مازندشورا:به گزارش ایسنا، سحرخیر در یک برنامه رادیویی با موضوع "نقش آموزش و پرورش در تحقق اقتصاد مقاومتی" با تصریح بر اینکه آموزش و پرورش رسالت خطیری در حوزه فرهنگ سازی و گفتمان سازی دارد، گفت: شاید کتاب های درسی، مستقیم هم به مقوله اقتصاد بپردازند و یا مفاهیم ارزشی و فرهنگی را بیان کنند، اما گاهی مقاومت هایی در برابر این آموزش مستقیم می شود که در برابر آموزش غیر مستقیم دیده نمی شود.
وی با اشاره به محتوای کتاب ها، عنوان داشت: بسنده کردن به کتاب اقتصاد آن هم در پایه دهم و رشته علوم انسانی، کافی نیست. اقتصاد را باید به زبان ساده بیان کنیم. ابن سینا تاکید می کرد، نیاز نیست منطق را به زبان فلاسفه بیان کنیم زیرا همه مردم اهل منطق هستند چون منطق یعنی درست اندیشیدن و فکر را در ترازوی نقد قرار دادن. اقتصاد ریشه در فرهنگ و دین و آئین مان دارد و کار در دوران قبل و بعد از اسلام در ایران، یک امر مقدس است.
سحرخیز تصریح داشت: متاسفانه در مفاهیم درسی به کار و مقوله اقتصاد و همچنین مباحثی چون مصرف بهینه، مشارکت و کار گروهی خیلی جدی پرداخته نشده است. در تحلیل محتواهایی که روی کتاب های 15 سال قبل انجام شد، به این نتیجه رسیدیم، خیلی از مفاهیم کلیدی مانند کار تیمی خیلی ضعیف عمل شده است.
در ادامه مریم آقا کثیری کارشناس ارشد آموزش اقتصاد مقاومتی به آسیب هایی که در آموزش و پرورش وجود دارد، اشاره کرد و بیان داشت: سیستم هدایت تحصیلی یکی از معایب و ضعف های موجود در آموزش و پرورش است. این حقیقتی است که ما در بخش اجرایی با آن درگیر هستیم.
وی افزود: با توجه به اینکه در حوزه اجرایی در مدارس مختلف، دارم فعالیت می کنم، تنها یک اقدام مثبت در این حوزه دیده ام. آموزش و پرورش کار خیلی خوب و حساب شده ای را روی سیستم تحصیلی پیاده کرد و آن این بود که برای هدایت تحصیلی یک مبنای بسیار خوب جهت پیشگیری از آسیب های احتمالی تعریف کرد.
کارشناس ارشد آموزش اقتصاد مقاومتی در عین حال خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش با وجود طراحی یک سیستم مناسب، اما در اجرا موفق نبود. آن مسئله در سطح رسانه ها از جمله صدا و سیما خیلی مطرح شد و اعتراض بین مردم در خصوص این مدل هدایت تحصیلی وجود داشت زیرا بستر سازی لازم نشده بود.
انتهای پیام