خود را کفش‌دار عزاداران حسینی می‌دانم/ بچه‌های دهه 70 کوچک‌سرا مرا به آرزویم رساندند

تاریخ انتشار : سه شنبه 20 مهر 1395 - ساعت : 00:54

کد مطلب: 7467 چاپ به اشتراگ گذاشتن

فارس گزارش می‌دهد

خود را کفش‌دار عزاداران حسینی می‌دانم/ بچه‌های دهه 70 کوچک‌سرا مرا به آرزویم رساندند

مازندشورا: وجود هیأت‌های مذهبی که توسط جوانان اداره می‌شوند تعدادشان کم نیست و چه خوب است عقل و تدبیر ریش‌سفیدان با شور و هیجان جوانان ادغام و در این ایام عزاداری‌ها به‌صورت منظم برگزار شود؛ خود را کفش‌دار عزاداران حسینی می‌دانم.

مازندشورا:به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان قائم‌شهر، عشق به امام حسین(ع) و عزاداری در دهه محرم از کودکی در دل همه ما وجود داشت و هنوز با گذشت زمان در دلها زنده است.

*صدای نوحه‌خوان‌ها، بوی اسپند و پرچم‌های افراشته

یادش بخیر! گرمای دستان پیر و چروکیده پدربزرگ که خادم امام حسین(ع) بود را هنوز حس می‌کنم و صدای قل‌قل سماور که خود را برای پذیرایی از عزاداران آماده می‌کرد، در گوشم می‌پیچد.

صدای نوحه‌خوان‌ها، بوی اسپند و پرچم‌های افراشته در آسمان هم بر معنویت فضای هیأت می‌افزود و شور و اشتیاق من و برادرم که با دستان کوچکمان یاریگر دستان رنجور پدربزرگ بودیم تا به قول خدابیامرز پدرم «امام حسین(ع) در روز محشر شفاعتمان کند». یادش بخیر!

*عشق و ارادت به سرور و سالار شهداء

سال‌ها گذشت و امروز نه از پدر و پدربزرگ خبری هست و نه از آن سماور کوچکی که پذیرای عزاداران بود. اما هنوز عشق و ارادت به سرور و سالار شهداء و شاه کربلا وجود دارد و سینه به سینه به نسل‌های آینده منتقل خواهد شد.

با گذشت زمان، افزایش جمعیت و به لطف و برکت وجود انقلاب، بر تعداد تکایا و مساجد هم اضافه شد و هیأت‌ها از منازل به این اماکن انتقال پیدا کرد ولی هنوز هم در گوشه و کنار شهر و روستا، عزاداری در منازل و یا به‌اصطلاح هیأت‌های محلی انجام می‌شود.

هیأت جوانان المهدی کوچک‌سرا، نامی آشنا برای مردم این منطقه و شهرستان است که در دهه محرم پذیرای خیل عظیم عزاداران حسینی است.

*برپایی خیمه با چوب و چادر مادرها

مسؤول تدارکات و یکی از بانی‌های اصلی این هیأت در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه این هیأت از سال 73 تشکیل شد و 22 سال قدمت دارد، اظهار کرد: مسبب اصلی تشکیل این هیأت، کودکانی بودند که در محوطه خاکی جاده، همان زمانی که مانند امروز آبادی نبود با چوب و نی خیزران و چادر مادران‌شان، خیمه‌های کوچک برپا و عزاداری می‌کردند.

تقی اسلامی که مو و محاسنی سپید کرده است در ادامه می‌گوید: عشق و ارادت این کودکان به امام حسین(ع) مرا بر آن داشت که به آنها ملحق شوم چراکه وقتی می‌دیدم آنها در ایام محرم با حال  کودکانه خود عزاداری می‌کنند، دو سال بعد از تشکیل هیأت یعنی در سال 1375 به جمع بچه‌های هیأت پیوستم و با کمک هم خیمه‌ها را گسترش دادیم و هرسال خیمه‌ها با چوب و پلاستیک در جاده برپا می‌شد.

وی تصریح کرد: با گذر زمان پسر بچه‌ها بزرگ شدند و پا به دوران نوجوانی گذاشتند و همراه با این تغییرات، بر جمعیت منطقه هم اضافه شد و هیأت و خیمه‌ها از خیابان به منازل رسید و بیش از 160 نفر عضو هیأت شدند.

*فعالیت‌های فرهنگی هیأت جوانان المهدی

این خادم امام حسین(ع) با بیان اینکه جوانان هیأت المهدی در ابتدای کار با بودجه شخصی و به‌صورت خودجوش مراسم‌ها عزاداری ایام محرم را برگزار می‌کرده‌اند، اظهار کرد: با گذشت زمان، از بین اعضاء هیأت مدیره انتخاب شد و کارهای فرهنگی و تبلیغاتی خوبی انجام گرفت و همین امر موجب شد تا هیأت در میان بزرگ‌سالان هم جا بیفتد و علاوه بر آنان، اعضای شورای شهر و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هم حمایت‌های مادی و معنوای خود را معطوف هیأت کنند.

اسلامی ادامه داد: در این هیأت، علاوه بر دهه محرم، عزاداری دهه اول و دوم ایام فاطمیه هم برپا می‌شود و برگزاری مراسم ترحیم و دسته‌روی برای جوانان که خدای ناکرده مرحوم شدند از دیگر فعالیت‌های هیأت جوانان المهدی کوچک‌سرا است.

وی به اطعام‌دهی و پذیرایی اعضای هیأت از عزاداران حسینی در دهه محرم اشاره کرد و گفت: این دهه هر شب یک بانی دارد و منزل ما با تمام امکاناتش در خدمت عزاداران است تا بتوانند اطعام را آماده کنند.

*تمرین شبانه در امامزاده صالح با 10زنجیر

این کربلایی با بیان اینکه در ابتدای کار، بچه‌های هیأت فقط 10 حلقه زنجیر داشتند و برای هماهنگی با هم شبها در امامزاده صالح(ع) منطقه کوچک‌سرا تمرین می‌کرده‌اند، تصریح کرد: در حال حاضر و با اهدای زنجیر از سوی خیرین  این تعداد به 300 حلقه زنجیر رسید و امسال با اهدای 3 توپ پارچه مشکی نذری، توانستیم برای بچه‌ها پیراهن مشکی تهیه کنیم.

وی افزود: هر ساله در شب ششم محرم، حدود 35 دسته عزاداری از مناطق مختلف قائم‌شهر از سوی هیأت المهدی دعوت می‌شوند و امسال ما میزبان بیش از 8 هزار نفر در این شب بوده‌ایم.

*رهایی از بیماری اعتیاد و حضور در هیأت

اسلامی با بیان اینکه وجود هیأت و عزاداری در دهه محرم سبب کاهش جرائم و خلاف در این منطقه شده است، اظهار کرد: دو تن از جوانان این منطقه گرفتار بیماری اعتیاد شده بودند و مادرشان نذر کرد که اگر امام حسین(ع) دست پسرانش را بگیرد و راه درست را به آنها نشان دهد، آنها خادم هیأت شوند که همین‌گونه هم شد.

عضو هیأت جوانان المهدی کوچک‌سرا از انگیزه‌اش برای همراهی با جوانان گفت و اضافه کرد: شور و اشتیاق بچه‌ها و عشق به امام حسین(ع) که آبروی ماست سبب شد تا همراه شوم چراکه معتقدم عزاداری و زنده نگاه‌داشتن نام و راه ائمه اطهار، موجب شناخت بیشتر خواهد شد و وظیفه تک تک ما بچه مسلمان‌ها است.

*خود را کفش‌دار عزاداران حسینی می‌دانم

اسلامی افزود: با استعانت از خدای متعال و به برکت هیأت و خدامی امام حسین(ع)، با حقوق کارگری توانسته‌ام 6 فرزندم را بزرگ کرده و آنها را به سر و سامان برسانم و خود را کفش‌دار عزاداران حسینی می‌دانم و افتخار می‌کنم.

وی حضور در هیأت‌های عزاداری سیدالشهداء را از آرزوهای دوران کودکی و نوجوانی خود برشمرد و اظهار کرد: هربار که در این هیأت‌ها شرکت می‌کردم حسرت می‌خوردم که ای کاش من هم می‌توانستم در عزاداری ایام محرم خدمت کنم و کودکان دهه 70 کوچک‌سرا با حرکت زیبای خود مرا به آرزویم رساندند.

اسلامی سفر به کربلا و زیارت امام حسین(ع) را دیگر آرزوهای خود دانست که برآورده شد و از خدا خواست تا همه جوانان را عاقبت به‌خیر فرماید.

*اهداء زمین از خیران و احداث مکان دائمی هیأت

این خادم امام حسین در پایان با بیان اینکه هیأت جوانان المهدی در زمینی به مساحت 80 متر مربع و به‌صورت استیجاری واقع است، گفت: در صورت اهداء زمین با مساحت دست‌کم 100 مترمربع در حوالی منطقه توسط مسؤولین و یا خیرین، احداث بنا و مکان دائمی هیأت را خود اعضاء بر عهده می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری فارس، وجود هیأت‌های مذهبی که توسط جوانان اداره می‌شوند، تعدادشان کم نیست و چه خوب است عقل و تدبیر ریش‌سفیدان با شور و هیجان جوانان ادغام شده و در این ایام عزاداری‌ها به‌صورت منظم برگزار شود.

---------------------------------

گزارش از: مهرآسا جانعلی‌پور

---------------------------------

انتهای پیام/86017/ر20/


منبع : فارس - مازندران

برچسب ها : #جوانان #عزاداری #عزاداران #المهدی #منطقه #کوچک‌سرا #اسلامی #حسینی #اینکه #گزارش #اظهار #کفش‌دار #هیأت‌های #منازل #اضافه #می‌دانم #تشکیل #زنجیر #به‌صورت #بچه‌ها #خیمه‌ها #ارادت #بچه‌های #دستان #پدربزرگ #علاوه #اعضاء #اعضای #شورای #تمرین #می‌کرده‌اند #برگزار #فعالیت‌های #همراه #فرهنگی #ابتدای #کودکی #امامزاده #مساحت #اعتیاد #بیماری #آرزوهای #اهداء #احداث #می‌شوند #افزود #نوجوانی #رساندند #اهدای #امسال #دائمی #نوحه‌خوان‌ها #جمعیت #کربلا #تعداد #سماور #هیأت‌ها #پذیرای #امروز #اشتیاق #پذیرایی #سالار #شهداء #می‌کنم #شهرستان #چراکه #کودکان #اسپند #تصریح #آماده #ادامه #قائم‌شهر #آرزویم #افراشته #پرچم‌های #خبرگزاری #دوران

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : خود را کفش‌دار عزاداران حسینی می‌دانم/ بچه‌های دهه 70 کوچک‌سرا مرا به آرزویم رساندند

*

*


X https://sport45.site/