تشریح مزایای ایجاد فضای رقابتی با سایر كریدورهای بین‌المللی/ حرکت به سمت زیرساخت‌های نرم‌افزاری در کنار تکمیل زیرساخت‌های فیزیكی/ هوشمندسازی حوزه‌های حمل ونقلی در دستور کار قرار دارد

تاریخ انتشار : یکشنبه 14 آبان 1396 - ساعت : 11:56

کد مطلب: 37007 چاپ به اشتراگ گذاشتن

وزیر راه و شهرسازی در همایش بین‌المللی حمل ونقل و لجستیك مطرح کرد:

تشریح مزایای ایجاد فضای رقابتی با سایر كریدورهای بین‌المللی/ حرکت به سمت زیرساخت‌های نرم‌افزاری در کنار تکمیل زیرساخت‌های فیزیكی/ هوشمندسازی حوزه‌های حمل ونقلی در دستور کار قرار دارد

مازندشورا: وزیر راه وشهرسازی افزایش مزیت‌های رقابتی ایران در كنار مزیت‌های نسبی را سیاست اصلی خود در این حوزه اعلام كرد و گفت: در حقیقت مزیت‌های نسبی بسیار رخوت‌آور و اغواگرانه هستند به گونه‌ای كه افراد به موقعیت‌های خدادادی جغرافیایی غره شده و دیگر برای رسیدن به موقعیت‌های بهتر در سطح جهان تلاش نمی‌كنند پس به این نتیجه می‌رسیم كه باید بیشتر به مزیت‌های رقابتی تكیه كنیم.

مازندشورا:به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی با حضور در همایش بین‌المللی حمل ونقل و لجستیك در ایران طی سخنرانی برگزاری این گونه همایش‌ها را نمونه یك همكاری واقعی بین بخش خصوصی و دولت دانست و گفت: قطعا برگزاری چنین همایش‌هایی جهت ارزیابی سیاست‌گذاری‌ها، بررسی مشكلات و پیدا كردن راه‌حل‌های درست برای توسعه در كشور خواهد بود كه امیدواریم این همایش نیز به نتایج بسیار خوبی برسد. ما همچنین در وزارت راه وشهرسازی در كنار فدراسیون جلساتی را برای پیگیری و به نتیجه رساندن دستاوردهای این جلسه برگزار خواهیم كرد.

آخوندی در تشریح رویكردهای اصلی وزارت راه و شهرسازی در این دوره بیان كرد: هرگاه در ایران پیرامون ارتباط و حمل ونقل سخن می‌گوییم بلافاصله به سراغ موقعیت ژئوپولیتیك و مزیت‌های نسبی آن در این زمینه می‌رویم. درست است كه ایران در چهارراه ارتباطی شرق به غرب و شمال به جنوب واقع شده است و در این حوزه از سمت جنوب به خلیج فارس و دریای عمان، از سمت شمال به دریای خزر ارتباط داشته  و همچنین به كشورهای آسیای میانه و اروپا نیز متصل است. كشور ما همچنین فاصله نزدیكی به دریای مدیترانه و سیاه و همچنین كشور چین به عنوان مركز تولید بار بزرگ در جهان به ما نزدیك است كه همگی این موارد در كنار هم موقعیت استراتژیك كم‌نظیری را به ایران داده است.

وی با تاكید براینكه مزیت نسبی به هیچ وجه كفایت رفع مشكلات و ارتقای شرایط در این حوزه را نمی‌كند گفت: بدون شك باید به دنبال مزیت‌های رقابتی بوده و شرایط را برای ایجاد رقابت با سایر كریدورهای بین‌المللی فراهم كنیم.

وزیر راه وشهرسازی افزایش مزیت‌های رقابتی ایران در كنار مزیت‌های نسبی را سیاست اصلی خود در این حوزه اعلام كرد و گفت: در حقیقت مزیت‌های نسبی بسیار رخوت‌آور و اغواگرانه هستند به گونه‌ای كه افراد به موقعیت‌های خدادادی جغرافیایی غره شده و دیگر برای رسیدن به موقعیت‌های بهتر در سطح جهان تلاش نمی‌كنند پس به این نتیجه می‌رسیم كه باید بیشتر به مزیت‌های رقابتی تكیه كنیم.

آخوندی ادامه داد: زمانی كه به سمت مزیت‌های رقابتی حركت می‌كنیم تمام شاكله ذهنی و منطق تصمیم‌گیری ما تحت تاثیر قرار گرفته و باید تغییر كند. بنابراین ما در كنار ایجاد زیرساخت‌های فیزیكی اعم از بندر، جاده، ریل و... باید به سمت زیرساخت‌های نرم‌افزاری همچون قوانین، مقررات باثبات، تعهد به ایفای قراردادها، پایداری به قوانین، حاكمیت قانون، عدم تغییر متوالی مقررات، آموزش و داشتن توانایی كاركرد در سطح جهانی كه مسائل واقعی و اصلی ما هستند برویم.

این مقام مسئول با اشاره به این نكته كه این تغییر انگاره ذهنی در بخش حمل ونقل ایران هنوز در مراحل آغازین به سر می‌برد گفت: همچنان شاهد هستیم كه آمارهای به دست آمده در بخش ترانزیت به میزان زیربناها برمی‌گردد. من با ساخت زیربنا مخالفتی ندارم ولی تجربه به ما آموخته است كه ایجاد زیربنا به تنهایی كفایت نمی‌كند. در این حوزه از بین‌ بردن قوانین دست و پاگیر ایجاد بنادر و سایر زیرساخت‌های فیزیكی هوشمند، رقابت در قیمت، رقایتی بودن فضای بازار، كنترل بخش‌های انحصارگر و ایجاد فضا برای استارت آپ‌ها در حوزه حمل ونقل است كه دارای اهمیت خواهد بود.

وی اهمیت به موارد مذكور را دلیل اصلی ایجاد معاونت حمل و نقل در وزارتخانه دانست و افزود: این معاونت جهت تمركز در شبكه‌سازی، امور نرم‌افزاری، بازنگری قوانین، بررسی فرآیندها، توجه به زنجیره تامین و شناسایی حلقه‌های ضعیف در این زنجیره و همچنین توجه به بخش خصوصی راه‌اندازی شده و این مسیر را رهبری می‌كند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت ویژه بخش IT در این حوزه اعلام كرد: تصور می‌كنیم در روزگار مدرن حمل ونقلی كه دارای سیستم هوشمند نباشد قطعا امكان رقابت با هیچ بخش دیگری را ندارد پس هوشمندسازی حمل ونقل در حوزه جاده، هوا، ریل و دریا اصلی‌ترین نكته ما در این مسیر به شمار می‌رود.

به گفته آخوندی هزینه بیش از هزار میلیارد تومان در مسیر هوشمندسازی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای اولین اقدام وزارت راه و شهرسازی در این حوزه به شمار می‌رود كه ادامه این روند در حوزه دریانوردی، ریلی و هوایی نیز در دستور كار قرار دارد.

عضو كابینه دولت دوازدهم افزود: اینكه گفته می‌شود در حوزه حمل و نقلی باید امكان ردیابی بار و مسافر و هر كانتینری در لحظه وجود داشته باشد حرف درستی است كه ما نیز باید به آن توجه كرده و این بخش را تكمیل كنیم. هرچند در این مسیر گام‌های بلندی را برداشته‌ایم ولی هنوز نمی‌توانیم ادعای رقابت با بهترن‌های دنیا را در این حوزه داشته باشیم.

وی بحث دسترسی آزاد به اطلاعات را دومین نكته مورد اهمیت وزارت راه و شهرسازی در این دوره دانست و گفت: فكر می‌كنیم در لجستیك جدید كه مشخصات آن مبتنی بر اطلاعات لحظه‌ای است اصل دسترسی آزاد به شهروندان و فعالان اقتصادی اصلی‌ترین كاری است كه ما باید در وزارتخانه آن را انجام دهیم.

ادامه دارد......


منبع : وزارت راه و شهرسازی/جاده ای

برچسب ها : #ایجاد #مزیت‌های #شهرسازی #رقابتی #زیرساخت‌های #همچنین #وزارت #قوانین #آخوندی #اهمیت #رقابت #بین‌المللی #دانست #دریای #لجستیك #هوشمندسازی #همایش #ادامه #می‌كنیم #نرم‌افزاری #وشهرسازی #فیزیكی #تغییر #زیربنا #اشاره #مقررات #زنجیره #اصلی‌ترین #می‌رود #دسترسی #اطلاعات #امكان #افزود #دارای #معاونت #وزارتخانه #هوشمند #موقعیت #واقعی #خصوصی #بررسی #برگزاری #دستور #تشریح #كریدورهای #ونقلی #مشكلات #بسیار #شرایط #نمی‌كند #اعلام #كفایت #موارد #نتیجه #ارتباط #موقعیت‌های

لینک کوتاه مطلب :

نظر شما در مورد : تشریح مزایای ایجاد فضای رقابتی با سایر كریدورهای بین‌المللی/ حرکت به سمت زیرساخت‌های نرم‌افزاری در کنار تکمیل زیرساخت‌های فیزیكی/ هوشمندسازی حوزه‌های حمل ونقلی در دستور کار قرار دارد

*

*


X https://sport45.site/