قدمت 3 هزار ساله نوروزخوانی/ بیان علت نابودی فرهنگ بومی

تاریخ انتشار : جمعه 20 اسفند 1395 - ساعت : 12:18

کد مطلب: 16435 چاپ به اشتراگ گذاشتن

خنیاگر موسیقی مازندران مطرح کرد

قدمت 3 هزار ساله نوروزخوانی/ بیان علت نابودی فرهنگ بومی

مازندشورا: استاد محمدرضا اسحاقی خنیاگر موسیقی مازندران به سنت‌های دیرین در ایام نوروز و پیش از آن اشاره کرد و گفت: نوروزخوانی، گونه‌ای از آوازخوانی ایرانی است که بالغ بر 3 هزار سال پیش در سرزمین پهناور ایران اسلامی رواج داشت و در حال حاضر این آیین بیشتر در استان‌های مازندران و گیلان اجرا می‌شود.

مازندشورا:به گزارش خبرنگار فارس از بهشهر، پنج‌شنبه شب چهارمین نشست هنرمندان اشرف با محوریت اشاعه و احیا فرهنگ بومی در میان نسل جوان، شناخت اشعار بومی، حفظ و شناساندن اصالت زبان و پوشش بومی، حفظ و صیانت از فرهنگ و هنر بومی در سالن بصیرت شهرستان بهشهر برگزار شد.


در این مراسم استاد محمدرضا اسحاقی خنیاگر موسیقی مازندران به سنت‌های دیرین در ایام نوروز و پیش از آن اشاره کرد و گفت: نوروزخوانی، گونه‌ای از آوازخوانی ایرانی است که بالغ بر 3 هزار سال پیش در سرزمین پهناور ایران اسلامی رواج داشت و در حال حاضر این آیین بیشتر در استان‌های مازندران و گیلان اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: در این آیین گروه‌های 3 یا 7 نفره به‌صورت گروهی به مناطق روستایی و شهری می‌روند و اشعاری را به زبان فارسی و یا زبان‌های محلی می خواندند که پس از اسلام اغلب در وصف ستایش خدا و در مدح امامان شیعه گفته می‌شود.


خنیاگر موسیقی مازندران یادآور شد: متاسفانه فاصله بین نسل‌ها و نفوذ فرهنگ بیگانه، مهم‌ترین علت نابودی تدریجی این آیین است که احیای مجدد آن، نیازمند تلاش بیشتر فعالان عرصه فرهنگ و هنر است.

در این مراسم هنرمندان با نواختن تار، سه تار، کمانچه و تنبک قطعات گوناگونی از آوازهای اصیل مازندرانی را به‌صورت تکنوازی و همنوازی اجرا کردند.

انتهای پیام/3141/ج20


منبع : فارس - مازندران

برچسب ها : #فرهنگ #مازندران #موسیقی #خنیاگر #بیشتر #به‌صورت #مراسم #هنرمندان #نوروزخوانی #بهشهر #نابودی

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : قدمت 3 هزار ساله نوروزخوانی/ بیان علت نابودی فرهنگ بومی

*

*


X https://sport45.site/