مازندشورا:به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی برای درک صحیح اقدامات این وزارتخانه در راستای توسعه حملونقل بینالمللی و ترانزیت جادهای ابتدا باید از جایگاه و نقش ایران در عرصه ترانزیت بینالمللی تصویر صحیحی در ذهن داشت. بر همین اساس ابتدا باید دانست که نقش ایران در شبکههای بزرگراهی بینالمللی مانند شبکههای بزرگراهی آسیا چیست؟
نقش ایران در شبکه بزرگراهی آسیا
بزرگراه ۱ AH در ایران از بزرگراه اسلام قلعـه ـ تایبـاد (۳۶) شـروع میشود و سپس، وارد بزرگراه تایبــاد ـ سنگ بست (۹۷) میشود. ایـن مسیـر، پس از عبـور از بزرگراه سنگ بست-تهران (۴۴) وارد آزادراه تهـران-تبریز (۲) شده و در پایان بزرگراه تبریز ـ بازرگان (۳۲) را پیش رو دارد تا وارد کشور ترکیه شود. لازم به ذکر است هــدف اصلی از ایجاد شبکه بزرگراهی آسیا، استفاده حداکثری از ظـرفیت بزرگراهی دو قاره اروپـا و آسیا و جلوگیری از افزایش ساخت بزرگراههای جـدید است. همچنین ایجاد پایانه های حملونقلی و توسعه توریسم میان کشورها، از مزایای بزرگراه آسیا به شمار میرود.
بزرگراه ۸ AH به طول ۴.۸۱۷ کیلومتر از مرز بین روسیه و فنلاند شروعشده و به بندر امام در ایران منتهی میشود که هشتمین بزرگراه مهم از کل شبکه بزرگراهی آسیا به شمار میرود. همچنین بزرگراه ۷۰ AH، به طول ۴.۸۳۲ کیلومتر از مرز روسیه و اوکراین آغاز و به بندرعباس ختم میشود. بزرگراه ۷۱ AH نیز به طول ۴۲۶ کیلومتر از منطقه دلارام در افغانستان واقع در بزرگراه ۱ AH آغاز میشود و در منطقه دشتک استان قزوین واقع در بزرگراه ۷۵ AH به پایان میرسد.
بزرگراه ۷۲ AH به طول ۱.۱۴۷ کیلومتر تهران را به بوشهر متصل مینمايد که با بزرگراههای ۱ AH، ۲ AH و ۸ AH نیز هم مسیـر است. همچنین ۷۵ AH بزرگراه دیگری است که تجـان در ترکمنستان را به منطقه آزاد چابهار واقع در بزرگراه ۵ AH به طول ۱.۸۷۱ کیلومتر متصل میکند. عشقآباد در ترکمنستان واقع در بزرگراه ۵ AH نیز با پیمایش مسیری به طول ۱.۰۷۶ کیلومتر به شهر کرمان واقع در بزرگراه ۲ AH در ایران میرسد و بزرگراه ۷۸ AH را تشکیل میدهند.
بزرگراه ۸۲ AH به طول ۱.۲۶۱ کیلومتر از مـرز بین روسیـه و گرجستان آغاز میشود و در شمال شهر خوی واقع در آذربایجان غربی در منطقهای بنام ایواوغلی در بزرگراه ۱ AH خاتمه مییابد. بزرگراه ۱ AH از توکیو ژاپن آغاز میشود و پس از عبور از کشورهای چین، کـره، کشورهای جنوب شرق آسیـا، هندوستان، پاکستان، افغانستان و ایران تا غـرب ترکیه و شهرهای استانبول و ادیرنه ادامــه مییابد و از مرز بلغارستان وارد بزرگراه E۸۰ در شبکه بزرگراهی اروپا میشود.
پس از آشنایی با نقش ایران در شبکه بزرگراهی آسیا و نقاط اتصال آن با سایر کشورها اقدام دیگری در راستای تعریف کریدورهای حملونقلی جادهاي و توسعه کریدور محور صورت گرفت عبارت است از پیگیری اصلاح حقوقی موافقتنامه عشقآباد و برگزاري اولين اجلاس شوراي هماهنگي موافقتنامه در تهران، همکاریهای گسترده با سازمان همکاریهای اقتصادی، تلاش در جهت فعالسازی كريدور جادهاي اسلامآباد- تهران- استانبول (ITI) و كريدور جادهاي قرقيزستان- تاجيكستان- افغانستان- ايران (KTAI)، پیگیری انعقاد موافقتنامه حملونقلی کشورهای حوزه دریای خزر، انجام هماهنگیهای لازم جهت برگزاری ششمین اجلاس شورای هماهنگی و هفتمین اجلاس گروههای کارشناسی کریدور حملونقل بینالمللی شمال- جنوب در دهلینو.
افزایش همکاریهای بینالمللی
یکی از رویکردهای اصلی وزارت راه و شهرسازی توسعه بینالمللی حملونقل با راهبرد افزایش همکاریهای بینالمللی بود که میتوان به امضا یادداشت تفاهم سهجانبه سازمان راهداري و حملونقل جادهاي، اتاق بازرگاني، صنايع و معادن و كشاورزي ايران، اتحاديه IRU در خصوص توسعه روابط حملونقل جادهاي با اتحاديه اروپا نام برد.
همه طرفهاي اين يادداشت تفاهم، برای فعالسازی و توسعه کریدورهای حملونقلی شامل: جاده تاریخی ابریشم، کریدورهای چندوجهی تازه همچون موافقتنامه چابهار، موافقتنامه عشقآباد، کریدور حملونقل بینالمللی شمال-جنوب و کریدورهای بین ج. ا.ایران و دیگر کشورهای حاشیه خلیجفارس، همکاری میکنند. اتحادیه ایرو با استقبال از پیگیری تصویب الحاق به موافقتنامه اروپایی حمل مواد خطرناک ADR﴾ از سوی سازمان راهداری و حملونقل جادهای تأکید کرد تا آن زمان همه طرفها باهدف ظرفیتسازی و آمادهسازی برای اجرای ADR مانند ایجاد یک کمیته ملی شامل نهادهای ذیربط همکاری کنند.
همچنین همه طرفها درباره پروژه توقفگاههای امن ایرو بهمنظور ارائه اطلاعات مربوط به موقعیت توقفگاههای امن همکاری میکنند بدین منظور، سازمان راهداری و حملونقل جادهای، اطـلاعـات مربوط به توقفگاههای امن جـادهای خود را با ایـرو تبـادل میکند و ایـرو نيـز اطـلاعات دریافتی را به رایگان در تـارنمای توقفـگاههای امن ایرو (Transpark Application ) برای استفاده رانندگان ناوگان بینالمللی قرار میدهد.
کریدور چابهار
موافقتنامه كريدور ترانزيتي و حملونقل بينالمللي چابهار در دیماه سال ۱۳۸۱ برابر با ژانويه سال ۲۰۰۳ ميلادي در خصوص توسعه زيرساختهاي حملونقل ترانزيتي در قلمرو جمهوري اسلامي ايران، افغانستان و هند، موافقتنامه تأسیس كريدور حملونقل و ترانزیت بینالمللی (موافقتنامه چابهار) بين اين سه كشور (طرفهاي مؤسس) در تاريخ ۰۳/۰۳/۱۳۹۵ در تهران و با حضور سران، به امضاء رسيد. اين كريدور با توجه به نياز افغانستان بهعنوان كشور محصور در خشكي، براي دسترسي به درياهاي آزاد و باهدف بهرهگيري از امكانات حملونقل زميني و هوايي و امكانات گمركي بندر و منطقه آزاد و صنعتي چابهار بهعنوان كانون (ها) توسعه همكاريهاي حملونقلی و ترانزيتي ميان سه كشور، نسبت به توسعه و بهبود توانمنديها جهت تسهيل حملونقل و ترانزيت كالا و مسافر و بهرهبرداري از زيرساختهاي موجود و آتي مورد تأكيد قرارگرفته است.
کریدور خلیج فارس-دریای سیاه
كريدور حملونقل بینالمللی و ترانزيتي خلیجفارس– درياي سياه با ابتكار جمهوري اسلامي ايران بهعنوان كريدور حملونقل چندوجهي از بنادر جنوبي كشور آغاز و پس از عبور از مرزهاي شمال كشور وارد كشورهاي ارمنستان و آذربايجان ميگردد و سپس از اين كشورها به بنادر پوتي و باتومي در گرجستان اتصال پيدا ميكند.
اين موافقتنامه كه براي اولین بار بين چهار كشور منطقه در آسيا و قفقاز با دو كشور از اتحاديه اروپا (بلغارستان و يونان) منعقد خواهد شد به تسهيل حملونقل و افزايش تجارت در منطقه و توسعه روابط بازرگاني و اقتصادي كشورهاي عضو منجر و مسير خلیجفارس– درياي سياه به اروپا را بهعنوان مسير آلترناتيو و مناسب در مقايسه با مسيرهاي سنتي فعلي ايجاد خواهد كرد. نخستین نشست کارشناسی در تهران (۳۱-۳۰ فروردینماه سال ۱۳۹۵) با حضور نمايندگان كشورهاي گرجستان، بلغارستان، ارمنستان و يونان و نيز نمايندگان سازمانهاي داخلي ج. ا.ا برگزار شد مقرر است آخرين دور از مذاكرات كارشناسي براي نهايي شدن متن موافقتنامه در پايان مردادماه سال ۱۳۹۶ در تفليس- گرجستان تشكيل شود.
روماني تقاضاي خود را براي پيوستن به اين كريدور به جمهوري اسلامي ايران ارسال كرده و برخي كشورها ازجمله هند و عمان نيز علاقه نشان دادهاند. موضوع گسترش حوزه جغرافيايي اين كريدور در نشستهاي متعاقب در سطوح مختلف مورد مذاكره و بررسي قرار خواهد گرفت.
افتتاح و بهرهبرداری از پایانههای مرزی
پس از توسعه روابط و امضا موافقتنامههای ترانزیتی بینالمللی یکی از اقداماتی که باید بهصورت سامانمند از سوی بخش حملونقل انجام شود؛ ایجاد و توسعه پایانههای مرزی بهعنوان محلی برای تخلیه و بارگیری و انجام امور مربوط به حملونقل بینالمللی کالا و ترانزیت است. با تأکید بر ساماندهی وضعیت مسافران در مرزهای زمینی کشور و همچنين تسهیل تجارت، بايد به خدمات پشتیانی قابلارائه در مرزها و پایانههای مرزی مانند پارکینگ، پمپبنزین، بازارچههای مرزی و انبارداری توجه شود و با توجه به حجم تبادلات اقتصادی و تجاری و وجود محدودههای متعدد درواقع لجستیک پارک حملونقل در بخش ایست اختیاری پایانههای مرزی گسترش یابد.
بهطور مثال طرحهای جامع پایانههای مـرزی پرویزخـان، پلدشت و طرح توسعه سالن مسافری پایانه شلمچه و طرح جامع پایانه مرزی میل ۷۸ ماهیرود در شورای ساماندهی پایانههای مرزی مورد تصویب نهایی قرار گرفت.
توسعه پایانههای مرزی منطقهای
پايانههاي مرزي ایران شامل: بازرگان- سرو- مهران- پلدشت- تمرچين- كيله سردشت- رازي-جلفا- نوردوز- بيله سوار- اصلاندوز- آستارا - اينچه برون- باجگيران- لطفآباد- سرخس- دوغارون- ميرجاوه- ميلك- باشماق- سيرانبند- خسروي-پرويزخان- مهران- شلمچه- چزابه- ميل ۷۸ (ماهيرود) و يزدان است.
پايانه مرزي ميل ۷۸ در استان خراسان جنوبي و همسایگی افغانستان، فاصله آن با مركز استان شهر بيرجند حدود ۲۰۰ كيلومتر است. اين پايانه در زميني به مساحت حدود ۱۰ هكتار احداث گرديده و مرز طرف مقابل شيخ ابوالنصر است. پايانه مرزي پلدشت در استان آذربایجان غربی و همسایگی جمهوري خودمختار نخجوان، فاصله آن با مركز استان شهر اروميه حدود ۲۷۵ كيلومتر است. اين پايانه در زميني به مساحت حدود ۱۷ هكتار احداث گرديده و مرز طرف مقابل شاهتختي است.
پايانه مرزي چـزابه در استان خوزستان و همسایگی کشور عراق، فاصله آن با مركز استان شهر اهـواز حدود ۱۱۰ كيلومتر است. اين پايانه در زميني به مساحت حدود ۱۲ هكتار احداث گرديده و مرز طرف مقابل شيب است. پايانه مرزي شلمچه در استان خوزستان و همسایگی عراق، فاصله آن با مركز استان شهر اهواز حدود ۱۴۰ كيلومتر است. اين پايانه در زميني به مساحت حدود ۱۲ هكتار احداث گرديده و مرز طرف مقابل تنومه است. پايانه مرزي پرویز خان در استان كرمانشاه و همسایگی عراق فاصله آن با مركز استان شهر كرمانشاه حدود ۲۰۰ كيلومتر است. اين پايانه در زميني به مساحت حدود ۱۳ هكتار احداث گرديده و مرز طرف مقابل پرويزخان است.
وزارت راه و شهرسازی طی اقدامات آتی در نظر دارد عملیات ساختمانی باقیمانده را تکمیل کند. البته مسئله صدور ویزا در پایانههای مرزي زميني نیز همواره موردبحث و پیگیری بوده است. ازآنجاییکه وظيفه صدور ويزا در مبادي ورودي كشور بر عهده نمايندگان وزارت امور خارجه است، در سالهاي گذشته و بر اساس درخواست این وزارتخانه در پایانه مرزي نوردوز و آستارا محلهايي را براي استقرار نمايندگان كنسولي، امور خارجه مشخص و تحویل داده شد که حدود یک ماه نمايندگان در محلهاي مذكور مستقر و به ارائه خدمات مبادرت نموده و سپس بدون ذكر دليل نسبت به ترك محل اقدام نمودند. لذا در حال حاضر در هیچیک از مبادي زميني جادهاي درخواستي از سوی وزارت امور خارجه براي استقرار و ارائه خدمات مربوط به ويزا وجود ندارد.
منبع : وزارت راه و شهرسازی/جاده ای
برچسب ها : #بزرگراه #توسعه #حملونقل #بینالمللی #استان #موافقتنامه #پايانه #كريدور #زميني #بزرگراهی #پایانههای #کیلومتر #چابهار #وزارت #کریدور #منطقه #احداث #تهران #افغانستان #کریدورهای #گرديده #میشود #مقابل #بهعنوان #فاصله #كيلومتر #همسایگی #نمايندگان #مساحت #هكتار #ايران #حملونقلی #همچنین #کشورهای #پیگیری #جمهوري #شهرسازی #ایجاد #ترانزیت #پایانه #گرجستان #مربوط #اروپا #ترانزيتي #اجلاس #توقفگاههای #مانند #روابط #همکاری #اتحاديه #خدمات #شلمچه #پلدشت #كشورهاي #بلغارستان #جادهاي #خارجه #افزایش #شورا #اسلامي #حملونقل #عشقآباد #ارائه #خلیجفارس– #تجارت #جنوبي #كشورها #بنادر #درياي #ارمنستان #يونان #نوردوز #جادهای #تعریف #چندوجهی #خوزستان #كرمانشاه #استقرار #مبادي #اقدامات #وزارتخانه #مهران #ساماندهی #تسهيل #آستارا #راستای #پرويزخان #گسترش #باهدف #مییابد #آذربایجان #پایان #استانبول #اتصال #تبریز #اقدام #ترکمنستان #دیگری #روسیه #کشورها #استفاده #ترکیه #میرسد #بازرگان #اقتصادی #مسیـر #تأکید #جادهای #راهداری #طرفها #ایـرو #امكانات #شبکههای #تصویب #میکنند #شورای #دریای #کارشناسی #همکاریهای #بازرگاني #تفاهم #ابتدا
نظر شما در مورد : تعریف کریدورهای حملونقلی جادهای و توسعه کریدور محور/ تلاش برای فعالسازی کریدورهای چندوجهی/ توسعه و احداث پایانههای مرزی منطقهای