از عزاداری سنتی تا اطعام‌دهی به عزاداران در منازل مردم نکا

تاریخ انتشار : شنبه 08 مهر 1396 - ساعت : 16:17

کد مطلب: 33061 چاپ به اشتراگ گذاشتن

برگزاری مراسم تاسوعای حسینی در شهرستان نکا

از عزاداری سنتی تا اطعام‌دهی به عزاداران در منازل مردم نکا

مازندشورا: ارادت و عشق به امام حسین(ع) و یاران باوفایش زمان و مکان نمی‌شناسد و این روزها در جای جای این سرزمین پهناور دل‌دادگان فراوانی برای عشق به این امام مهربانی‌ها به عزاداری مشغول هستند و عزاداری‌های سنتی در روستاها با شور و شعور خاص برگزار است.

مازندشورا: در شهرستان نکا می‌گوید: برای چندمین سال به همراه خانواده به این مراسم می‌آئیم و هر سال درسی تازه ازاین عزاداری‌ها و دوستی با اهل بیت در دل من و برادر خردسالم رامین، جای می‌گیرد.

*تعزیه‌خوانی، تصویرسازی روز عاشورا است

محمد قاسمی از دیگر عزاداران حسینی هم  اعتقاد دارد در کنار تمام عزاداری‌ها، تعزیه‌خوانی یکی از سنت‌های مهم روستاییان بخش هزارجریب در ایام ماه محرم است که علاوه بر دهه اول محرم تا پایان ماه محرم و صفر در برخی نقاط برپا می‌شود.

این عزادار حسینی معتقد است که برگزاری این سنت در روستاها موجب نهادینه کردن این فرهنگ و دوستی با اهل بیت(ع) در دل نسل جدید می‌شود که نباید به فراموشی سپرده شود.

قاسمی تعزیه‌خوانی را از جمله کار هنری و فرهنگی برای تصویرسازی عاشورا می‌داند و می‌گوید: برگزاری همه آیین‌های محرم از عزاداری‌ها، دسته‌روی‌ها، اطعام‌دهی ها و تعزیه‌خوانی‌ها در واقع راهی برای افزایش بصیرت عاشورایی ما است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و در بین جوانان و نوجوانان رونق یابد.

*اطعام‌دهی سنتی، آیین میراثی روستاهای اومال و بریجان نکا

اطعام‌دهی روستای اومال در بخش مرکزی نکا، در روز تاسوعا همواره به‌عنوان یک اصل برای مردم این روستا تلقی شده و مراسمات عزاداری باشکوهی در عزای حسین(ع) و فرزندان و یارانش باوفایش در این روستا برپا می‌شود و اطعام‌دهی سنتی به محوریت مردم هم با قوت در حال انجام است.

یکی از سنت‌ها و آیین‌هایی که از گذشته‌های دور تاکنون در شرق مازندران مرسوم است، سنت اطعام‌دهی است که با شور و حال خاصی در تکایا، مساجد و منازل برگزار می‌شود و در همین  راستا براساس اعلام رسمی اوقاف و امور خیریه مازندران، 70 درصد موقوفات مازندران برای اطعام و عزاداری سالار شهیدان است.

احمد قلعه‌سری در مورد برگزاری سنت اطعام‌دهی در نکا به خبرنگار فارس گفت: روستای اومال نکا از جمله روستاهای نکا است که در روز تاسوعای حسینی با برپایی عزاداری و دسته‌روی در روستاهای اطراف، اطعام‌دهی به عزاداران در منازل اهالی روستا برپا می‌شود.

وی می‌گوید: این اطعام‌دهی در نقاط مختلف روستایی دیگر همچون شهیدآباد و شهرستان سورک در شرق مازندران هم برگزار است و به این صورت است که در روز تاسوعا و عاشورای حسینی در یک روستا، همه خانواده‌ها با پخت غذا، اطعام‌دهی به عزاداران را برعهده دارند و از همه افراد برای این مراسم دعوت می‌کنند.

قلعه‌سری گفت: اطعام‌دهی به صورت عمومی و برای همه افراد عزادار در روستاها است و درب منزل همه به روی عزاداران حسینی باز است و در این بین ممکن است در یکی از این خانه ها تا 100 نفر از عزاداران برای صرف ناهار حضور یابند و در برخی از منازل تعداد کمتری باشند.

وی افزود: این سنت از گذشته‌های دور و چند صد سال پیش به ما به ارث رسیده است و هر سال با قوت بیشتری نسبت به سال گذشته برگزار است.

*سنت‌ها با هدف تبیین قیام عاشورا مورد توجه باشد

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان نکا نیز با بیان اینکه سنت‌ها باید با هدف تبیین قیام عاشورا مورد توجه باشد؛ گفت: مهمترین هدف ما از برگزاری همه مراسم‌های محرم و عزاداری‌ها باید تبیین قیام عاشورا و بیان هدف امام حسین(ع) از قیام عاشورا باشد.

حجت‌الاسلام محمدعلی الیاسی در مورد سنت اطعام‌دهی اظهار کرد: اطعام‌دهی یکی از عادات خوب و پسندیده در جامعه اسلامی که در مناسبت‌های مختلف دینی با دعوت از افراد انجام می‌شود.

وی افزود:  اطعام‌دهی و پخش نذری در ماه‌های محرم و رمضان و روزهای مختلف سال به ویژه شب‌های جمعه و عصرهای پنج شنبه از جمله سنت‌هایی است که در بین مردم ما رواج پیدا کرده است و باید در کنار این اطعام‌دهی‌ها، گسترش دوستی با اهل بیت(ع) هم مورد توجه جدی باشد.

*80 درصد موقوفه‌های نکا با نیت امام حسین(ع) وقف شده است

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نکا نیز می‌گوید: اطعام‌دهی در بسیاری از نقاط مازندران به دلیل ارادت ویژه مردم این دیار به امام حسین(ع) و اهل بیت ایشان است.

حجت‌الاسلام مهدی صالحی می‌گوید: 80 درصد موقوفه‌های نکا با نیت امام حسین(ع) وقف شده است که بخش زیادی برای اطعام‌دهی است که بیانگر ارادت مردم این دیار به اهل بیت(ع) است.

وی ادامه داد: تبیین فرهنگ و قیام عاشورا توسط روحانیون بومی و غیربومی در مساجد و حسینیه‌های مختلف در طول ماه محرم برپا است و امیدواریم از معنویات و فیوضات این ماه، بیش از پیش برخوردار شویم.

به گزارش فارس، ماه فرصت مناسبی در راستای تعمیق بخشیدن به مبانی اعتقادی و فکری و دینی است و سنت‌های مختلف و آئینی ماه محرم در استان مازندران بسیار فراوان است و در هر نقطه این این سرزمین علویان، با روش و سنت خاصی عزاداری‌ها برگزار می‌شود که باید این سنت‌های دیرین که از رسوم کهن مردم این دیار است؛ به نسل جدید منتقل و جوانان امروز آن را به نسل های آینده انتقال داده و تلاش کنند تا این سنت‌ها و به خصوص اطعام‌دهی‌های سنتی در دنیای مدرن، رنگ نبازد.

86002/ع


منبع : فارس - مازندران

برچسب ها : #اطعام‌دهی #عزاداری #مازندران #عاشورا #برگزار #برگزاری #عزاداران #حسینی #شهرستان #می‌گوید #روستا #مختلف #عزاداری‌ها #منازل #سنت‌های #سنت‌ها #تبیین #دوستی #ارادت #فرهنگ #تعزیه‌خوانی #همچون #اومال #تاسوعا #افراد #روستاهای #مراسم #مساجد #روستاها #تصویرسازی #قاسمی #عزادار #خیریه #اداره #اسلامی #حجت‌الاسلام #موقوفه‌های #افزود #قلعه‌سری #روستای #گذشته‌های #اوقاف #خبرنگار #جوانان #نوجوانان #شهیدان #سالار #دسته‌روی #می‌دانند #نهمین #منتقل #فرزندان #تاسوعای #گزارش #خبرگزاری #علویان #گرفته #یارانش #مراسم‌ها #برپایی #بیشتر #رامین #خانواده #همراه #برخوردار #می‌پردازند #اعتقاد #آیین‌های #تکایا

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : از عزاداری سنتی تا اطعام‌دهی به عزاداران در منازل مردم نکا

*

*


X https://sport45.site/