مازندشورا: عبدالحسین رحیمی در نشست خبری با بیان این مطلب که ما امروز ۲۳۰ بازار فعال در سراسر تهران داریم گفت: علاوه بر این بازارها، ۱۷ بازار در دست ساخت داریم که تا پایان شهریور عدد آن به ۲۵ بازار می رسد. ضمن اینکه در نیمه دوم سال هم ۲۵ بازار دیگر نیز به بهره برداری می رسد.
وی تصریح کرد: در واقع با بهره برداری از این ۵۰ بازار باید گفت اتفاقی بی سابقه در سازمان رخ می دهدو این اولین باری است که ۵۰ بازار در یک سال ایجاد می شود.
رحیمی ادامه داد: بنای ما این است که در هر محله یک بازار بسازیم تا شهروندان در کمترین زمان ممکن بتوانند میوه های مورد نظر خود را خریداری کنند با این حال تأکید می کنیم که توسعه کمی، بخشی از اهداف و توسعه کیفی اساس کار ما است.
وی افزود: در دو سال گذشته، میادین میوه و تره بار متحول شده اند. اکنون هم قطعاً ضعف هایی داریم اما همه این تغییرات در راستای صیانت از حقوق شهروندان بوده است. در شرایط فعلی، تابوهایی شکسته است که خیلی ها فکر می کردند شکستن آن نشدنی است.
مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار طرح دست چین را یکی از این تابوها خواند و تأکید کرد:دست چین در شرایطی ایجاد شد که بیش از ۳۰ سال مردم با روش درهم محصولات را از بازارها تهیه می کردند. سوال اینجاست که کجای دنیا شما وجه را می پردازید اما کس دیگری برای شما جنس انتخاب می کند؟
رحیمی خاطرنشان کرد: اکنون در همه ۲۳۰ بازار ما عرضه دستچین محصول، ارائه می شود و البته صد غرفه هم که عمدتاً در جنوب شهر هستند بنابر توصیه شورای شهر، عرضه فله ای صورت می گیرد چون قیمت آنجا ۱۰ درصد ارزان تر از عرضه دستچین است.
وی حذف گل و لای و ریشه سبزی ها را اقدام مهمی خواند و گفت: متأسفانه تا دو سال پیش، سبزی با گل و ریشه در همه بازارهای ما عرضه می شد. این گل و لای به خانه مردم می رفت و شهرداری مبلغی را هم برای انتقال و حمل آن به کهریزک از مردم دریافت می کرد.
مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار با اشاره به اینکه این خاک از سوی دیگر سرمایهای برای کشاورزی است اظهار داشت: گل و ریشه، خوراکی نیست پس نباید مردم وجهی برای آن بپردازند.
رحیمی افزود: ما طرح حذف گل و لای را از اسفند ۹۴ به صورت پایلوت آغاز کردیم و امروز در همه ۱۶۵ بازاری که سبزیجات عرضه می شود سبزیجات بدون گل و ریشه است.
وی خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد سبزیجات گل و ریشه بود که اگر بهای آن را حساب کنیم، مردم در یک سال ۲۶ میلیارد تومان گل و ریشه می خریدند.
مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار تصریح کرد: بنابراین حداقل کار ما این بود که در راستای اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل نگذاشته ایم ۲۶ میلیارد تومان از جیب مردم خارج شود. بدون اینکه یک ریال به پول سبزی اضافه کنیم. این باعث شد بسیاری از مشتری هایی که از ما قهر کرده بودند بار دیگر به میوه و تره بار بازگردند.
وی افزود: به دنبال حفظ حقوق شهروندی و کرامت مشتریان اکنون افراد بیشتری به بازارهای میوه و ترهبار مراجعه میکنند.
رحیمی بیان داشت: با توجه به تب کریمهکنگو عرضه گوشت قرمز بستهبندی شده در محل در میادین میوه و ترهبار اتفاق افتاد و برای سلامت گوشت نمونههایی از آن را به آزمایشگاه ارسال میکنیم چرا که مشتری حق دارد بداند این محصول مورد نظر سلامت و بهداشت است.
مدیرعامل سازمان میادین و میوه و ترهبار شهردار تهران یادآور شد: در میادین میوه و ترهبار دستگاه نوبتدهی نصب شده است تا شهروندان در هنگام نوبت خود برای دریافت محصول در پشت گیشه مراجعه کنند.
وی به احداث بازارهای جدید اشاره کرد و گفت: این بازارها به صورت فروشگاهی احداث میشوند و دیگر به صورت غرفهای نیستند و استانداردهای ایمنی در این فروشگاهها لحاظ شدهاند.
رحیمی درباره قیمت محصولات ارائه شده در بازار میادین میوه و ترهبار گفت: برخی از محصولات ارائه شده در مراکز میوه و ترهبار بیش از 35 تا 40 درصد زیر قیمت بیرون است.
مدیرعامل سازمان میادین و میوه و ترهبار شهردار تهران درباره ایجاد سبد مهربانی در میادین میوه و ترهبار گفت: افرادی که خریدهای اضافی داشته باشند در صورت صلاحدید این خریدها در سبدهای مهربانی قرار میگیرند و افراد نیازمند میتوانند به صورت رایگان و بدون هیچ محدودیتی از این سبد مهربانی استفاده کنند.
وی درباره ارائه میوه رایگان برای کودکان نیز اظهار داشت: پیادهسازی طرح میوه رایگان برای کودکان در 160 میدان میوه و ترهبار شهرداری تهران انجام شده است و این میوهها در ابتدا شستوشو و بعد در سبد گذاشته میشود تا کودکانی که همراه به خانواده به مراکز میوه و ترهبار میآیند از این میوهها استفاده کنند.
رحیمی گفت: در ادامه و در راستای اقدامات فرهنگی و اجتماعی طرح همیار مشتری در 210 بازار میوه و ترهبار انجام شد و افرادی که توانایی راه رفتن ندارند میتوانند از همراه مشتری ویلچر دریافت کنند و یا اینکه افرادی که نمیتوانند حمل بار داشته باشند همیاران مشتری بار آنها را تا خودرو منتقل میکنند.
مدیرعامل سازمان میادین و میوه و ترهبار شهردار تهران به احداث اتاق مادر و کودک در بازارهای میادین میوه و ترهبار اشاره کرد و گفت: در همین راستا نوزادانی که همراه با مادر به این مراکز مراجعه میکنند اتاقهایی در نظر گرفته شده تا مادران نسبت به شیردهی به کودکان خود اقدام کنند.
وی گفت: با توجه به اینکه مصرف سرانه آبزیان در تهران پایین است به دنبال احداث مکانی در میدان جلال هستیم که سرمایهگذاری آن نیز انجام شده است و در این سالنها آبزیان تولید، عرضه و طبخ میشوند.