از مغفول ماندن نارسایی قلب تا عدم تهیه دستگاه الکترونیک گردش خون

تاریخ انتشار : یکشنبه 27 فروردین 1396 - ساعت : 01:40

کد مطلب: 19749 چاپ به اشتراگ گذاشتن

در سمینار تازه‌های نارسایی قلب عنوان شد

از مغفول ماندن نارسایی قلب تا عدم تهیه دستگاه الکترونیک گردش خون

مازندشورا: نارسایی قلبی یک فیلد مغفول در میان بیماری‌های قلبی است که مبتلایان به این بیماری در مرحله نخست به‌دلیل عدم آشنایی با این بیماری و در مراحل پیشرفته‌تر به‌دلیل هزینه بالا و مشکل تهیه و تعبیه دستگاه الکترونیک گردش خون به‌راحتی جان خود را از دست می‌دهند.

مازندشورا:به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان چالوس، امروزه بیماری با عنوان« نارسایی قلب» یک بیماری مزمن و پیش‌رونده است که در جامعه ما شیوع فراوانی یافت و با وجود اینکه شایع‌ترین علت بستری بیماران بالای 65 سال در بیمارستان‌ها نارسایی قلب است، اما هنوز بسیاری از افراد از وجود این بیماری مطلع نیستند و آگاهی کافی در مورد آن ندارند.

اگر چه شایع‌ترین عللی که سبب نارسایی‌های قلبی می‌شوند فشار خون بالا و بیماری عروق کرونری هستند، اما با شیوع این بیماری جامعه جوان و حتی نوجوان کشور نیز امکان دچار شدن به این بیماری را دارند.

امروزه سبک زندگی افراد اعم از فعالیت‌های کم و حتی زیر صفر بدنی، داشتن استرس و اضطراب‌های شدید، عدم گنجاندن ورزش در برنامه روزانه، استفاده از مشروبات الکلی، مواد مخدر و روان‌گردان، رعایت نکردن موارد بهداشتی و ایمنی بدن و همچنین برخوردار نبودن از تغذیه مناسب از مهم‌ترین دلایلی‌است که سبب شد تا نارسایی قلبی به‌عنوان یک اپیدمی در میان خانواده‌ها رخنه کند و حتی افراد مبتلا نیز در مراحل نخست متوجه وجود چنین عارضه‌ای در بدن خود نیستند.

حال استان مازندران با داشتن رتبه‌های برتر در زمینه ابتلا به عارضه چاقی مفرط و دیابت و فشار خون بالا می‌تواند به‌عنوان سردمدار ابتلا به بیماری نارسایی قلبی نیز در کشور معرفی شود و زمینه ژنتیکی این بیماری در خانواده‌ها باقی مانده و نسل به نسل ادامه پیدا کند.

این مهم دست‌اندرکاران نظام پزشکی کشور و دانشگاه علوم پزشکی مازندران را بر آن داشت تا برای تبیین و آگاهی‌بخشی از علائم و راه‌های ابتلا به این بیماری سمینار دو روزه‌ای را به‌میزبانی شهرستان چالوس برگزار کرده و با استفاده از متخصصان فلوشیپ پیوند و نارسایی قلب و با تشریح موارد مورد نیاز به چگونگی تشخیص زودهنگام این بیماری کمتر شناخته شده کمک کنند.

*غربال‌گری و پیدا کردن بیماران مؤثرترین راه درمان

دبیر علمی سمینار تازه‌های نارسایی قلب در این سمینار با اشاره به اینکه رشته نارسایی قلب رشته جدیدی بوده و تیم نارسایی قلب نیز ناشناخته است، اظهار کرد: هدف از برگزاری سمینار تازه‌های نارسایی قلب ایجاد پیوند بین بیماران و پزشکان و همچنین تشریح رشته نارسایی قلب برای بومیان منطقه است تا این بیماری را بهتر بشناسند.

فروه وکیلیان با اشاره به اینکه نارسایی قلب بارداری، بیماری‌های مادرزادی قلب و برخی از بیماری‌های خاص در استان مازندران شایع است، افزود: با برگزاری سمینار نارسایی قلب راه‌های تشخیص و درمان این بیماری برای پزشکان منطقه تشریح شده و با گذراندن دوره‌های خاص بتوانند اقدامات تشخیصی را به سرانجام برسانند.

وی با تأکید بر اینکه درمان دارویی مؤثرترین راه برای بیماران نارسایی قلب محسوب می‌شود، گفت: نکته مهم غربال‌گری و پیدا کردن بیماران است تا با شناخت به‌موقع اقدامات درمانی نیز به‌راحتی میسر شود. 

*تغییر در سبک زندگی و تاثیر بر قلب افراد

دبیر اجرایی بازآموزی سمینار نارسایی قلبی در مورد چرایی برگزاری سمینار نارسایی قلبی به‌میزبانی شهرستان چالوس اظهار کرد: با توجه به نیاز منطقه و با توجه به کاهش سن بیماران نارسایی قلبی و  افزایش مبتلایان به این بیماری در منطقه اقدام به برگزاری این سمینار دو روزه شد.

مریم ابراهیم‌زاده با اشاره به اینکه سرفصل نارسایی قلبی خیلی به‌روز است و درمان‌های جدید را می‌پذیرد، افزود: براساس نیازهایی که در این‌باره احساس شد تصمیم گرفتیم تا با تازه‌های این سرفصل در بالین برخورد کنیم.

وی با خبر شدن از مطالب به‌روز را از مهم‌ترین اهداف برگزاری این سمینار عنوان کرد و گفت: با هدف بازآموزی برای پزشکان و آگاهی از اطلاعات به‌روز نارسایی قلبی توانستیم با کمک نظام پزشکی چالوس، دانشگاه علوم پزشکی مازندران و همکاری خوب انجمن نارسایی قلب ایران با حضور رئیس انجمن و متخصص این حوزه بتوان نتیجه علمی که مورد انتظار است را به‌دست بیاوریم.

عضو هیأت مدیره نظام پزشکی چالوس با تأکید بر اینکه براساس تحقیقات انجام شده نوع رژیم غذایی و ژنتیک در ابتلا به نارسایی قلبی موثر است، تصریح کرد: با توجه به اینکه در نسل جدید فعالیت‌های فیزیکی و تحرک تغییر کرده و سبک زندگی جوانان تغییر کرده و زندگی پرتحرک گذشته تبدیل به زندگی پراسترس ماشینی شده است که همه اینها در قلب تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه باید سن بیماری‌های قلبی پایین بیاید، افزود: مادران باردار باید با نظر پزشک متخصص خود دارو مصرف کنند زیرا بر روی جنین تأثیرگذار است و مصرف خودسرانه ممکن سبب عوارض قلبی در مادران و بچه شود.

ابراهیم‌زاده گفت: بالا رفتن سن بارداری نسبت به گذشته نیز ممکن است مادر را دچار عوارض بارداری و فشار خون و یا نارسایی قلبی کند بنابراین فعالیت علمی در این زمینه بسیار سودمند است.

*نارسایی قلبی و اختلال در عملکرد و ناتوانی

یکی دیگر از متخصصان قلب و عروق کشور نیز به اهمیت شناخت نارسایی قلبی در افراد جامعه تأکید کرد و گفت: در این‌باره اقدامات آموزشی و پژوهشی بسیار ضروری است چرا که در بیماری نارسایی قلب شیوع آن رو به افزایش است.

نسیم نادری با اشاره به اینکه براساس آمار تا حدود سال ۲۰۳۰ بیش از ۵۰ درصد از مردم دنیا دچار یکی از انواع نارسایی‌های قلبی می‌شوند، بیان کرد: نارسایی قلبی بیماری ناتوان کننده‌ای است که عملکرد را مختل کرده و با اختلال در کیفیت زندگی بیمار طول عمر وی را کاهش می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه باید در درمان بیماری نارسایی قلبی کار شود و از پیشرفت آن ممانعت به‌عمل آورد، افزود: این‌کار نیاز به برنامه‌ریزی آموزشی و پژوهشی دارد.

عضو هیأت علمی مرکز قلب و عروق شهید رجایی تهران تماس با پزشکان عمومی را در مرحله نخست امری عادی خواند و افزود: بیمار با مراجعه به پزشک عمومی خواستار تشخیص بیماری خود می‌شود بنابراین این پزشکان باید راه‌های اولیه تشخیص نارسایی قلب را بدانند و سپس بیماران را به‌سمت پزشک متخصص ارجاع دهند.

وی در پایان با بیان اینکه جامعه پزشکی کشور باید اطلاعات کافی در مورد این بیماری داشته باشند، گفت: برای سهولت دسترسی به منابع نارسایی قلب باید سمینارها و همایش‌هایی برگزار شود تا افراد ذی‌نفع اعم از پشکان عمومی و داخلی و متخصصان از این بیماری آگاهی یافته و اطلاعات خود را به‌روز کنند.

*شناخت مزایای دستگاه الکترونیک گردش خون

فلوشیپ نارسایی و پیوند قلب نیز با اشاره به اینکه نارسایی قلبی یک فیلد مغفول در میان بیماری‌های قلبی است، اظهار کرد: باید این بیماری در کشور شناسانده شود تا بیماران برای تشخصی بهتر و به‌دنبال آن درمان و پیشگیری از پیشرفت بیماری جهت افزایش طول عمر، کیفیت زندگی وکیفیت توانمندی جامعه را به‌همراه داشته باشد.

حسن نوید با بیان اینکه نارسایی قلبی تنها هنر طبابت نیست، تصریح کرد: باید بیمار را در مجموع در نظر گرفت و تمام شرایط وی را سنجید و این یعنی هنر ارتباط با بیمار که نیازمند ویزیت طولانی برای بررسی بهتر بوده و این گذاشتن وقت و حوصله از سوی پزشک و بیمار را می‌طلبد.

استادیار دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در سمینار تازه‌های نارسایی قلب سعی شد تا تمام جوانب قابل فهم برای متخصصان قلب و داخلی در نظر گرفته شود، افزود: در این سمینار راه‌های پیشگیری، تشخیص و تعریف بیماری و همچنین درمان بیماری نارسایی قلب و جنبه‌های مختلف آن تبیین شد.

وی با تأکید بر اینکه بیماران نیازمند حمایت مکانیک سیستم گردش خون باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند، اظهارکرد: با توجه به اینکه دستگاه حمایت مکانیکی سیستم گردش خون از آخرین اقدامات در درمان نارسایی قلب محسوب می‌شود، بنابراین پس از درمان‌های دارویی و رژیم غذایی و ... تنها راه باقی‌مانده برای درمان بیمار استفاده از دستگاه الکترونیک و پیوند است که باید این امکانات و دستگاه‌ها بیشتر در کشور فراهم شود.

نوید در پایان با بیان اینکه در مورد پیوند قلب تعداد دهند‌ه‌های پیوند در کشور کم است، گفت: عدم شناخت افراد نسبت به مزایای دستگاه الکترونیک در بیمار نارسایی قلبی سبب می‌شود تا در بسیاری از موارد بیماران با وجود اینکه در لیست پیوند نیز قرار دارند اما به دلیل عدم نوبت‌دهی در زمان مناسب فوت می‌شوند و همه اینها در حالی‌است که می‌توان با استفاده از تعبیه دستگاه‌های الکترونیک در بیمار امید به‌زندگی را در بیماران افزایش داد.

*پیشگیری همواره مقدم بر درمان

به گزارش فارس، بدن شک بهترین درمان در هر بیماری پیشگیری از آن است و در بیماری نارسایی قلبی بهترین و آسان‌ترین راه‌های پیش‌گیری شامل تشخیص و درمان فشار خون بالا، پیش‌گیری از بیماری تصلب شرائین یا آتروا‌سکلروز، نکشیدن سیگار، مصرف نکردن الکل و ترک مواد مخدر و کوکائین بوده و نیز داشتن رژیم غذایی مناسب، ورزش منظم و صحیح و کنترل وزن هم در این راستا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

گزارش از: زهرا خطیبی

انتهای پیام/۸۶۰۲۸/ع40


منبع : فارس - مازندران

برچسب ها : #نارسایی #بیماری #اینکه #سمینار #بیماران #درمان #بیمار #پیوند #افراد #زندگی #تشخیص #پزشکی #اشاره #افزود #تأکید #راه‌های #پزشکان #الکترونیک #تازه‌های #برگزاری #دستگاه #چالوس #جامعه #مازندران #افزایش #ابتلا #شناخت #به‌روز #اقدامات #منطقه #پیشگیری #استفاده #بیماری‌های #متخصصان #اظهار #بارداری #تشریح #تغییر #بنابراین #گزارش #عمومی #غذایی #متخصص #براساس #اطلاعات #عنوان #شهرستان #همچنین #می‌شوند #مناسب #زمینه #موارد #داشتن #دانشگاه #آگاهی #عملکرد #اهمیت #آموزشی #فعالیت‌های #مادران #اینها #عوارض #پژوهشی #بسیار #اختلال #پیشرفت #سیستم #حمایت #بیشتر #بهترین #پیش‌گیری #نیازمند #مزایای #تهران #گذشته #دارند #پایان #داخلی #کیفیت #انجمن #امروزه #تبیین #نیستند #استان #خانواده‌ها #بسیاری #به‌میزبانی #شایع‌ترین #برگزار #غربال‌گری #مؤثرترین #مغفول #نارسایی‌های #دارویی #درمان‌های #برخوردار #این‌باره #فلوشیپ #نکردن #سرفصل #ابراهیم‌زاده #محسوب #به‌عنوان #مهم‌ترین #بازآموزی #تصریح

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : از مغفول ماندن نارسایی قلب تا عدم تهیه دستگاه الکترونیک گردش خون

*

*


X https://sport45.site/