نیرو، دوباره با ایستگاه تماس گرفتند و اعلام کردند آتش‌سوزی مهار شد و نیازی به اعزام نیرو نیست.

دست رد آتش‌نشانی جویبار به درخواست کمک یک شهروند/ راننده نداریم، به محل حادثه نمی‌آییم

این مسئول خاطرنشان کرد: ما به تقاضای اعزام نیرو پاسخ منفی ندادیم. اما با توجه به این‌که راننده شیفت در ماموریت دیگری حضور داشت، به دقایقی زمان نیاز بود تا راننده شیفت بعدی خودش را به ایستگاه برساند. البته در این‌که با کمبود راننده مواجه هستیم تردیدی نیست و این موضوع را بارها به شهرداران مختلف جویبار اعلام کردیم.

چالش تکراری

رئیس اداره آتش‌نشانی و خدمات ایمنی جویبار گفت: این نخستین بار است که ۲ حادثه آتش‌سوزی همزمان در شهر رخ می‌دهد. اما تا کنون بارها پیش آمده برای اعزام ۲ دستگاه کامیون آتش‌نشانی به یک حادثه نیز با چالش مواجه شدیم و خودم با این‌که گواهینامه پایه یک ندارم برای وقفه نیفتادن در خدمت‌رسانی رانندگی یکی از کامیون‌ها را به عهده گرفتم. چون در شرایط اضطراری فقط به یک هدف فکر می‌کنیم و آن هم حفظ جان و مال مردم است.

آقاپور این حادثه را زنگ هشداری برای حوادث احتمالی بعدی دانست و تصریح کرد: تا پیش از این شاهد حادثه همزمان در جویبار نبودیم. اما شاید باز هم چنین اتفاقی بیفتد. ضمن این‌که برای آتش‌سوزی‌های گسترده که انجام عملیات در آن‌ها به اعزام ۲ کامیون نیاز دارد هم با مشکل مواجه هستیم.

وی افزود: این حادثه با خسارت مالی تمام شد و خوشبختانه خسارت جانی نداشت. اما ممکن است با این وضعیت در حادثه‌ای دیگر خسارت‌ها تلخ‌تر و جبران‌ناپذیر باشد. بارها به شهرداری در ادوار مختلف اعلام شد که آتش‌نشانی با کمبود راننده مواجه است. امیدواریم که این حادثه سبب شود شاهد برطرف شدن این مشکل در آتش‌نشانی جویبار باشیم.

دست رد آتش‌نشانی جویبار به درخواست کمک یک شهروند/ راننده نداریم، به محل حادثه نمی‌آییم

رئیس اداره آتش‌نشانی و خدمات ایمنی جویبار اظهار کرد: آتش‌نشانی جویبار در مجموع ۱۸ نفر نیرو شامل سه راننده، سه نگهبان و ۱۲ آتش‌نشان دارد که در سه شیفت فعالیت می‌کنند. یعنی در هر شیفت چهار آتش‌نشان، یک راننده و یک نگهبان حضور دارند. در حالی‌ که ما باید برای هر شیفت ۲ راننده داشته باشیم. با این حساب باید سه راننده ماشین سنگین برای آتش‌نشانی جویبار جذب شود تا بتوانیم خدمت‌رسانی درست داشته باشیم.

آقاپور به نکته قابل توجهی درباره جذب راننده نیز اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر چندین نفر با عنوان شغلی راننده ماشین سنگین در شهرداری جذب شدند و مدتی هم در آتش‌نشانی فعالیت داشتند. اما پس از چند وقت در پست‌های اداری به کار گرفته شدند و از این مسئولیت کنار رفتند.

گستردگی حوزه زیر پوشش آتش‌نشانی جویبار

او افزود: آتش‌نشانی جویبار فقط به محدوده این شهر خدمت‌رسانی نمی‌کند و ۷۳ روستای کوچک و بزرگ پیرامون شهر جویبار نیز زیر پوشش این آتش‌نشانی قرار دارند. ضمن این‌که در صورت وقوع حادثه به شهر کوهی‌خیل، روستای بزرگ لاریم و شهرک صنعتی جویبار که هر کدام یک دستگاه ماشین آتش‌نشانی دارند نیز خدمت‌رسانی می‌کنیم. یعنی محدوده زیر پوشش آتش‌نشانی جویبار بسیار گسترده است و رفع کاستی‌های آن از جمله جذب سه راننده ماشین سنگین ضروری است و حتی در مواقع اضطراری می‌تواند حیاتی باشد.

رئیس اداره اتش‌نشانی و خدمات ایمنی جویبار به وجود مراکز متعدد خرید، جمع‌آوری و تفکیک ضایعات در جویبار گفت: جویبار پر از مراکز مربوط به تفکیک ضایعات است که مستعد وقوع حوادث هستند. اگر یک واحد ضایعات دچار آتش‌سوزی شود قطعا با یک کامیون نمی‌شود عملیات مهار را اجرا کرد. در برخی حوادث دیگر نیز به ۲ کامیون نیاز است.

دست رد آتش‌نشانی جویبار به درخواست کمک یک شهروند/ راننده نداریم، به محل حادثه نمی‌آییم

آقاپور با اشاره به لزوم افزایش تعداد ایستگاه فعال آتش‌نشانی در جویبار و خرید خودروی سبک آتش‌نشانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر جویبار یک ایستگاه آتش‌نشانی با چهار کامیون مجهز و آماده به کار دارد. یک ایستگاه در حال ساخت هم داریم که باید تجهیز شود.

نیاز به خودروی پیشرو

وی ادامه داد: علاوه بر کمبود راننده ماشین سنگین، به خودرو پیشرو هم نیاز داریم. ما چهار کامیون آتش‌نشانی در اختیار داریم که خوشبختانه شرایط فنی و تجهیزاتی مناسبی دارند. اما برای همه عملیات‌ها کاربردی نیستند. برای خدمت‌رسانی در حوادثی مانند سوانح جاده‌ای و خودرویی باید خودروی سبک در اختیار داشته باشیم تا با سرعت بیشتری در محل حادثه حاضر شویم. اما در حال حاضر همکاران ما برای همه عملیات‌ها با کامیون به محل اعزام می‌شوند.

رئیس اداره آتش‌نشانی و خدمات ایمنی جویبار گفت: همه این موارد به طور شفاهی و مکتوب به شهرداری اعلام شد. اما هنوز به نتیجه‌ای نرسید. در حالی که برای واحدهای اداری دیگر شهرداری مانند خدمات شهری، عمران و کارپردازی خودرو سبک خریداری و تحویل شد.

حادثه ۱۵ آذر جویبار و همزمانی ۲ آتش‌سوزی یکی از آن روزهای مبادایی بود که اتفاق افتاد. اما همان‌طور که آقاپور در اظهارات خود مطرح کرد، این حادثه ممکن است باز هم در جویبار تکرار شود و این بار خساراتی بیشتر و جبران‌ناپذیر به همراه داشته باشد. پیشگیری از تکرار این چالش در گرو جذب سه راننده ماشین سنگین برای این آتش‌نشانی است. البته مشروط بر این‌که آن‌ها هم پس از مدتی صندلی و فرمان کامیون آتش‌نشانی را با صندلی واحدهای اداری شهرداری تعویض نکنند.

آتش‌نشانی جویبار